4381
Sök

Köpråd: förslag på bilmodeller

560 Inlägg
24 december 2010
#21
Först och främst är Passaten billigare att köpa sen är de kanske ganska lika i reservdelar eftersom de är samma bil typ smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2010
#22
Lawen skrev:
Rquired: söker jag efter BMW på blocket så kommer det upp el hel drös e36, e34 och e39. prisintervall 20-40k, min motoreffekt: 180hk, manuell. Men dessa bilar kanske inte är något och hänga i granen? du verkar ju ha kolla på BMW! har du några erfarenheter/tips ang. e36 resp e39?

CarpeDiem: Audi Coupé 2.3 20v verkar ju inte helt fel, ska kolla mer på denna bil!

Wilsgaard: saab verkar som ett bra alternativ absolut!

Kan tyvärr inte hålla med Andromeda, begagnade Bmw är inte överprisade. Att det skulle vara något med märket som driver upp priserna kan inte vara korrekt, visst ser många en gammal Bmw som en fin bil men hur ofta hörs inte ord som "pizzaräcer" och liknande?

Nej gamla Bmw och Mercedes kostar som dem gör helt enkelt eftersom det är rejält mycket bättre bilar än vad tex. en Saab är, det syntes på ett nypris som låg kanske 50% högre än motsvarande Saab och det syns på begagnatpriset idag.

Kör en äldre Bmw eller liknande bil så förstår du varför priserna är höga och många inte kan tänka sig en annan bil, det är helt enkelt en helt annan klass på dem än vad svenska, franska etc. biltillverkare klarar av att prestera.

Vad jag menade när jag uteslöt Bmw var att det är svårt att hitta en sådan som uppfyllde dina krav på ålder och motor, visst du hittar mängder med Bmw för 40.000:- med då är de ofta äldre bilar än 2000 om du skall ha lite motor.

Jag har själv en gammal Bmw som bruksbil, och jag skulle aldrig ens överväga att byta den mot en 5år nyare Saab, Volvo, Peugeot (406 3.0 är annars på pappret läcker) eller någon liknande bil för samma pengar.

Folk brukar påstå att Saab är mycket bil för pengarna, och det är dem men man skall inte glömma att man får ännu mer bil om man stiger upp lite i prisklass och köper tex. en Bmw, Mercedes eller Audi istället.

Jag tror inte du gör ett dumt val om du köper en Saab, men att välja bort en lite äldre tysk premiumbil för att de skulle vara överprisade är helt fel. Du mer bil/krona i tex. en Bmw än en Saab, om du är beredd att sträcka din budget eller jämka dina krav för att kunna köpa en. smile

Blir Bmw intressant igen hjälper jag gärna dig att leta fram en modell som passar.
Senast redigerat av Rquired (24 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#23
Rquired: vad skulle du tänka dig att man få ge för en e36 "duglig" tillverkningsår efter 93 eller när var det då moterna fick Vanos? syftar på moterna 325 och 328 då, karossmodell spelar ingen roll, (Touring, Compact, Sedan, Coupe)

Definition av "duglig": ej sönderkörd drivlina, om rost finns är det bara ytrost, ett okey chassi som inte kvärver en totalrenovering, inte allt för sliten inredning. Sen om det är lite små pill så har jag inget imot det.


1 298 Inlägg
24 december 2010
#24
Rquired: Det är tur att alla människor är olika.

De som anser att Saab ger mycket bil för pengarna har rätt, jag kan efter att ha kört 9-3 Aero i drygt ett år nu hålla med dem. Köpte bilen som studerande på gymnasiet för en förhållandevis liten summa sett till årsmodell, skick och prestanda. Inga tidigare erfarenheter av Saab och absolut ingen förkärlek för märket heller, är uppväxt i en riktig Volvofamilj. Jag kommer behålla den ett tag till.

