3225
Sök

Volvo 244 DL -75 Före detta pilsner som ska bli duglig brukis! Såld!

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
11/4 2011

http://i52.tinypic.com/161di54.jpg
Hade isär tempkompensatorn och blåste ur och rengjorde lite.

http://i55.tinypic.com/fbewbk.jpg
Tillbaka.

Undrar hur jag ska göra med glipan som blir till höger där inte locket ligger intill? Själva konstruktionen verkar hel men ser inte rätt ut att det inte ligger intill och att metallgrejen och locket är svart i den änden.

Ger nog upp tråden snart men skulle vara mycket tacksam för hjälp angående detta, sökt runt en massa utan att hitta några svar.

Edit: Som jag skrev i svaret till AirOne så kommer det nog inte bli att jag lägger ner tråden, och detta hade inget med er läsare att göra. Inte meningen att verka hetsig utan jag lägger upp uppdateringar och frågor och väntar på svar helt enkelt.
Senast redigerat av JiS (11 april 2011)

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 april 2011
En fråga - skriver du för din egen skull eller för alla andras?
Med tanke på alla läsare du har som faktiskt följer det, men samtidigt har ett liv utanför Garaget.orgs portar, så kan du nog vänta en stund och hoppas på att ett svar på din fråga trillar in - eller gör en ny tråd om det i forumet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
En fråga - skriver du för din egen skull eller för alla andras?
Med tanke på alla läsare du har som faktiskt följer det, men samtidigt har ett liv utanför Garaget.orgs portar, så kan du nog vänta en stund och hoppas på att ett svar på din fråga trillar in - eller gör en ny tråd om det i forumet..

Både och.

Jo självklart sitter inte folk vid datorn hela tiden utan jag lägger upp så att alla som läser kan se så får de svara när de är inne om de känner för det, inget mer med det.

Senaste inlägget var mer en uppdatering än tjat om du syftade på det, och att jag funderar på att lägga ner tråden har inget med få kommentarer att göra, folk kommenterar när de är inne och känner för det som sagt, det handlar mer om att allting går emot just nu så jag orkar inte ta kort och skriva massa och så utan vill mer greja och få färdigt vissa saker till att börja med. Håller med om att det ser väldigt tjatigt ut med massa inlägg på rad men är inte så det var menat. Har ju inget annat val än att vänta eftersom jag inte kan med denna delen själv. Ser inget fel i att lägga ut funderingar och uppdatera med vad jag gjort idag, har ju bara i ett inlägg skrivit att jag är tacksam för tips då jag vill ha igång den rätt snart, ser inte det som att vara otålig direkt utan jag frågar ju efter hjälp och väntar på svar, men kan ju inte få några svar om jag inte lägger ut några frågor.

Tråd i forumet har jag tänkt att lägga in men har inte vart hemma efter jag gjorde det tidigare inlägget idag, men sökte runt först så att jag inte skulle starta en onödig tråd. Men skadar ju inte att fråga här också, har ju fått en del hjälp nu igår eller va det var och svarade på detta och kom med fler funderingar som personen/erna i fråga kan svara på när de har tid.

Tror dock inte jag kommer ge upp tråden då det har blivit lite av en rutin men känner lite så just nu då det har skitit sig med svets så rostlagningen inte kan fullföljas och att det helt plötsligt hände nåt med motorn samt lite elgrejer. hmm

Förstår dock din tolkning också, flera inlägg på rad av mig ser ju lite desperat ut, men lika bra att lägga ut aktuella funderingar så finns de här för de som läser. Sen att jag mitt upp i allt skrev att jag känner för att ge upp tråden ser ju inte bättre ut, men det har som sagt inget med detta att göra.

Hoppas inte du tycker jag är helt dum i huvudet eller nåt nu. Försökt att förklara motsatsen iallafall.

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 april 2011
Nej klart jag inte tycker du är dum i huvudet, hehe, men samtidigt känns det som att du prioriterar lite fel just nu. Eller ja. Tänker lite fel kanske. Men alla gör vi ju olika.
Personligen skriver jag i ett par projekttrådar för att hålla reda på vad jag har gjort och vad jag har framför mig. Visst är det kul med uppskattande kommentarer och idéer från andra. Många gånger så löser sig problem på det sättet, men det är inte därför i alla fall jag skriver.

Pyssla med bilarna kommer jag alltid göra, men skriva i trådarna är egentligen inga problem att ge upp.
Hoppas dock du fortsätter att skriva, för det är intressant att följa. Och tror inte jag är ensam om att tycka det.

