3900
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

442 Inlägg
9 mars 2011
#261
Xoff skrev:
Jag undrar om det är regeringen som framtvingar detta, undrar om det inte är EU...
Stämmer.

Detta har redan införts i flera EU-länder, Sverige är rätt sent ut.

2 624 Inlägg
9 mars 2011
#262
statoil i borlänge säljer 95e10 redan nu. Kostade 13,69 tongue


Sir skrotnisse
191 Inlägg
9 mars 2011
#263
Men en kort fråga ? vad innebär det för mig och min gamla jänkare ? kommer jag kunna förlita mig på att min maskin inte skadas av e10 bränslet ?

12 Inlägg
9 mars 2011
#264
Dellan1980 skrev:
Men en kort fråga ? vad innebär det för mig och min gamla jänkare ? kommer jag kunna förlita mig på att min maskin inte skadas av e10 bränslet ?
du kan vara lugn, eftersom det 95oktanigt bränsle vi idag tankar redan innehåller runt 5% etanol så kommer de där extra procenten inge göra någon större skillnad.

Sir skrotnisse
191 Inlägg
9 mars 2011
#265
bortsett från ännu högre milföbrukning ^^ nån som vet hur många procent det skiljer sig i förbrukning gentemot ren 95 eller 98  ?

291 Inlägg
9 mars 2011
#266
Dellan1980 skrev:
bortsett från ännu högre milföbrukning ^^ nån som vet hur många procent det skiljer sig i förbrukning gentemot ren 95 eller 98  ?
Brukar väl vara runt 20-30% högre förbrukning med etanolen än bensin. Så 5% mera etanol i kan du nog kosta på jänkaren..


Sir skrotnisse
191 Inlägg
9 mars 2011
#267
ahh ingen märkbar skillnad men driften kommer fortfarande vara bra hmm sänk priset på skiten bara så blir jag nöjd smile

442 Inlägg
9 mars 2011
#268
Dellan1980 skrev:
ahh ingen märkbar skillnad men driften kommer fortfarande vara bra hmm sänk priset på skiten bara så blir jag nöjd smile
Priserna kommer öka. smile

442 Inlägg
9 mars 2011
#269
Har sett att många klagar över att det blir dyrt att köra sina jänkare / äldre soppaslukare.

Saken är den att det inte är en RÄTTIGHET att köra bil, det är en sak man unnar sig. Behöver man bil så behöver man oftast inte välja dyrare motoralternativ än man har råd att driva.

Finns trots allt en hel del alternativ. smile

ingen aning
687 Inlägg
9 mars 2011
#270
Dellan1980 skrev:
Men en kort fråga ? vad innebär det för mig och min gamla jänkare ? kommer jag kunna förlita mig på att min maskin inte skadas av e10 bränslet ?
här i finland så har vi e10 och vad jag förstår så är det ända som tar skada är bränsleslangar som inte tål etanolen= börjar läcka.

2-takts motorer som har olja med i bränslet, tycker inte om e10 för att etanolen löser upp oljan..

även zebran har sina fläckar

Ubåtsingenjör
7 298 Inlägg
9 mars 2011
#271
MiWi skrev:
Har sett att många klagar över att det blir dyrt att köra sina jänkare / äldre soppaslukare.

Saken är den att det inte är en RÄTTIGHET att köra bil, det är en sak man unnar sig. Behöver man bil så behöver man oftast inte välja dyrare motoralternativ än man har råd att driva.

Finns trots allt en hel del alternativ. smile
hahaha okej ... vilka alternativ då ?


1 339 Inlägg
9 mars 2011
#272
Waahlvik skrev:
CHEEVA skrev:
Waahlvik skrev:

ska ju tanka 96 så länge de går men då dom tar bort 96 och 98 måst man då köpa 4-taktare?
nepp då köper man v power ... och efter de är borta så får man beställa hem aspen soppa
om man bara har 95,96,98 och diesel där man bor då? smile å aspen e för dyrt
Då e de kört, du får köra till närmaste shellmack. Men både 96 och 98 innehåller 5% etanol redan så jag förstår inte hur en ytterliggare 5% höjning skulle göra någon skillnad?


1 313 Inlägg
9 mars 2011
#273
kommer det att bli ett lägre pris om dom blandar i 10% gojja och blandar ut bensinen med?! det borde det ju bli, annars kan man ju systembolaget börja blanda i 10% mer vatten i allt dom har åxå!!

Jävla dumheter är fanimej vad det är! en bensinbil ska ju gå på bensin?! och inte någon annan gojja!...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 198 Inlägg
9 mars 2011
#274
Volvofarfar skrev:
kommer det att bli ett lägre pris om dom blandar i 10% gojja och blandar ut bensinen med?! det borde det ju bli, annars kan man ju systembolaget börja blanda i 10% mer vatten i allt dom har åxå!!

Jävla dumheter är fanimej vad det är! en bensinbil ska ju gå på bensin?! och inte någon annan gojja!...
Håller med.. men troligen blir det dyrare när 95 försvinner.

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2011
#275
Volvofarfar skrev:
kommer det att bli ett lägre pris om dom blandar i 10% gojja och blandar ut bensinen med?! det borde det ju bli, annars kan man ju systembolaget börja blanda i 10% mer vatten i allt dom har åxå!!

Jävla dumheter är fanimej vad det är! en bensinbil ska ju gå på bensin?! och inte någon annan gojja!...
Jag räknade lite på det tidigare i tråden:

Andromeda skrev:
Holiace skrev:
Kommer E10 vara billigare än vanlig 95?
Inget som vet. Att ställa om mackarna till E10 kommer ju vi konsumenter att få betala genom priserna. Det är ju inte helt osannolikt att de få ören man sparar på att öka inblandningen av etanol till 10% kommer att tas bort i en smyghöjning. Bensinbolagen är ju duktiga på att justera priserna utan någon egentlig motivering.