Jag håller med dig om att om man går upp i prisklass något så får man mycket för pengarna i en BMW också, men då får man upp till E46 iallafall om vi pratar 3-serien.
Från 40k och något uppåt börjar man hitta exemplar av modellen E36 328i som är skonade från kromade strålkastarinsatser, dubbla 5" DTM pipor pekandes i tangentens riktning och ögonlock.
Hittade denna E36a på blocket, inte helt original men fortfarande smakfullt modifierad enligt min smak.

http://www.blocket.se/uppsala/BMW_E36_3 … 15&w=3

Han som säljer den finns även här på garaget där bättre bilder finnes:
Viper89: http://www.garaget.org/?car=219881

Letar man vidare på blocket börjar man närma sig 50 k innan man hittar ett exemplar som ser till synes rostfritt, omodifierat ut. Då är man nästan uppe i priserna som Caben ligger på och blir då nästan sugen på en sådan istället!

Nej, skulle jag köpa BMW idag skulle jag gå upp en aning prismässigt och leta upp en välvårdad E46 istället. Där tycker jag man får mer för pengarna. Alternativet som jag själv övervägde innan denna vintern var att köpa en billigare Bmw, exempelvis E36, E34 i sämre skick (eller tillåmed E30), plockat av eventuella vulgära eftermarknadsprylar och haft som vinterbil.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#25
Jag har pillat ihop en lite lista där jag rangordnar bilarna som jag skulle tänka mig.

1: Audi a4 1.8t (quattro) inc. VW passat
2: Audi Coupé 20v quattro   
3: Alfa 164 (Q4)
4: Alfa 156 (Q4)
5: volvo 855 T5
6: saab 9-5 aero
7: saab 9000 2.3t alt. aero

"(xxxx)" om det går att få tag på en inom min budget, så det är inget krav att de ska vara t ex quattro.

9-3 väljer jag bort eftersom du chrillzter har en och kan ju inte ställa en sketnare bil av samma modell bredvid din tongue skämt o sidor tycker man sitter lite axel mot axel i den bilen.

BMW försvinner pga svårt att hitta ett fint exemplar så billigt.

tips på fler bilar? vill inte bli trångsynt för jag nu har hittat några bra kandidater! smile
Senast redigerat av Lawen (24 december 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2010
#26
Lawen skrev:
Rquired: vad skulle du tänka dig att man få ge för en e36 "duglig" tillverkningsår efter 93 eller när var det då moterna fick Vanos? syftar på moterna 325 och 328 då, karossmodell spelar ingen roll, (Touring, Compact, Sedan, Coupe)

Definition av "duglig": ej sönderkörd drivlina, om rost finns är det bara ytrost, ett okey chassi som inte kvärver en totalrenovering, inte allt för sliten inredning. Sen om det är lite små pill så har jag inget imot det.

Mellan 25 och 40.000:- bör du hitta en bra E36 för, beroende på årsmodell, motor och skick.

M50TU kom mycket riktigt 1993, det är motorn som sitter i en 320i och 325i med Vanos. 325i 192hp/245Nm efterträdes 1995 av 323i 170hp/245Nm och 328i 193hp/280Nm. 320i har 150hp även efter bytet.

Skillnaden mellan motorerna är dels konstruktionen, men de nyare är även snålare. En 323i motsvarar en 325i, modellerna är jämnsnabba och båda gör 0-100 på 8.0sek. De 23i som uppmätts har haft lika många hästkrafter på bakhjulen som 25i, vilket tyder på att motorerna presterar ungefär samma effekt men att 323i "skrevs ner" till 170hp för att 328i "bara" har 193hp.

328i är i sin tur strypt, men trots att den bara har 1hp mer än gamla 325i är den rejält starkare (+35Nm) och markant snabbare, 0-100 på drygt 7sek och piggare i hela registret. På pappret skiljer förbrukningen inget, men i verkligheten är skillnaden mellan en 323i eller 328i och en äldre 325i stor. Jag rekommenderar således en 23i eller 28i, gärna den senare om du hittar en.