764 Inlägg
11 april 2011
Håller med AirOne, vore tråkigt om du helt slutade uppdatera sad
Roligt och intressant projekt tycker jag detta är!
(men man kan ju såklart skära ner lite på uppdateringarna om man vill)

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Nej klart jag inte tycker du är dum i huvudet, hehe, men samtidigt känns det som att du prioriterar lite fel just nu. Eller ja. Tänker lite fel kanske. Men alla gör vi ju olika.
Personligen skriver jag i ett par projekttrådar för att hålla reda på vad jag har gjort och vad jag har framför mig. Visst är det kul med uppskattande kommentarer och idéer från andra. Många gånger så löser sig problem på det sättet, men det är inte därför i alla fall jag skriver.

Pyssla med bilarna kommer jag alltid göra, men skriva i trådarna är egentligen inga problem att ge upp.
Hoppas dock du fortsätter att skriva, för det är intressant att följa. Och tror inte jag är ensam om att tycka det.

Hur menar du med prioriterar fel? Säger inte att den åsikten är fel utan förstod inte vad du menade bara.

Ja precis, fungerar lite som en dokumentering som man kan kolla tillbaka på, samtidigt som man kanske ger tips/inspiration till andra och även att en del allmänt tycker det är trevligt att se vad man gör med bilen.

Självklart hänger inte bilintresset eller intresset av att greja på en tråd i ett forum, om det var så du fattade det som, utan tråden är mest en kul grej.

I detta fallet får jag ju även hjälp genom tråden så det är ju lite nytta med det hela också.

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
TurboLundin skrev:
Håller med AirOne, vore tråkigt om du helt slutade uppdatera sad
Roligt och intressant projekt tycker jag detta är!
(men man kan ju såklart skära ner lite på uppdateringarna om man vill)

Jodå som jag skrev till han så är det nog mest som det känns nu pga motgångar med bilen och även ganska mycket i skolan nu framöver, men sånt får man ju räkna med, kommer nog som sagt inte bli helt slut.

Får jag bara ordning på motorn så ska de allt hända en del för det har redan blivit förskjutet alltför mycket tidsmässigt pga detta.

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 april 2011
Jag tycker bara att när man skriver "jahapp, ingen som kommenterar.."..såsom jag tror jag sett även i denna tråd tidigare, då skriver man inte för sin egen skull, utan man skriver för alla andra.

Motgångar har man hela tiden. Har det själv även nu när man vill så mycket men det hade varit till hjälp om man hade varit miljonär..
Men med motgångar kommer även medgångar. Det släpper. Hade jag haft min Haynesbok till 240:in kvar - vet inte vart den är idag - hade jag kanske, kanske kunnat hjälpa till med förgasarhistorien.
Men man får vänta tills någon kunnig läser detta och hjälper till i stället.

764 Inlägg
11 april 2011
Har någon gammal Volvo Haynesbok tror jag om du vill ha något kollat big_smile

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Jag tycker bara att när man skriver "jahapp, ingen som kommenterar.."..såsom jag tror jag sett även i denna tråd tidigare, då skriver man inte för sin egen skull, utan man skriver för alla andra.

Motgångar har man hela tiden. Har det själv även nu när man vill så mycket men det hade varit till hjälp om man hade varit miljonär..
Men med motgångar kommer även medgångar. Det släpper. Hade jag haft min Haynesbok till 240:in kvar - vet inte vart den är idag - hade jag kanske, kanske kunnat hjälpa till med förgasarhistorien.
Men man får vänta tills någon kunnig läser detta och hjälper till i stället.

Jaså du menar så, jo de tror jag att jag skrivit nån gång, men de är ju mer frågan om man ska ha kvar tråden eller inte, för själva bilen eller grejandet har det ingen betydelse. Det är de jag menar med både och, dels så är det kul att se tillbaka och framåt som du sa men samtidigt så känns det ganska onödigt att ha en tråd om ingen bryr sig, då jag dokumenterar allt datumvis på datorn för endast min egen skull, tråden är som sagt mer en kul grej.

Men då när jag skrev det du citerade så fick jag ju svar att folk läser bara att de inte kommenterar, och sen dess har jag ju inte klagat mer över få kommentarer. Visste nämligen inte var man såg visningar innan så jag har trott att ingen kollar.

Menmen det är ju en individuell sak, har som sagt dokumentation som är endast för mig själv på datorn så därför kan jag sluta med tråden om jag skulle känna för det pga bristande intresse, dock endast i bildform, så på så sätt är tråden ett komplement med allt man skriver och så.

