3514
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

529 Inlägg
24 februari 2011
#241
Jag vet att den 98 som vi lastar på våran depå i Holmsund och kör ut i Umeå/Ö-vik samt Skellefteå innehåller ingen etanol. Men hur det ser ut i resten av Sverige vet jag inte.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Dumpersförare.
970 Inlägg
1 mars 2011
#242
martinn skrev:
Ja Alex.. Shell har lagt ner i Sverige och Finland och ST1 ska ta över..
Shella mackarna här nere finns kvar

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 306 Inlägg
1 mars 2011
#243
opelcoffe skrev:
martinn skrev:
Ja Alex.. Shell har lagt ner i Sverige och Finland och ST1 ska ta över..
Shella mackarna här nere finns kvar
En här i Östersund också..?

Edit:

Efter lite sökning:

"I december månad slutförde Shell försäljningen av huvuddelen av sin affärsverksamhet i Sverige och Finland till St1 - opens in new window.

I Sverige omfattar försäljningen Shells servicestationer, ca 340 stationer och även stationerna för tunga vägtransporter (CRT). Bensinstationerna kommer att fortsätta att verka under Shells varumärke under ett licensavtal."
Senast redigerat av AirOne (1 mars 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
2 924 Inlägg
1 mars 2011
#244
Dom kan gärna sätta högre pris på nya E10 och det gör inget om min bil drar mer soppa sen... för jag tankar ändå alltid bara för 100 spänn smile

~ Life is short, have FUN! ~

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 mars 2011
#245
peegee skrev:
Dom kan gärna sätta högre pris på nya E10 och det gör inget om min bil drar mer soppa sen... för jag tankar ändå alltid bara för 100 spänn smile
Du har inte funderat på att du kommer få mindre soppa för din hundring då och behöva tanka ännu oftare än nu ?

Autotech

Forummoderator
2 924 Inlägg
1 mars 2011
#246
Busgrabb skrev:
peegee skrev:
Dom kan gärna sätta högre pris på nya E10 och det gör inget om min bil drar mer soppa sen... för jag tankar ändå alltid bara för 100 spänn smile
Du har inte funderat på att du kommer få mindre soppa för din hundring då och behöva tanka ännu oftare än nu ?
Ingen fara, jag bor bara 100m från Statoil smile

~ Life is short, have FUN! ~

Oseriös Aktör
592 Inlägg
1 mars 2011
#247
https://www1.garaget.org/archive/61/60104/227308/227308-2228893.jpg

I Finland har vi ju lidit av E10 sedan årsskiftet och bränsleförbrukningen så gott som fördubblades i Jeepen varav jag beslöt mig för att köra med 98 i fortsättningen. Har även annars hört av bilägare att förbrukningen stigit märkvärt, träffade även på en Astraägare vars bil lät mera som en diesel efter att hon tankat 10an. En god jämförelse kan vara att du måste äta två tallrikar köttsoppa om det inte finns kött nog i den för att bli mätt.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

330 Inlägg
1 mars 2011
#248
Det mest spännande är väll att man med alla medel försöker motverka lönsam produktion av miljövänliga alternativ. Då menar jag biodiesel producerad på avfall och restoljor från matindustrin i inledningsfasen, och i förlängningen produktion av råvaror inriktade just på bränsleproduktion. Ja, etanol är en flopp, vars positiva miljöeffekt är tveksam om den alls är där. Så är även biogas. Det är helt enkelt för dyrt att producera. Märkligt nog har det visat sig vara fullt möjligt, och ekonomiskt försvarbart, att tanka dieselmotorer med en mängd olika alternativ, helt utan att motorn behöver modifieras, med bibehållen motor effekt, och utan plötsliga förändringar i bränsletörst. Men det har man i stället valt att göra olagligt...
Miljön som främsta orsak till höga skatter och avgifter? Yeah, right... Miljön är något att skylla på, och så sätter man tummen i ögat på den lille mannen, som bara har att falla in i ledet.
B!

1 339 Inlägg
1 mars 2011
#249
RD_87 skrev:
Klart som fan att oljan kommer att ta slut, men om man började med att förbjuda oljepannor så kom man en bra bit påväg! En oljapanna har dessutom varken katalysator eller partikelfilter. Bilar fungerar än så länge bäst på fossilsoppa men användning av olja till saker som rakt av kan ersättas av annat är fullständigt tokigt! Sänk soppaskatten & förbjud oljepannor, bra för både miljön och mig! big_smile
Det är redan för en normal konsument äckligt dyrt att värma huset med olja och det är därför så många har övergått till pellets, bergvärme, värmepumpar, kamin osv.
Senast redigerat av Remiss (1 mars 2011)


