3385
Sök

Byta ventiler i 531-topp

10 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#1
Har hört att på en 531-topp så ska man med fördel byta till större ventiler. Detta skulle vara för att "den stryper sig själv" hette det...
Om nu så är fallet att man ska byta dessa, vad ska man byta till? Hur mkt skillnad gör det? Är det mkt jobb, typ att man måste modifiera en massa? Något man måste tänka på?
Det som ska göras med motorn i övrigt är bara: 531 topp, kg003 kam, extraktor, och 2,5" avgasrör och lite allmänt polera lite ytor för mindre friktion... (motorn är en B230F)
Kommer att bygga mer på den sen men börjar med "bastrim" så länge...

7 Inlägg
24 december 2010
#2
tja
jag kör 531 med 40/48 ventiler å kg 002 kan fast till turbo
till sug motor är det inte alls fel å slänga i större ventiler porta och plana
sätta i ventiler åt schimsa in dom är inte svårt. men resten då får man ha maskiner till och kunskap
har du inte den kunskapen så skall du köpa en färdig.

man får inga hästar av massa spackel ;)

4 001 Inlägg
30 december 2010
#3
46/38 kan du sätta i utan att behöva byta ventilsäten och det är midre risk att toppen spricker mellan ventilsätena.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#4
Tack! 46/38 alltså... Perfekt. Då är det bara att beställa lite godis och skruva upp värmen i garaget.. Om inte annat så har man en lite roligare vinterbil till nästa år. Efter motor-fixet är det bara en diffad bakaxel som ska på sen e man nöjd. Inget annat man ska tänka på när man sätter i dessa 46/38 ventiler?
Senast redigerat av Iarry (3 januari 2011)

1 758 Inlägg
4 januari 2011
#5
Känns väldigt onödigt att lägga pengar på att byta till större ventiler om motorn är så lite modifierad i övrigt (lite vassare kam och annat avgasystem?).
Blir säkert några hästar till i toppeffekt, men du kommer garanterat tappa effekt i låg och mellanregistret.
Till den setup du tänkt köra tycker jag helt klart att det låter som en 530 hade varit ett bättre val!

10 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#7
schnauz skrev:
Känns väldigt onödigt att lägga pengar på att byta till större ventiler om motorn är så lite modifierad i övrigt (lite vassare kam och annat avgasystem?).
Blir säkert några hästar till i toppeffekt, men du kommer garanterat tappa effekt i låg och mellanregistret.
Till den setup du tänkt köra tycker jag helt klart att det låter som en 530 hade varit ett bättre val!

Diskuterade detta med en kompis och vi kom fram till det samma... Men 531-toppen lär jag behålla..
Samtidigt som jag gör "Kakan" (240) lite roligare så svetsas där nämligen ihop lite rörbitar som förhoppningsvis ska bli något i stil med en lotus superseven. Då med turbo och betydligt mer kusar..
Vet att volvo motorn är tung men den är lätt att skaffa grejor till...
"Kakan" lever iaf en vinter till innan den får lämna över sitt innanmäte...

10 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#8
sawander skrev:
polera kanalerna e bara onödigt slit läs här http://savarturbo.se/?sida=content/arti … mp;sidnr=3

Det var en kompis som erbjöd sig att polera och fixa med det så jag kände lite att vill han så får han.. cool


Sök