Coupé är en populär kaross och ligger därmed lite högre i pris än övriga alternativ, kanske onödigt om du inte prioriterar utseendet? Sedan och Compact är i sin tur inte lika populära och ligger lägre än Touring. En kombi går alltid hem i Sverige, och med tanke på andrahandsvärdet tror jag en sådan är ett bättre köp i längden. Så var det med E30-karossen i alla fall, där sjönk sedan medan kombi och coupé låg högre. Att kombi är mer praktisk är ingen direkt nackdel heller.

En 323i eller 328i Touring är således det jag tipsar dig om, en bra sådan bör du hitta för mellan 30 till som mest 40.000:-.

Och till både dig och Chrillzter; För tre år sedan köpte jag den gröna kombin för en bra bit under den aktuella budgeten, den var visserligen ett klipp då men idag är det inga problem att hitta en liknande för under 40´. Det är sällan annonspris och verkligt pris stämmer överens, håll koll på Bmw upp till 50.000:- på Blocket kommer du se att där snart trillar in ett gäng bra objekt som hamnar i din prisklass efter lämpligt prut.

Såg din senaste lista, men hade inte satt en Alfa 164 över en 156. Inga fel på den modellen, men 156 är modernare och en bra mycket bättre bil. Titta efter 164as efterträdare istället, Alfa 166, om det är en större bil än 156 du är ute efter!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#27
Då får jag lägga till e36 till listan med då smile trevligt!

Jag gillar utseendet hos 164 mer än 166 därav den finns med på listan. men kanske lite naivt och ha den så högt upp pga av sitt utseende.

Faktum är ju att jag är ute efter en bil i mellanklassen, inte för stor men samtidigt inte så liten så man sitter axel mot axel som jag känner att man gör i saab 9-3

All denna info jag har fått om bilarna är guld värd! tack ska ni ha allihopa! kommer ni på något mer så tveka inte att skriva! smile


33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#28
Uppdaterad lista

1: Audi a4 1.8t (quattro)
2: Audi Coupé 20v (quattro)   
3: bmw e36 323i<= (1: Touring, 2: Sedan/Compact)
4: Alfa 156 (Q4)
5: Alfa 164 (Q4)
6: volvo 855 T5
7: saab 9-5 aero
8: saab 9000 2.3t alt. aero

nu kanske ni tror lite att jag gör precis som alla bara säger till mig men jag använder även mitt huvud och läser en del om de olika modellerna, så rankningen är utifrån min känsla för de olika bilarna.

på något sätt känns det som att det finns någon mer bil som passar mig även fast jag redan har bra många alternativ!


Rumpmas
3 860 Inlägg
24 december 2010
#29
Lawen skrev:
Andromeda: Det var ett perfekt svar! nu vet jag att jag ska lägga BMW på hyllan ett par år tills min ekonomi är starkare! Som du säger är 9-3 aero lite väl dyra så om det blir en 9-3 blir det icke en aero.

9-5 kanske skulle funka, finns det någon mer hållbar låda man kan byta till... lite dumt o byta till en kass låda igen liksom! skruva och sånt har jag ju inte heller några problem med, så länge 9-5an inte rostar så verkar det ju som en go bil! Men nu har jag fått en känsla av att den kanske är lite stor för mig? är strax 20år och är studerande utan familj, jag är ju inte i behov av en stor och rymlig familjebil egentligen. Men det är nog bara en känsla jag har.

vad har en 9-5 aero -02 i bensinförbrukning: landsväg resp. blandat, vad ligger skatten på och ungefär vad landar försäkringen någonstans? (skrivs på morsan)

Åker du lång sträcka till jobbet? Ute i skogen och åker någonting, mycket motorväg?