Ex: BF 95(E05) 13,50 kr/liter
      E85    10,00 kr/liter

Lägg till 0,05 liter etanol per liter BF95 och ta bort 0,05 liter BF95:

13,50-(0,05*13,50)+(0,05*10,00) = 13,50-0,675+0,5=13,325

Besparingen bör bli 17,5 öre, hehe tongue
Eftersom priset verkar öka från dag till dag nu kan vi ju förenkla det genom att säga att du kan räkna ut det själv genom att sätta in aktuellt etanol och BF95-pris i formeln ovan.
Senast redigerat av Andromeda (9 mars 2011)


Ubåtsingenjör
7 298 Inlägg
9 mars 2011
#276
MiWi skrev:
Frågan du ställer sammanfattar jag rätt bra i svaret ovan. smile

Som exempel - istället för att åka din VR6 skulle du kunnat nöja dig med en vanlig 2,0-litersversion utav Corradon och på så sätt fått vettigare driftkostnader men ändå kunna ha "samma" bil.

Förstår du vinklingen?
därför kör jag inte med corradon så ofta utan åker berlingo 1,4 som brukis.. men tycker ändå att soppan är aldeles för dyr under 10 kr litern är lagom. De som säger att de inte hade gått har fel kolla bara på usa som ligger på 5 kr litern eller gran canaria som ligger på 90 cent per liter

EDIT: sen att det blir samma bil stämmer absolut inte ! att åka med en stressig 4 är långt ifrån som att åka med en avslappnad 6a
Senast redigerat av CHEEVA (9 mars 2011)


442 Inlägg
9 mars 2011
#277
CHEEVA skrev:
därför kör jag inte med corradon så ofta utan åker berlingo 1,4 som brukis
Och se där - du förstod innebörden med inlägget.wink

CHEEVA skrev:
sen att det blir samma bil stämmer absolut inte ! att åka med en stressig 4 är långt ifrån som att åka med en avslappnad 6a
Ja, då är det en sak du UNNAR dig, inte en sak du MÅSTE för att kunna få köra Corrado. Frågan är om myntet verkligen trillade ner?roll

Jag har haft en E38 750iL som tjänstebil och det är helt klart en skillnad mellan en harmoniserad V12 samt min nuvarande E36 318 med låg utväxling.

Däremot tar jag mig på samma sätt mellan punkt A och punkt B oavsett vilken utav dem jag åker, skillnaden är kostnaden det kostar mig.
Senast redigerat av MiWi (9 mars 2011)

Ubåtsingenjör
7 298 Inlägg
9 mars 2011
#278
MiWi skrev:
CHEEVA skrev:
därför kör jag inte med corradon så ofta utan åker berlingo 1,4 som brukis
Och se där - du förstod innebörden med inlägget.wink

CHEEVA skrev:
sen att det blir samma bil stämmer absolut inte ! att åka med en stressig 4 är långt ifrån som att åka med en avslappnad 6a
Ja, då är det en sak du UNNAR dig, inte en sak du MÅSTE för att kunna få köra Corrado. Frågan är om myntet verkligen trillade ner?roll

Jag har haft en E38 750iL som tjänstebil och det är helt klart en skillnad mellan en harmoniserad V12 samt min nuvarande E36 318 med låg utväxling.

Däremot tar jag mig på samma sätt mellan punkt A och punkt B oavsett vilken utav dem jag åker, skillnaden är kostnaden det kostar mig.
väldigt sant ... klart att många utav oss väljer en dyrare bil medvetet. Men grejjen är som sagt att soppa priset är helt åt pipsvängen ändå. När man står vid pumpen och man ser att de klättrar upp mot 800 spänn blir man bara deprimerad


Forummoderator
26 306 Inlägg
9 mars 2011
#279
CHEEVA skrev:
MiWi skrev:
CHEEVA skrev:
därför kör jag inte med corradon så ofta utan åker berlingo 1,4 som brukis
Och se där - du förstod innebörden med inlägget.wink

CHEEVA skrev:
sen att det blir samma bil stämmer absolut inte ! att åka med en stressig 4 är långt ifrån som att åka med en avslappnad 6a
Ja, då är det en sak du UNNAR dig, inte en sak du MÅSTE för att kunna få köra Corrado. Frågan är om myntet verkligen trillade ner?roll

Jag har haft en E38 750iL som tjänstebil och det är helt klart en skillnad mellan en harmoniserad V12 samt min nuvarande E36 318 med låg utväxling.

Däremot tar jag mig på samma sätt mellan punkt A och punkt B oavsett vilken utav dem jag åker, skillnaden är kostnaden det kostar mig.
väldigt sant ... klart att många utav oss väljer en dyrare bil medvetet. Men grejjen är som sagt att soppa priset är helt åt pipsvängen ändå. När man står vid pumpen och man ser att de klättrar upp mot 800 spänn blir man bara deprimerad
Sist jag tankade slutade notan på 995 kronor, plus några ören..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 298 Inlägg
9 mars 2011
#280
AirOne skrev:
Sist jag tankade slutade notan på 995 kronor, plus några ören..
hemskt ... jag tycker vi drar ihop ett gäng på några hundra tusen som strejkar ! vi slutar helt enkelt köra tills bensin priset sänks.

Vilket härligt kaos det hade blivit runt om i landet big_smile



Sök