4347
Sök

Köpråd: förslag på bilmodeller

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 december 2010
#61
Då ska jag be att få presentera ett alternativ:
Toyota Avensis 99-01. En mycket pålitlig bil att åka från A till B med.

Fördelar: Håller bäst av alla bilar, bara går o går och är billig i drift.

Nackdel: Trååååååååååååååååååkig. Ingen utrustning och ingen räser. Kanske ingenting för dig om du faktiskt som du säger är lite entusiast samtidigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

388 Inlägg
26 december 2010
#62
S eller V40 fas 2 (2001-) 2.0T eller T4


164 Inlägg
26 december 2010
#63
Om jag får säga mitt tycke så ska du lyssna på dom som anger flera olika modeller, tex inte bara saab eller bmw. Folk har stor kärlek till att favorisera sitt favorit märke väldigt mycket!
Men som folk säger bmw e36, 320/325/328 är nog svåra att få tag i, i fina skick!
Mycket enklare att få tag i en saab i finare skick då dom oftare är gubbkörda.
MEN bmw är en roligare bil, det är inget snack om saken!
Kanske ska kolla upp dig på dom större bmw modellerna? bmw 520/525 osv?
Lite skönare pendlar bil skulle jag tro (ej kört) men fortfarande bmw kvalité och nu väldigt mycket enklare att hitta en gubbkörd sådan!
Jag hade alla dagar i veckan valt bort saab, visst har dom en grym motor, men allt annat tycker jag suger, men gillar du att bara åka snabbt rakt fram är saab en kanonbil!
Om inte bmw, hade jag valt audi också en sjukt trevlig bil, stor skillnad från när man går från saab till audi, tysk kvalité med andra ord!!!

33 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#64
caromania: du hade svaret själv, lite för tråkig bil

yoppe: kan man verkligen hitta en x40 fas 2 under 40k som inte är sönder körd?

mattiaaas: det är precis det jag gör, de som skriver "köp saab dom e bäst" eller liknande bortser jag lite ifrån, sen så går jag ju inte bara på det folk skriver i denna tråden utan söker självklart mer info om modellerna. Ja en e39 hade inte varit helt fel fast föredrar lille bror e36.

just nu står det lite mellan audi/bmw. saab och volvo kommer i andra hand då de inte är lika tilltalande.


Forummoderator
9 299 Inlägg
26 december 2010
#65
Lawen skrev:
caromania: du hade svaret själv, lite för tråkig bil

just nu står det lite mellan audi/bmw. saab och volvo kommer i andra hand då de inte är lika tilltalande.

Förstår dig! Jag tittade själv på en Avensis då det är den bästa bilen faktiskt men... nej!
Skönt att du bestämt dig för GI-metoden. (klura på den ni...)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

33 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#66
caromania skrev:
Förstår dig! Jag tittade själv på en Avensis då det är den bästa bilen faktiskt men... nej!
Skönt att du bestämt dig för GI-metoden. (klura på den ni...)

den var lite knepig så du får nog lov att ge en liten ledtråd tongue


huh?
10 427 Inlägg
26 december 2010
#67
Andromeda skrev:
steifan skrev:
Tycker inte VW Golf IV är speciellt liten, borde nog funka.
Men finns ju även Golf GTI (med 1,8t 150-motorn) eller med 2,3l V5:a på 150 eller 170hk beroende på årsmodell.

En klar nackdel med 1,8t-motorn och pendling torde väl vara att man tröttnar efter ett tag på att nästan ligga på varvstoppet på högsta växeln på motorvägen, blir ju ett jäkla surrande wink

En Golf väger ju dessutom nästan 1500 kg. Varför köpa en bil som väger och drar soppa nästan som en 9-5 eller V70 men bara har halva kupéutrymmet?

Förvånansvärt högt varvtal med vanliga 1,6-(~100hk)-motorn också tongue Så det är nog helt modellrelaterat.

Vet inte varför jag drog till med 1400kg för en Golf V6 4Motion i inlägget innan det som citeras. Väger nästan 1600kg (som en V70? tongue).


33 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#68
steifan: låga varv i höga farter har med små motorer att göra antagligen pga de inte har samma vridmoment som större motorer så kanske inte relaterat med just den modellen.

Golf V6 hade varit en helt frän bil men blir nog antagligen för liten för mig ändå. Vet inte hur högt i taket det är på den men i mina föräldrars Opel Corsa sitter jag upp i taket, så jag får öppna takluckan för att kunna sitta rak i ryggen tongue


388 Inlägg
27 december 2010
#69
Lawen skrev:
yoppe: kan man verkligen hitta en x40 fas 2 under 40k som inte är sönder körd?