9-5 väger väl runt 1600 kg, alltså mer mellanklass än kombi. Den är egentligen lite mindre än saab 9000, en bil många kan tänka sig att köra ensamma i. Det är nog mest att de flesta 9-5 är kombi som får en att tänka sig dom som onödigt stora. De väger so men Audi A4 men lastar det dubbla kan man nästan säga.

Kör du mycket motorväg vill du ha en stor bil som har en utväxling som passar detta. Hellre en Aero som varvar 2500 rpm i 110 än en Polo som varvar 4000 rpm i 110 km/h. En liten bil som varvar attan uppe i fart drar varken speciellt mycket mindre bränsle och framförallt tar den mycket mer stryk av körningen eftersom den ligger så högt i varv.

Lite fakta då: Räkna med runt 0,9 blandat 50/50 stad/land

Kanske ner mot 0,6-0,7 landsväg och uppåt 1,5 i stad om det är riktigt jäkligt men oftast lägre än så även i stadstrafik med manuell låda.

Skatten bör vara mellan 2200 och 2400, jag tror det skiljer i skatteklass beroende på utrustning och så.

Vad din mamma får betala i försäkring har jag ingen aning om, då jag inte vet var och hur hon bor, hur många skadefria år hon har, hur länge hon haft körkort, hur gammal hon är osv. Men morbror betalar ca 5k/år för helförsäkring, bor på landet och har högsta bonusklass.

Dessutom är en stor bil alltid säkrare än en liten bil av samma årsmodell, och säkerhet vill man ju ha när man åker varje dag, kanske är trött hem från jobbet och så. En olycka händer ju lätt.

Stor bil                              Liten bil

Säker                                Mindre säker

Bekväm                             Kanske drar 1 dl/mil mindre

Bättre drag i motorn           Orkar kanske inte ens upp i 110 på påfarten
Kan även dra kärra
och användas till                Brukar vara lite billigare i försäkring
långresor och så               
                                        Lastar dåligt, för klen att dra kärra med
Ett par kronor dyrare/mil


Det dyra med bil som många glömmer att räkna in är värdeminskningen. En Polo för 40k minskar i värde ungefär lika fort som en större bil för 40k. En bensinförbrukning på ett par dl mer blandad körning är ingen större utgiftspost i ett bilägande vad jag märkt. Det dyra är ju värdeminskning, reparationer, försäkring.

9-5 rostar tyvärr, men inte lika illa som en sekelskiftsmerca wink
Rosten sitter dock inte på dolda ställen, utan kollar du skärmkanter, dörrkanter och baklucka ser du om det finns rost eller inte.

Lycka till med ditt billetande vad du än bestämmer dig för! Hade jag varit i din sits och pendlat långa sträckor hade jag gett diesel en chans!

God jul!
Senast redigerat av Andromeda (24 december 2010)


560 Inlägg
24 december 2010
#30
En Mitsubishi Galant V6a kanske? Tycker personligen dom är riktigt fräcka faktiskt smile Denna t.ex:
http://www.blocket.se/dalarna/Mitsubish … 15&w=3

1 298 Inlägg
24 december 2010
#31
Lawen skrev:
...man sitter lite axel mot axel i den bilen.

Där kom du åt en öm punkt. Man sitter faktiskt ganska nära varandra där fram, speciellt om det är två lite mer välbyggda personer som sitter där fram.
Får väl ses som en nackdel vid de flesta tillfällen men kan ju givetvis vara trevligt vid andra tillfällen. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

711 Inlägg
24 december 2010
#32
CarpeDiem skrev:
Jag som älskar tyska bilar rekommenderar dig en Audi Coupé 2.3E, 10V är framhjulsdrift och 20V quattro. Billig i inköp, reservdelar finns det gott om och försäkringspremien är väldigt låg smile

Tycker inte man ska begränsa sig till den modellen när man tittar på Audi (dessutom finns det väl flera coupémodeller?).
Audi 80/90/100 är väl bra bilar? Både i quattro och utan, men det förstnämnda är ju trevligt på vinter.
Enligt min erfarenhet är Audi dyra i försäkring, men det kan gälla nyare bilar förvisso...


