3140
Sök

Audi a6 -96 Bränslemätare visar fel. (full tank blir halv)

221 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej

idag köpte jag mig en Audi a6 2.6 TDIS -96a. Super fin bil med få ägare.

hur som helst så upptäckte jag då jag tankade den att bränslemätaren visar fel, jag tankade en full tank men mätaren visar strax över halv tank.

vad tror ni felet kan vara? svårt / dyrt att fixa?

- Jag tyckte att föra ägaren nämnde att de hade justerat diesel pumpen nyligen eller ifall den var bytt (är lite osäker på vad det var)  men skulle detta kunna ha något med saken, och i så fall hur åtgärdar man bränslemätaren?

74 Inlägg
8 januari 2011
#2
förmodligen så är det givaren som är felaktig.
Gissar att man får lyfta på baksätet och skruva loss nån plåt så sitter den nog där.
Självklart kan även mätaren vara def men givaren är ett vanligare fel...

221 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#3
frågan är ifall det inte är på grund av bränslepumpen.
hittade en annan tråd på ett saab forum ( http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=294155 ), med liknande problem, han hade fått problemet efter att bränslepumpen hade blivit bytt.

som sagt så är jag osäker på ifall denna hära var bytt eller inställd, men kan det inte ha med det att göra?

74 Inlägg
8 januari 2011
#4
kanske det men ändå tror jag nt dt. kolla själva givaren ta lös den o montera om den annars köp ny

10 Inlägg
9 januari 2011
#5
Hade samma problem på min Audi 80 -92 det var mätarens fästpunkter som glappade mot kretskortet i instrumenthuset.
Mätaren är en s.k strömmätare alltså den går på ampere mätning vilket gör att det går en del ström genom den. inte mycket men tillräckligt för att den skall vara extra känslig för dålig kontakt, den är ansluten via två skruvar mot kretskortet i intrumenthuset, allt du behöver göra är att lossa på instrumenthuset och lossa och sedan dra år skruvarna ordentligt inte så hårt så kretskortet spricker men banne mig nära på.

Man kan få samma problem med mätaren för temperaturvisning.

221 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#6
Z3M skrev:
Hade samma problem på min Audi 80 -92 det var mätarens fästpunkter som glappade mot kretskortet i instrumenthuset.
Mätaren är en s.k strömmätare alltså den går på ampere mätning vilket gör att det går en del ström genom den. inte mycket men tillräckligt för att den skall vara extra känslig för dålig kontakt, den är ansluten via två skruvar mot kretskortet i intrumenthuset, allt du behöver göra är att lossa på instrumenthuset och lossa och sedan dra år skruvarna ordentligt inte så hårt så kretskortet spricker men banne mig nära på.

Man kan få samma problem med mätaren för temperaturvisning.

ok, hur får man av instrumenthuset på en audi a6 då? jag har bara tagit av instrumenthuset på en Jeep grand cherokee tidigare, men de är otroligt lättskruvade.

bör man spänna åt temp mätaren då man endå är där bak?

Large Cap
1 816 Inlägg
9 januari 2011
#7
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Där har du en liten guide hur du demonterar ditt mätarhus.
Passa även på att kolla glödlamporna till mätarhuset när du är i farten.

221 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#8
Westergren skrev:
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1272/a1272.php&var=

Där har du en liten guide hur du demonterar ditt mätarhus.
Passa även på att kolla glödlamporna till mätarhuset när du är i farten.

ok tack.
jag kom precis å tänka på en grej till, då man startar bilen så går bränslemätaren upp sakta till halv, ska det vara så eller ska den hoppa upp där direkt? vet inte ifall det är någon symtom på något?

EDIT:

har nu haft mätarhuset ute och spänt åt kontakterna.
dock gjorde det ingen skillnad. så då återstår väll att mätaren är def, givaren eller ifall inställningen på dieselpumpen är skum?

som tidigare nämnt så köpte jag bilen här om dagen, och förra ägaren nämnde något om att de hade justerat dieselpumpen. och efter att jag googlat runder så har jag sett att folk som bytt dieselpump även åkt på samma problem som jag.

EDIT 2:
Var kan man köpa en ny bränsle givare, och hur mycket kostar de?
Senast redigerat av Rolle90 (9 januari 2011)

221 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#9
någon som vet?

10 Inlägg
11 januari 2011
#10
Hej igen, det var som f.. att det inte löste sig, Jag kan dock säga att jag hade svårt att få kontakt på kretskortet och fick ta loss instrumenthuset flera ggr innan jag fick till bra kontakt.
Det kan ju vara så att mätaren behöver justeras, det gör du genom att ta bort pluggen vid mätaren på framsidan instrumenthuset, stoppa in en liten flatskruvmejsel, man kan skruva hur mycket som helst, ett varv runt och du är på samma ställe, denna justering brukar bara justera runt en kvarts tank upp eller ned visserligen, ja vad skall jag säga, det kanske är givaren som är kass ändå, jag bytte min och det hjälpte inte ett dugg, kostade runt 700:- om jag inte minns fel, köpt på VW i Nyköping... sad

Mätaren skall gå upp långsamt ja.

Om det är samma givarfäste så kommer du åt den ganska lätt via servicehålet i tanken, kom ihåg att köra tanken så tom som möjligt big_smile.
Givaren sitter fast i pumpen med en liten snäppkontank som man trycker in och sedan drar loss givaren.
Inget skruvande eller så, om nu inte diesel pumpen är helt annorlunda vilket jag tvivlar på.

Det finns inget att justera på givaren iaf.

/Z
Senast redigerat av Z3M (11 januari 2011)

221 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#11
satt precis och observerade mätaren lite då man startade bilen, mätaren går ju sakta, men den stannar ibland i ett par millisekunder, sedan hoppar den ca en millimeter. kan detta tyda på någonting, eller de gör så?

dock fan va jag är nöjd med bilen, tankade den idag, jag har kört den på 0,54l/mil wink

EDIT:
har en liten off topic fråga jag kanske kan ställa här med,
lampan för yttertempen lyser ej, den såg hel ut, men tänkte byta den ändå, för något fel är där ju då den inte lyser tongue

jag kollade på kjell&co hemsida och de har någon liknande lampa, org lampan är 14volt och 80mA, de på kjell är 14 volt men bara 40mA eller 12 volt och 75mA,  fungerar de ändå?
Senast redigerat av Rolle90 (12 januari 2011)

221 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#12
Waah! jag får ångest! var precis ute i bilen för att mäta Ohm på mätaren för att se hur mycket den får.
teningen var igång då jag kollade, och då jag nuddade skruvarna med mätarna så blixtrade till lite =/
och bränslemätaren dog helt, det gjorde även elmätaren och oljemätaren yikes

jag har desperat kollat igenom alla säkringarna både inne i bilen och under huven! någon som vet hur jag fixar detta?!?! behöver Akut hjälp!
Senast redigerat av Rolle90 (12 januari 2011)

221 Inlägg
13 januari 2011
Trådstartare
#13
Mätningarna jag får ( då mitt mätinstrument är på Ohm 200 ) är 52ohm då tändningen är på och 44 då bilen är igång. (har full tank i bilen - 80L)  vad säger detta er?

detta tråtts allt ingen mätare fungerar för tillfället.
Senast redigerat av Rolle90 (13 januari 2011)


Sök