Japp motgångar får man räkna med, speciellt med denna typen av bil, som du säger hade det inte vart fel att vara miljonär, iallafall för en dag, inte lätt att få det att gå ihop alltid.

Ja där sa du något, man kanske skulle ta och införskaffa en styck Haynesbok egentligen.

Men nu får det nog vara slut på offtopic här, som du säger(med andra ord) så följs regn av solsken och så fort motorproblemet är löst kommer det nog dyka upp en hel del roligare uppdateringar. Olika tankesätt är inte mycket att göra åt, men jag hoppas att du fortsätter följa tråden, slänger även en kik i din emellanåt. smile

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
TurboLundin skrev:

Nja inget jag kommer på just nu, men ska ha det i åtanke smile

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 april 2011
JiS skrev:
TurboLundin skrev:

Eh..*hosthost*..förgasaren då?*hosthost*

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
JiS skrev:
TurboLundin skrev:

Jojo, men vet inte riktigt om svaret på min fråga står i en sån bok? Är det inte mer hur förgasaren ser ut och vad delarna heter? Och lite gör det själv, eller står det felsymptom och lösningar osv? Isåfall skulle det inte va fel om du kikade lite på förgasare, Solex 175cd är förgasaren i fråga. smile

Edit:  Funderingarna är ju som de senaste inläggena lyder, hur påverkas det av att locket inte ligger intill så att ena änden av tempkompensatorn är svart och hur ska man på bästa sätt lösa detta. Sen undrar jag även om man kan funktionstesta den genom att värma på metallbiten och se om den böjer sig och drar ut "saken" ur hålet, vilket jag förstog det som att den ska göra vid korrekt funktion.

Tror du det står något om funktionstest av tempkompensatorn? Vore trevligt om du kollade upp det isåfall. smile

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 april 2011
JiS skrev:
AirOne skrev:
JiS skrev:

Jojo, men vet inte riktigt om svaret på min fråga står i en sån bok? Är det inte mer hur förgasaren ser ut och vad delarna heter? Och lite gör det själv, eller står det felsymptom och lösningar osv? Isåfall skulle det inte va fel om du kikade lite på förgasare, Solex 175cd är förgasaren i fråga. smile

Det står även lösningar på problem i boken ja..

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
JiS skrev:
AirOne skrev:

Det står även lösningar på problem i boken ja..

Okej, redigerade svaret och la till det jag funderade över, får se om han hittar det, annars kommer det väl svar av någon kunnig så småningom. smile

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 april 2011
Av döma av frågorna tror jag inte att det går att utläsa just dem till svar i boken. Men däremot går det nog att se hur delarna skall se ut, och dessutom läsa sig till utefter symptomen hur bilen går, till vad som kan vara fel.

632 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Av döma av frågorna tror jag inte att det går att utläsa just dem till svar i boken. Men däremot går det nog att se hur delarna skall se ut, och dessutom läsa sig till utefter symptomen hur bilen går, till vad som kan vara fel.

Japp det stämmer nog.

490 Inlägg
12 april 2011
glipan gör ingenting, men kolla upp om du har någon skruv som passar i hålet under där som var hål rätt in i flottörhuset, all luft åker förmodligen ut där istället för in i insuget tongue inte all luft såklart men du förstår vad jag menar! du hade ju till och med en tempkompensator det hade ju inte jag tongue

Skruva ihop allt och i med en skruv i hålet så ska du se att den sidan är löst! smile

632 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
UniCross skrev:
glipan gör ingenting, men kolla upp om du har någon skruv som passar i hålet under där som var hål rätt in i flottörhuset, all luft åker förmodligen ut där istället för in i insuget tongue inte all luft såklart men du förstår vad jag menar! du hade ju till och med en tempkompensator det hade ju inte jag tongue

Skruva ihop allt och i med en skruv i hålet så ska du se att den sidan är löst! smile

Ahaa, ska fixa igen det hålet då smile Tackar för hjälpen! smile Tyckte de såg misstänksamt ut att den var svart i ena änden och även locket, just där de var en glipa, men lämnar den manicken nu då tongue

Dont fake it, flake it!
153 Inlägg
12 april 2011
Nu har jag suttit och kollat igenom hela din tråd. och kan inte säga annat än bra jobbat! den såg ut att färdig för skroten från början men nu börjar de ju likna nånting. riktigt kul att du räddar en 244 oxå då dom inte är lika eftertraktade som 242 (nog fast jag hellre skulle ha en 244 än 242) men hur som helst lycka till det här projektet kommer följas smile

Sök