3146
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 april 2011
varkar som att e10 bara var/är en flopp..  i finland ska e10 bort och e5 ska ta över  iaf vad farsan hadde läst på nå finska nyheter. nån som vet om de är så i sverige  eller ska vi få pinas med e10an tills de fattar att folk kmr inte tanka skiten

2 624 Inlägg
20 april 2011
christofer_k skrev:
varkar som att e10 bara var/är en flopp..  i finland ska e10 bort och e5 ska ta över  iaf vad farsan hadde läst på nå finska nyheter. nån som vet om de är så i sverige  eller ska vi få pinas med e10an tills de fattar att folk kmr inte tanka skiten

Det kan faktiskt stämma.. i Borlänge förut på en statoilmack så hade dom 95E10 och sålde.. och nu har dom bara vanlig 95 där big_smilebig_smile

3 354 Inlägg
20 april 2011
christofer_k skrev:

hoppas o hoppas att det stämmer och blir så här med smile

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 april 2011
man får alltid hoppas  ska ta och söka om jag hittar nån finsk artikel om de  efter bastun:)

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 april 2011
martinn skrev:
christofer_k skrev:

Det kan faktiskt stämma.. i Borlänge förut på en statoilmack så hade dom 95E10 och sålde.. och nu har dom bara vanlig 95 där big_smilebig_smile

Jag åkte förbi den för ett par veckor sedan, då stod det E10 på skylten i alla fall. Om det var samma mack, följde GPS fån RV70 söderifrån mot Biltema.
Senast redigerat av Andromeda (20 april 2011)

2 624 Inlägg
20 april 2011
Andromeda skrev:
martinn skrev:
christofer_k skrev:

Jag åkte förbi den för ett par veckor sedan, då stod det E10 på skylten i alla fall. Om det var samma mack, följde GPS fån RV70 söderifrån mot Biltema.

Japp det är den macken.. jag va där senast i förrgår och då stog det bara 95 sen va det högre pris. smile

32 Inlägg
1 maj 2011
har bara en fråga,vet inte om jag fattat detta rätt men skall dom ta bort 98:bensinen eller vad?

Forummoderator
26 418 Inlägg
1 maj 2011
ArmiN_S skrev:
har bara en fråga,vet inte om jag fattat detta rätt men skall dom ta bort 98:bensinen eller vad?

Ja.

Edit: Men inte nu. Om några år, om jag fattat det hela rätt.
Senast redigerat av AirOne (1 maj 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 624 Inlägg
1 maj 2011
AirOne skrev:
ArmiN_S skrev:

Ja.

Nej? tongue 98 blir kvar.. men kommer heta 98 E5..

95 åker bort och blir E10.
98 byter namn till 98 E5 och det blir 5% etanol i.

Forummoderator
26 418 Inlägg
1 maj 2011
martinn skrev:
AirOne skrev:
ArmiN_S skrev:

Ja.

Nej? tongue 98 blir kvar.. men kommer heta 98 E5..

95 åker bort och blir E10.
98 byter namn till 98 E5 och det blir 5% etanol i.

Aha.
Sist jag hörde nåt om detta så skulle 95 bort nu och 98 bort om några år.
Och att 95 skulle ersättas med E10 och 98 bort helt..men då vet jag.
Tackar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 581 Inlägg
1 maj 2011
Helt underbart att dem ska blanda i mer etanol så bilarna drar mer men dem sänker inte priset på soppan. Vi ska helt enkelt få bilar som drar 5-10% mer för 15 kr litern! Grattis Sverige! Vi bor i det enda landet som segregerar och förtrycker sig själv.
Senast redigerat av Fellow (1 maj 2011)

6 662 Inlägg
1 maj 2011
Enligt Motor ska priset gå ner till 14.10~ kr litern för E10, 98 håller sig vid 14.80~ ifall jag minns siffrorna rätt nu

E10 skulle dröja i Sverige pga, så som jag fatta de. Kunde de bli kaos eftersom det fanns så många bilar som inte/"inte" kan köra på E10

De/Dem

442 Inlägg
1 maj 2011
Fellow skrev:
Helt underbart att dem ska blanda i mer etanol så bilarna drar mer men dem sänker inte priset på soppan. Vi ska helt enkelt få bilar som drar 5-10% mer för 15 kr litern! Grattis Sverige! Vi bor i det enda landet som segregerar och förtrycker sig själv.

Prisskillnaden mot övriga Europa (som har samma bränsle) är faktiskt knappt jämförbar.

Inte direkt rea på bränslet i Norge eller Tyskland. wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 maj 2011
Malheus skrev:
Enligt Motor ska priset gå ner till 14.10~ kr litern för E10, 98 håller sig vid 14.80~ ifall jag minns siffrorna rätt nu

E10 skulle dröja i Sverige pga, så som jag fatta de. Kunde de bli kaos eftersom det fanns så många bilar som inte/"inte" kan köra på E10

Det säljs ju fortfarande splitt nya bilar som inte mår bra av E10. Om vi säger att en bil har en livslängd på 15-20 år så dröjer det i så fall mycket länge innan det kan införas wink

Undrar om EU tänker erbjuda sig att betala för dessa bilar? När E10 härskar och 98 försvinner kommer ju alla dessa bilar med direktinsprutning m. fl. att bli helt osäljbara på begagnatmarknaden.

Dumpersförare.
970 Inlägg
4 maj 2011
kommer att köpa en diesel då jag kör mycket och långt. det är bara skatten som är dyr men det lönar sig för mig ändå.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 maj 2011
Waahlvik skrev:
satt å räkna nu litegrann.. med e10 kommer min bil dra 2,55cl mer. De fan ingen skillnad.. Blir 1,5L på 1 tank. å 2,55cl mer/mil så är de fan billigare tanka e10 än 98.

Felet är att folk tror att deras motorer kommer att smälta av den lilla skvätt etanol som dem nu ska fylla på med.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 893 Inlägg
5 maj 2011
AcesHigh666 skrev:
Felet är att folk tror att deras motorer kommer att smälta av den lilla skvätt etanol som dem nu ska fylla på med.

Motorer smälter nog inte!
Men ju mer sprit man blandar i bränslet, destu "torrare" blir den och destu torrare blir alla gummi delar som den kommer i kontakt med!
På en bil gjord för sprit, har man material i slangar och packningar, som tål spriten. Att hälla sprit i en bil som inte är avsed att gå på det, leder till torrsprickor i slangar och packningar.
Det kommer inte märkas till en början, och när det väl börjar märkas, kan man inte vara helt säker på om det är spriten i soppan, eller om packningen/slangen ändå skulle spruckit/brustit..? (Statistiken kommer visa högre åtgång på reservdelar av gummi.) Med lite otur kommer ett antal (Fler!) bilar brinna på vägarna också, pga brustna gummislangar för insprutningen! En liten läcka i motorrummet, varm grenrör och verket är fullbordat. Staten har eldat upp din bil!!! (Mordförsök?)

I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.

Samt ökade kostnader pga högre förbrukning!

2 182 Inlägg
5 maj 2011
Waahlvik skrev:
Fellow skrev:
Kristian_V skrev:

Samt ökade kostnader pga högre förbrukning!

oj va mycke högre förbrukning.. vi pratar om 2-5cl/mil

många bäckar små wink Även en liten ökning i förbrukning blir ett antal kronor per år.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Just principen att dem blandar för att sänka utsläppen av koldioxid men det är inte tal om att sänka koldioxidskatten.

Sök