Rumpmas
3 860 Inlägg
24 december 2010
#33
thelaughingmadman skrev:
CarpeDiem skrev:
Jag som älskar tyska bilar rekommenderar dig en Audi Coupé 2.3E, 10V är framhjulsdrift och 20V quattro. Billig i inköp, reservdelar finns det gott om och försäkringspremien är väldigt låg smile

Tycker inte man ska begränsa sig till den modellen när man tittar på Audi (dessutom finns det väl flera coupémodeller?).
Audi 80/90/100 är väl bra bilar? Både i quattro och utan, men det förstnämnda är ju trevligt på vinter.
Enligt min erfarenhet är Audi dyra i försäkring, men det kan gälla nyare bilar förvisso...

Audi 100 är bra bilar, men det känns som om de mer ligger i 5-15k klassen än 30-40k. Rost på dörrarna har de med, de flesta.


33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#34
Andromeda: pendlar totalt 4mil om dagen och det är motorväg hela vägen, dock lite köer. är helt klart inne i lite större motorer, minsta motorn som jag kan tänka mig är en 1.8t och då är det nästa gränsfall.

Wilsgaard: Mitsubishi Galant V6a är ju en helt klar snygg bil men är kvalitén och vad kostar reservdelarna till bilen?

chrillzter: Jag vill ha space mellan mig o min brud tongue annars kommer jag köra av vägen påväg hem från dig big_smile nej men när jag kör vill jag ha gott om plats.

audi 80/90/100 känns inte aktuella för mig. har fått för mig att dom gillar rost dom bilarna tongue


German Engineering
9 083 Inlägg
26 december 2010
#35
Hur går det med sökandet, Lawen smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

huh?
10 427 Inlägg
26 december 2010
#36
Med lite tur kan man nog hitta en Volkswagen Golf (IV) V6 4-motion för 40k (2,8l VR6-motor på 204hk och tjänstevikt på c:a 1400kg). Lite klent utbud just nu på begmarknaden (pga vinterläget?) men framåt våren/sommaren borde de finnas igen. Fanns "obegränsat" antal till salu i höstas wink


33 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#37
CarpeDiem: det går rätt dåligt är ju trots allt juletider tongue

steifan: ja det är tur man ska ha i livet smile Golfen är ju en fräck bil ingen tvekan om det, men är nog lite liten för mig. Fast och andra sidan har jag aldrig suttit i en, så jag får ju ta och provköra en innan jag säger att den är för liten kanske tongue tack för tipset!


huh?
10 427 Inlägg
26 december 2010
#38
Tycker inte VW Golf IV är speciellt liten, borde nog funka.
Men finns ju även Golf GTI (med 1,8t 150-motorn) eller med 2,3l V5:a på 150 eller 170hk beroende på årsmodell.


Rumpmas
3 860 Inlägg
26 december 2010
#39
steifan skrev:
Tycker inte VW Golf IV är speciellt liten, borde nog funka.
Men finns ju även Golf GTI (med 1,8t 150-motorn) eller med 2,3l V5:a på 150 eller 170hk beroende på årsmodell.

En klar nackdel med 1,8t-motorn och pendling torde väl vara att man tröttnar efter ett tag på att nästan ligga på varvstoppet på högsta växeln på motorvägen, blir ju ett jäkla surrande wink

En Golf väger ju dessutom nästan 1500 kg. Varför köpa en bil som väger och drar soppa nästan som en 9-5 eller V70 men bara har halva kupéutrymmet?
Senast redigerat av Andromeda (26 december 2010)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 december 2010
#40
tycker du borde stryka alforna direkt. har flera kompisar med alfor som bara har problem. Italiensk kvalité som är sämre än kinabilarna. råder dig, kolla inte äns på dessa.



Sök