3961
Sök

Åka på ISEN !! All nödvändig information osv

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!!!

Sökt men hittar ingen tråd om detta, även fast jag läst någonstans att det ska finnas...

I alla fall, imorrn tänkte jag och polaren ge oss ut på hjälmaren! Jag mätte i torsdags i en farled till ca 30cm solid is. All skare verkar ha frusit till och det ligger bara 5cm smö på isen så det fryser på ganska bra nu. Blir första gången för mig då det är första året med bra is sen ja fick körkort wink

Mina frågor är:

-Hur tjock ska isen vara för att det ska vara idiotsäkert att köra? ( vill ju helst att isen ska hålla om man snurrar och blir stillastående... ). Hört att gränsen är 1dm ?
-Något speciellt man ska tänka på?


Hålla sig från sund, land etc har jag fattat men annat bra att veta wink Åka med ordentligt mellanrum mellan bilarna ifall en lyckas plurra...

-Några speciella hastigheter man ska tänka på? När man åker lastbil spricker ju isen när man kör för fort...

-Någon kanske rent av vet exakta platser man kan åka? I teorin borde man ju kunna åka vart som helst på hjälmaren men man vet ju aldrig...

Det finns eventuellt en isväg en bit härifrån som kan ha öppnat, ska kolla det imorrn... I så fall kanske vi åker på sidan om den. Annars har jag ett bra område i närheten med orörd is. I så fall går vi ut och provborrar så vi vet att isen är jämntjock...

Alla tips/ all information etc mottages tacksamt! Vill helst undvika disaster...


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 januari 2011
#2
Senast redigerat av turboforssen (28 januari 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#3
Ok så då ska alltså 30cm vara idiotsäkert till och med för 5 ton big_smile De verkar positivt

Hur påverkar lufttemperaturen hållfastheten egentligen? Blir isen skörare vid lägre temperaturer eller tvärt om? ( undrar eftersom det nämns där på sidan )... Ska ju bli runt 0 imorrn vill jag minnas


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#5
De var i princip sånt som jag redan kunde. Dedär med ljud däremot är ganska irrelevant lol


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
156 Inlägg
28 januari 2011
#7
tänk bara på var in och utlopp i sjön är med där är isen inte lika tjock, ställ inte alla bilar på samma ställe på isen när ni inte kör tänk på att det blir som en våg under isen när man kör så blir ju lite tryck om det står 5-10 bilar på samma ställe, sen e de bara på med ett par isdäck o ut o gasa tills solen går ner, tänk på att ta med ett par dunkar bensin för det går åt wink

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#8
turboforssen skrev:
är denna till nytta då???
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydro … joar-1.281

Oops var inte meningen att låta otacksam ( sorry ).

Men om vi säger såhär, hur kollar man så isen är säker / håller vettig kvalité? Kan man vara tvärsäker på att isen är jämntjock över ett område eller finns det risk för kraftiga avvikelser?

Är ju första gången och vill ju inte råka ut för det värsta, har ju inte direkt erfarenhet att avgöra vad som är säkert...

tänk bara på var in och utlopp i sjön är med där är isen inte lika tjock, ställ inte alla bilar på samma ställe på isen när ni inte kör tänk på att det blir som en våg under isen när man kör så blir ju lite tryck om det står 5-10 bilar på samma ställe, sen e de bara på med ett par isdäck o ut o gasa tills solen går ner, tänk på att ta med ett par dunkar bensin för det går åt

Nä de håller jag koll på. Sund i största allmänhet = undvika. Bra tips med parkeringen! Bilen är fulltankad, mer än en tank vill jag inte göra av med roll


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 januari 2011
#9
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
är denna till nytta då???
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydro … joar-1.281

Oops var inte meningen att låta otacksam ( sorry ).

ha ha ha det är lugnt jag tog det inte på det sättet smile
får ursäkta mig som inte satte en gubbe efter wink

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#10
Ok tolkade frågetecknen som lite aggression ^^


Men säg såhär, om jag borrar mäthål som en 5:a på tärning på den yta jag vill köra på, då borde det väl vara foolproof?

Djupet är normalt 2 meter här, men på vissa ställen ca 1m. Kan isen vara betydligt tunnare på sådana ställen?

Isen lägger sig ju först i vikar, men sen när den väl lägger sig ute på öppna vattnet, håller den sig jämntjock där ute också eller blir det tunnare ju närmre mitten man kommer?

Drömmen vore ju att bara kunna köra ut en kilometer där man har flera kvadratmil obegränsad yta wink


w.b garage
12 Inlägg
29 januari 2011
#11
säg till när de ska åkass wink


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 januari 2011
#12
Glöm inte borra längs med hela banan. Tjockleken kan variera ordentligt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#13
pippz skrev:
säg till när de ska åkass wink

Kom bara! Vi åker nu, ska bara byta batteri i borren. Jonas kom precis.

Glöm inte borra längs med hela banan. Tjockleken kan variera ordentligt.

Jo har borrat av ett ordentligt område. Det är ju helt öppet här så dom 300 meterna mellan ska vara ok.

Det är 40cm+ överallt! big_smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#14
http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/Isakning/IMG_0261.jpg

Ja fyfan va bra de gick wink Fyra timmars bus.

Somsagt var ute och mätte, i princip 40cm+ överallt, flera kilometer att åka på. Helt underbart. Är ni i närheten av arboga vet ni vart man kan åka lite wink


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 januari 2011
#15
Hur kul som helst på isen idag..
https://www1.garaget.org/archive/42/41801/208750/208750-2193673.jpg

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

25 Inlägg
31 januari 2011
#16
Fränt att sköra på isen med supra big_smile


Sök