Lawen skrev:
Andromeda: Det var ett perfekt svar! nu vet jag att jag ska lägga BMW på hyllan ett par år tills min ekonomi är starkare! Som du säger är 9-3 aero lite väl dyra så om det blir en 9-3 blir det icke en aero.
9-5 kanske skulle funka, finns det någon mer hållbar låda man kan byta till... lite dumt o byta till en kass låda igen liksom! skruva och sånt har jag ju inte heller några problem med, så länge 9-5an inte rostar så verkar det ju som en go bil! Men nu har jag fått en känsla av att den kanske är lite stor för mig? är strax 20år och är studerande utan familj, jag är ju inte i behov av en stor och rymlig familjebil egentligen. Men det är nog bara en känsla jag har.
vad har en 9-5 aero -02 i bensinförbrukning: landsväg resp. blandat, vad ligger skatten på och ungefär vad landar försäkringen någonstans? (skrivs på morsan)
Åker du lång sträcka till jobbet? Ute i skogen och åker någonting, mycket motorväg?
9-5 väger väl runt 1600 kg, alltså mer mellanklass än kombi. Den är egentligen lite mindre än saab 9000, en bil många kan tänka sig att köra ensamma i. Det är nog mest att de flesta 9-5 är kombi som får en att tänka sig dom som onödigt stora. De väger so men Audi A4 men lastar det dubbla kan man nästan säga.
Kör du mycket motorväg vill du ha en stor bil som har en utväxling som passar detta. Hellre en Aero som varvar 2500 rpm i 110 än en Polo som varvar 4000 rpm i 110 km/h. En liten bil som varvar attan uppe i fart drar varken speciellt mycket mindre bränsle och framförallt tar den mycket mer stryk av körningen eftersom den ligger så högt i varv.
Lite fakta då: Räkna med runt 0,9 blandat 50/50 stad/land
Kanske ner mot 0,6-0,7 landsväg och uppåt 1,5 i stad om det är riktigt jäkligt men oftast lägre än så även i stadstrafik med manuell låda.
Skatten bör vara mellan 2200 och 2400, jag tror det skiljer i skatteklass beroende på utrustning och så.
Vad din mamma får betala i försäkring har jag ingen aning om, då jag inte vet var och hur hon bor, hur många skadefria år hon har, hur länge hon haft körkort, hur gammal hon är osv. Men morbror betalar ca 5k/år för helförsäkring, bor på landet och har högsta bonusklass.
Dessutom är en stor bil alltid säkrare än en liten bil av samma årsmodell, och säkerhet vill man ju ha när man åker varje dag, kanske är trött hem från jobbet och så. En olycka händer ju lätt.
Stor bil Liten bil
Säker Mindre säker
Bekväm Kanske drar 1 dl/mil mindre
Bättre drag i motorn Orkar kanske inte ens upp i 110 på påfarten
Kan även dra kärra
och användas till Brukar vara lite billigare i försäkring
långresor och så
Lastar dåligt, för klen att dra kärra med
Ett par kronor dyrare/mil
Det dyra med bil som många glömmer att räkna in är värdeminskningen. En Polo för 40k minskar i värde ungefär lika fort som en större bil för 40k. En bensinförbrukning på ett par dl mer blandad körning är ingen större utgiftspost i ett bilägande vad jag märkt. Det dyra är ju värdeminskning, reparationer, försäkring.
9-5 rostar tyvärr, men inte lika illa som en sekelskiftsmerca
Rosten sitter dock inte på dolda ställen, utan kollar du skärmkanter, dörrkanter och baklucka ser du om det finns rost eller inte.
Lycka till med ditt billetande vad du än bestämmer dig för! Hade jag varit i din sits och pendlat långa sträckor hade jag gett diesel en chans!
God jul!