Dumpersförare.
970 Inlägg
1 mars 2011
#250
RD_87 skrev:
Remiss skrev:
RD_87 skrev:
Klart som fan att oljan kommer att ta slut, men om man började med att förbjuda oljepannor så kom man en bra bit påväg! En oljapanna har dessutom varken katalysator eller partikelfilter. Bilar fungerar än så länge bäst på fossilsoppa men användning av olja till saker som rakt av kan ersättas av annat är fullständigt tokigt! Sänk soppaskatten & förbjud oljepannor, bra för både miljön och mig! big_smile
Det är redan för en normal konsument äckligt dyrt värma huset med olja och det är därför så många har övergått till pellets, bergvärme, värmepumpar, kamin osv.
Jag vet, men det finns fortfarande äckligt många som tror att det kostar för mycket att konvertera. Nu tänker jag ju inte bara på sverige heller, man kunde gott förbjuda oljepannor i hela EU.
oljan kommer inte ta slut på jävligt länge det dröjer många tusen år enligt forskarna

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

8 881 Inlägg
1 mars 2011
#251
Off-topic inlägg som stör diskussioner och/eller inlägg som inte besvarar frågan eller berör ämnet är inte tillåtna.
Att endast posta en smiley är inte ok, har man inget som tillför tråden så ska man inte posta.

Tråd rensad

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
2 924 Inlägg
9 mars 2011
#252
Waahlvik skrev:
blir de så att 1 maj kommer e10 ist för 95? isf ska ja tanka 96 i bilen å skotern efter 1 maj så länge de finns tongue
96?? Finns det kvar nånstans? roll

...men Ja, 1 Maj verkara vara senaste budet men oavsett när bytet sker, så lär du märka det med annonskampanjer och ommärkningen till "95 E10"

~ Life is short, have FUN! ~

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
9 mars 2011
#253
Waahlvik skrev:
blir de så att 1 maj kommer e10 ist för 95? isf ska ja tanka 96 i bilen å skotern efter 1 maj så länge de finns tongue
95/96/98 blyfri försvinner tydligen samtidigt....

Hellre Nürburgring än vigselring

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
9 mars 2011
#254
Ingen aning faktiskt, eller så kommer det väl att komma nån tillsats man lär ha i i samband att man tankar

Hellre Nürburgring än vigselring

* Voff voff *
10 465 Inlägg
9 mars 2011
#255
Atenza skrev:
Waahlvik skrev:
blir de så att 1 maj kommer e10 ist för 95? isf ska ja tanka 96 i bilen å skotern efter 1 maj så länge de finns tongue
95/96/98 blyfri försvinner tydligen samtidigt....
Nej? Inte försvinner 98 väl? Var har du läst det?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
9 mars 2011
#256
All typ av blyfri ersätts av E10 tydligen... Skall leta på där jag läste det..

Hellre Nürburgring än vigselring

3 354 Inlägg
9 mars 2011
#257
Atenza skrev:
All typ av blyfri ersätts av E10 tydligen... Skall leta på där jag läste det..
Det kommer fortfarande att finnas åtminstone två tillgängliga bensinkvaliteter: 95-oktaniga 95 E10 och 98-oktaniga 98 E5. Den sistnämnda kan innehålla max. 5 volymprocent etanol. Den passar för motorer som inte kan använda den nya  E10-bensinen. Finlands bilpark är så gammal att bensin som innehåller max. 5 volymprocent etanol ska finnas tillgänglig många år framöver. Den dras inte bort från marknaden år 2013 trots att sådana uppgifter förekommit.

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensin/
så att det ersätts av 10% e inte riktigt så wink
Senast redigerat av Seth (9 mars 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sir skrotnisse
191 Inlägg
9 mars 2011
#258
men jävla skit ide ! jag som kär jänkare från 70 talet varje dag kommer ju för fan bli ruinerad på att behöva köra på 98 tills den försvinner och sen behöva konvertera min jävla bil till att klara av etanol ! SKROTA REGERGINGEN !

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 mars 2011
#259
Jag undrar om det är regeringen som framtvingar detta, undrar om det inte är EU...


Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
9 mars 2011
#260
Dellan1980 skrev:
men jävla skit ide ! jag som kär jänkare från 70 talet varje dag kommer ju för fan bli ruinerad på att behöva köra på 98 tills den försvinner och sen behöva konvertera min jävla bil till att klara av etanol ! SKROTA REGERGINGEN !
Det är väl det som är hela tanken (no pun intended) med E10!? Få bort törstiga gamla bilar..

Men en annan fråga är ju att dom kom på att etanol inte var så värst miljövänligt heller, hur blir det då med ett miljöbusigt bränsle plus ett annat? Blir minus och minus plus även där? big_smile haha
Man undrar hur dom tänker ibland.. Men, min bil fixar både 95, 95 E10 och 98 så jag klarar mig. Dom säger ju dessutom att även om bilen drar något mer så ska ju kostnaden per mil motsvara dagens pris så det är nog lugnt.

/Mattias


Sök