4114
Sök

Varningslampa airbag lyser / Vad göra?

8 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Hej!

Jag kör en VW Golf Variant '00. Varningslampan för airbag har börjat spöka..

Jag har varit på verkstad tre gånger med felet:

Första gången läste de bara av felkoderna och släckte lampan. Felkod: "Tändkrets sidokrockkudde fram".
Det fungerade i två-tre veckor, sedan började lampan lysa igen.

Andra gången läste de också av felkoderna. Samma felkod som förra gången. Släckte lampan.
Den här gången tändes lampan igen redan när jag körde ut från verkstaden..

Tredje gången hade de ihop och isär ett kontaktstycke under sätet (sprayade lite kontaktspray antar jag). Släckte lampan igen..
Det fungerade 1-2 månader. Jag trodde felet var avhjälpt men igår började lampan lysa igen!

Är det någon som kan ge mig ett tips på vad jag kan hitta på?

(En sidokrockkudde hade jag kunnat köra utan, men hela krockkudde-systemet stängs ju av när lampan börjar lysa. Det tycker jag inte är lika kul!)

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 januari 2011
karnoskog skrev:
Hej!

Jag kör en VW Golf Variant '00. Varningslampan för airbag har börjat spöka..

Jag har varit på verkstad tre gånger med felet:

Första gången läste de bara av felkoderna och släckte lampan. Felkod: "Tändkrets sidokrockkudde fram".
Det fungerade i två-tre veckor, sedan började lampan lysa igen.

Andra gången läste de också av felkoderna. Samma felkod som förra gången. Släckte lampan.
Den här gången tändes lampan igen redan när jag körde ut från verkstaden..

Tredje gången hade de ihop och isär ett kontaktstycke under sätet (sprayade lite kontaktspray antar jag). Släckte lampan igen..
Det fungerade 1-2 månader. Jag trodde felet var avhjälpt men igår började lampan lysa igen!

Är det någon som kan ge mig ett tips på vad jag kan hitta på?

(En sidokrockkudde hade jag kunnat köra utan, men hela krockkudde-systemet stängs ju av när lampan börjar lysa. Det tycker jag inte är lika kul!)

Byta sidokrockkudde låter som sista utvägen. I värsta fall hela stolen..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök