3412
Sök

Bilen tog eld!

49 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jo det är såhär att min bil har börjat gå väldigt dåligt nu i vinter. Misständer och motorn ger ingen kraft när man trycker ner gaspedalen till mitten. Full gas och strax över tomgång så ger han kraft men när man ska öka så dör den nästan.

Tänkte att jag skulle undersöka förgasaren så jag tog bort luftfiltret och kåpan. När jag försökte starta den så baktände den och skiten började brinna yikes.

Jag misstänker att får för mycket bensin för bilen vägrar starta när den är varm, även om jag värmt upp bilen med motorvärmaren.

Någon som har varit med om något liknande?

Bil : ford escort -85

473 Inlägg
29 december 2010
#2
om den tar eld eller skickar ut eldslågor så är det mest troligt att du har fel på tändningen

2 845 Inlägg
29 december 2010
#3
falmo skrev:
om den tar eld eller skickar ut eldslågor så är det mest troligt att du har fel på tändningen

Ja det, eller så kan det va ventiler som är otäta, eller om det är kammrem på den så kan den ha kuggat en kugg.


Börja med och gör ett kompprov, kolla sen remmen om det finns en sån

49 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#4
Mjo, det var som en eldboll som kom ut ur förgasaren sen var det en liten låga som fortsatte brinna efter "eldbollen".

473 Inlägg
30 december 2010
#5
det är oförbränd bränsle
kolla du tändningen så den är okey , kamremmen , stift, m.m.

612 Inlägg
30 december 2010
#6
Getenjoki skrev:
Bil : ford escort -85

Möjligtvis en Escort LX? Rengör förgasaren i så fall, du beskriver ungefär de symptom farsan hade på sin LX för ~15 år sedan, och det var tydligen ett vanligt fel på den modellen. Behöver du köra kan du ju testa att dra ut choken, det funkade som nödlösning för att ta sig hem på den bilen i alla fall...

49 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#7
Ja, en LX.
Förgasaren har blivit rengjord och nålventil och membran har blivit bytta.
En annan sak jag funderat på är att bilen ibland (när man har kört väldigt lång) när man ska stänga av den så vill den inte stänga av sig utan går i några sekunder till.
Sen drar den ganska mycket bensin.

När bilen väl är igång så går den iaf, den har aldrig stannat eller så. Bara svår att få igång.
Senast redigerat av Getenjoki (30 december 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2010
#8
Det där med att den "inte vill stänga av sig" låter i mina öron som att tändningen står fel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

473 Inlägg
31 december 2010
#9
kallas för glödtändningen uppkommer oftast om tändningen är ställd för högt

49 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#10
Tjena. köpte ett stroboskop på biltema och ställde in tändningen 13 grader som stod på en klisterlapp.
Men eftersom bilen inte har någon varvräknare vet jag inte hur hög tomgången är. Tycker att bilen går bättre nu, den tvekar inte vid gas (än så länge) men den vill inte starta så lätt när den är varm.

tar väl en 10 varv innan bilen går igång

49 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#11
En annan sak jag undrar över är att jag inte kan hitta någon blandnings skruv på förgasaren.

Har kollat på den här ritningen
http://www.misab.se/dftskiss.gif
men har inte kommit fram till något

Jävel
2 018 Inlägg
4 januari 2011
#12
Sitter förgasaren ovanför grenröret? alltså inte crossflow?
Om den gör det, har du kvar värmeplåten ovanför grenröret?
Annars kan värmen göra att soppan typ dunstar eller vad man ska säga. Så måste bilen pumpa fram ny soppa varje gång du ska starta. Hände på min epa heeeela tiden.

You got to risk it, to get the biscuit :)

49 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#13
Kan gå ut och kolla.

Ja, det verkar som förgasaren sitter på en platta ovanför grenröret. Kan försöka ta en bild på schabraket.

Men någon värmeplåt har jag aldrig sett.

Dåliga bilder jag vet, men det kanske kan vara till någon användning.

http://img543.imageshack.us/i/bilen1.jpg
http://img35.imageshack.us/i/bilen2.jpg

Jävel
2 018 Inlägg
4 januari 2011
#14
Svårt o se.. Kanske får hitta en likadan o kika på, det behöver ju inte vara de som är felet heller. Kanske är en kass ventil i pumpen (om den är mekanisk) Så att de rinner tillbaks.

You got to risk it, to get the biscuit :)

49 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#15
Hmm. Ja, det sitter ju ett bränslefilter uppe vid förgasaren som man kan se bensinen försvinna ifrån. Det liksom rinner tillbaka ner i slangen.


Sök