Ullebubbe skrev:
Tjo!
Vet inte om du löst ditt problem än. Men jag har ett likadant som jag skrivit om i denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208534Har dock inte kommit fram till den exakta lösningen än, men har kollat: Styrväxeln, alla knutar, styrleder,
spindelleder, gjort hjulinställning och bytt allt i bromsväg fram (skivor, ok och belägg). Problemet kvarstår
dock! Har i alla fall med 100% säkerhet lokaliserat det till alldeles precis bakom ratten. Närmare bestämt
så måste det komma från något rattaxellager...
Då jag efter en evighets pillande gick sketbet så lämnade jag in bilen på Helmia i Filipstad och bad dem
lösa problemet, men även dom gick bet... Nästa steg blev då att ringa runt lite till några Volvoverkstäder
i närheten och där har jag fått svaret att detta var ett ganska känt problem i början på 2000 talet när dom
här bilarna fortfarande var relativt nya. Många knäppningar/knakningar åtgärdades då på garantin i form
av att man bytte ut hela jäkla konsollen. Således har jag fått lite olika teorier om vad som är det egentliga
felet. En tekniker var inne på rattaxelknuten, den vid torpedväggen. En annan var inne på att det är någon
slags fel/snedmontering på rattstången som gör att lagret i ratten blir konstigt belastat. Har tyvärr inte haft
så mycket tid över att rota de senaste dagarna. Men är själv nu väldigt inne på teorin om lagret...
Eller har du du kommit fram till något annat?