3248
Sök

Hjälp!! Behöver köpråd!

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1
Hej alla glada bil-människor!!

Skulle behöva lite tips å råd va de gäller bilköp!
Vill ha en rolig å driftsäker bil som inte kostar allt för mycke att äga å laga. Nått man åker skönt i på lite längre resor.

Har vart inne på saab 9-5 2,3T -99 -00? Men vet inte om ja e nån saab-människa heller?

Har en budget på 28 000:- å känner att ja vill lägga pengarna på nån bra bil men känner mej så vilse!

Tack på förhand! big_smile

Among The Wicked

German Engineering
9 083 Inlägg
15 december 2010
#2
För de pengarna hade man köpt en Audi A4 1.8T Quattro smile Men, smaken är som baken wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#3
hehe oki. Ja hade en audi förut men den va de bara massa skit me den tongue

Among The Wicked

German Engineering
9 083 Inlägg
15 december 2010
#4
Då var det slarv med skötseln wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 337 Inlägg
15 december 2010
#5
Förra Saab 9-3 finns i den prisklassen, inte lika skön på långfärder som 9-5:an, men inte helt tokig heller. Med "gamla" motorn (T5, upp till årsmodell -00) slipper du oroa dig för den stora felkällan på 9-3, oljeproblem i motorn, även om dessa ofta överdrivs. Saab 9000 skulle kunna vara ett annat alternativ, även om jag hellre hade valt en 9-5:a då om jag hittade en fräsch sådan.

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#6
Oki. Har ju hittat en del fräscha 9-5:er som ja kan tänka mej. Synd att BMW är så dyra annars hade ja skaffat en sån tongue

Among The Wicked

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 december 2010
#7
Går nog att få en fräsch BMW E36 325 för såna pengar, om du verkligen vill ha en BMW. Men annars så är ju Saab 9-5 väldigt prisvärd då andrahandsvärdet suger något otroligt smile

"When innovation meets passion!"

2 337 Inlägg
15 december 2010
#8
9-5:an har ju T7-motorer rakt igenom, så det är viktigt med regelbundna oljebyten osv. Uppdaterad vevhusventilation är en annan käpphäst. Bussningar som slits är också vanligt.

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#9
Mechanimal skrev:
Går nog att få en fräsch BMW E36 325 för såna pengar, om du verkligen vill ha en BMW. Men annars så är ju Saab 9-5 väldigt prisvärd då andrahandsvärdet suger något otroligt smile

Jo men de tråkiga är att dom e snordyra i försäkring.. får ju sälja röv om man ska ha råd å försäkra en sån hehe..wink

Among The Wicked

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#10
CarpeDiem skrev:
Då var det slarv med skötseln wink

Ja av tidigare ägare va de nog så hmm Men en quattro finns de ju så mycke som kan gå sönder på tongue

Among The Wicked

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#11
Sarge skrev:
9-5:an har ju T7-motorer rakt igenom, så det är viktigt med regelbundna oljebyten osv. Uppdaterad vevhusventilation är en annan käpphäst. Bussningar som slits är också vanligt.

De va nån som tipsade om att oljeläckage tydligen var vanligt på 9-5:an. Så fick ja dessutom höra att 2,3T Va den bästa motorn i dom åxå.. Kan de stämma?

Among The Wicked

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#12
Men hur är de motor å låda0 i 9-3:an då?? Vill ju helst ha en turbo tongue

Among The Wicked

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 december 2010
#13
rockabilly_bruden skrev:
Men hur är de motor å låda0 i 9-3:an då?? Vill ju helst ha en turbo tongue

9-5 är så mycket mer bil än 9-3, både bekvämare, stadigare men framför allt roligare att köra med mycket bättre väghållning. Köp hellre en 9-5 och se till att vevhusventilationen är uppgraderad och bilen skött som den skall istället. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

345 Inlägg
15 december 2010
#14
Om du bara ska åka ifrån A till B är Buick Park Avenue 1991-96 ett trevligt USA-alternativ. Ganska typisk amerikansk storbilskomfort, vilket man antingen älskar eller hatar. För 28K kan du få en väldigt fräsch.


23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
rockabilly_bruden skrev:
Men hur är de motor å låda0 i 9-3:an då?? Vill ju helst ha en turbo tongue

9-5 är så mycket mer bil än 9-3, både bekvämare, stadigare men framför allt roligare att köra med mycket bättre väghållning. Köp hellre en 9-5 och se till att vevhusventilationen är uppgraderad och bilen skött som den skall istället. smile

Oki tack smile De lutar ju stenhårt mot en 9-5:a faktiskt tongue Nått mer ja ska tänka på om ja åker å kollar på nån?

Among The Wicked

2 337 Inlägg
15 december 2010
#16
rockabilly_bruden skrev:
Sarge skrev:
9-5:an har ju T7-motorer rakt igenom, så det är viktigt med regelbundna oljebyten osv. Uppdaterad vevhusventilation är en annan käpphäst. Bussningar som slits är också vanligt.

De va nån som tipsade om att oljeläckage tydligen var vanligt på 9-5:an. Så fick ja dessutom höra att 2,3T Va den bästa motorn i dom åxå.. Kan de stämma?

Jag gillar 2.3T. 2.0t känns trött, Aero är skitkul men dyr på de flesta sätt. Ibland är lagom bäst och ska man främst ha bilen som ett komfortabelt transportmedel så är 2.3T utmärkt.

23 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#17
Sarge skrev:
rockabilly_bruden skrev:
Sarge skrev:
9-5:an har ju T7-motorer rakt igenom, så det är viktigt med regelbundna oljebyten osv. Uppdaterad vevhusventilation är en annan käpphäst. Bussningar som slits är också vanligt.

De va nån som tipsade om att oljeläckage tydligen var vanligt på 9-5:an. Så fick ja dessutom höra att 2,3T Va den bästa motorn i dom åxå.. Kan de stämma?

Jag gillar 2.3T. 2.0t känns trött, Aero är skitkul men dyr på de flesta sätt. Ibland är lagom bäst och ska man främst ha bilen som ett komfortabelt transportmedel så är 2.3T utmärkt.

Ja jag ska ju bara ha den å ta mej från punkt A till B med. Bara de att man vill åka bra å fort tongue Sen åker ja ofta sträckor på 12-15 mil å då vill man gärna åka bra å kunna köra om som en vettiga människa smile

Among The Wicked

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 december 2010
#18
2,3T har dessutom mer vridmoment, vilket ju Saabs växellådor rent generellt är förtjusta i. Chippa en 2.0T ifall du får en sådan billigare, är samma aggregat i båda bilarna och 2.0T borde vara billigare att försäkra. 9-5:an är helt klart att föredra vad gäller långkörning versus 9-3 OG.

"When innovation meets passion!"


Sök