Ja då man får ingen lågmilare men en runt 20k på mätaren men är servicen skött går den länge än man kan ju med en liten fördel titta på 2.0T då den modellen såldes många av och ofta inte är buskörd på samma sett som en T4 men med lite tålamod går det hitta bra ex av båda modellerna för runt 40k.


Forummoderator
9 299 Inlägg
27 december 2010
#70
Lawen skrev:
caromania skrev:
Förstår dig! Jag tittade själv på en Avensis då det är den bästa bilen faktiskt men... nej!
Skönt att du bestämt dig för GI-metoden. (klura på den ni...)

den var lite knepig så du får nog lov att ge en liten ledtråd tongue

GI-metoden betyder att man ska undvika tex pasta.cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

33 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#71
yoppe: låter ju fin fint! tycker att x40 är en mkt fin bil! blir till att göra lite research nu då tongue

caromania: jojo vet att GI-metoden är att man endast käkar proteiner men fattar inte budskapet ändå tongue om du inte syftar på att jag skall undvika italienska bilar eftersom det är därifrån pastan kommer smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
27 december 2010
#72
Lawen skrev:
caromania: jojo vet att GI-metoden är att man endast käkar proteiner men fattar inte budskapet ändå tongue om du inte syftar på att jag skall undvika italienska bilar eftersom det är därifrån pastan kommer smile

Du har vunnit en målarlåda! (även det något endast ett fåtal användare på detta forum förstår) wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

388 Inlägg
27 december 2010
#73
Lawen skrev:
yoppe: låter ju fin fint! tycker att x40 är en mkt fin bil! blir till att göra lite research nu då tongue

caromania: jojo vet att GI-metoden är att man endast käkar proteiner men fattar inte budskapet ändå tongue om du inte syftar på att jag skall undvika italienska bilar eftersom det är därifrån pastan kommer smile

Missa inte nordiska x40 klubben om du behöver råd och tips kanonklubb med en hel del medlemmar i gbg området.


huh?
10 427 Inlägg
27 december 2010
#74
Lawen skrev:
steifan: låga varv i höga farter har med små motorer att göra antagligen pga de inte har samma vridmoment som större motorer så kanske inte relaterat med just den modellen.

Så du menar att 1,8t-motorn (210-235Nm) har lika klent vridmoment som 1,6-motorn (145-148Nm) som varvar lika högt? wink


33 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#75
steifan: fel av mig där! men känns ju lite fel att varva så mycket om motorn lika gärna skulle kunna varva mindre och därmed antagligen dra mindre.  smile man lär sig som sagt varje dag smile


552 Inlägg
3 januari 2011
#76
Tycker du borde satsa på en 9-5 aero kombi. vet en som kan passa dig bra, stämmer in på kriterierna samt att du får pengar över till underhåll... pma om du är intresserad.

33 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#77
Kibil: tror inte det blir en Saab men om det skulle bli det hör jag av mig! smile

jag har det senaste kollat på A4 med V6an (2.8l 30v) har läst olika åsikter om den motorn, vissa säger att det är skit medan andra säger att den är skottsäker. men ingen skriver VARFÖR. skulle någon snäll själ kunna berätta för- och nackdelar ang. den motorn?

jag har fattat att packningen mellan topp resp ventilkåpa har en tendens till att läcka olja. går det att byta de packningarna med motorn i bilen? (kan meka och även fixa fram specialverktyg om så skulle behövas)

MVH


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2011
#78
Lawen skrev:
jag har fattat att packningen mellan topp resp ventilkåpa har en tendens till att läcka olja. går det att byta de packningarna med motorn i bilen? (kan meka och även fixa fram specialverktyg om så skulle behövas)

MVH

Utan att veta ett smack om den motorn så tolkar jag det som ventilkåporna? Då bör det vara väldigt enkelt och kanske inte ens nödvändigt. En dålig ventilkåpspackning gör att det läcker ut olja utanför motorn. I värsta fall på vissa modeller kan det leta sig ner lite olja i tändstiftshålen, men det är ingen katastrof.

Jag överlåter åt en Audi-ist att fylla i.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 januari 2011
#79
Jag är ingen "Audist", men V6:orna brukar väl kunna läcka från topplockspackningen precis i "V:et" mellan cylinderbankarna? Det är dyrt att fixa.


33 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#80
då får jag avvakta på en Audi-ist smile

Andromeda: varför skulle det bli dyrt? två topplockspackningar är väl inte allt för dyra? jobbet fixar jag ju själv tongue



Sök