4593
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

13 Inlägg
12 april 2011
#461
Goggla lite på nätet kolla tyska tidningar m.m kolla Ferraris o Lamborghinis sidor o dom flesta äldre fordon kräver 98 oktan bara läsa på insidan av tanklocken på bilarna! Så när 98 oktan försvinner då är det bara att bygga om motorerna om vi skall köra vidare! O glöm oktanboosters det finns ingen oktanbooster som kan höja 95 till 98 då får man tanka typ 5liter Xylen till 100 liter bränsle

13 Inlägg
12 april 2011
#462
Sedan förstår jag inte varför man skall ha etanol i bensinen. Etanol skall man dricka eller köra racebilar på!
Etanolen släpper ut växthusgaser när maskiner avverkar råvaran när den transporteras till raffinaderiet när det byggs raffinaderier när etanolen tillverkas och när den körs ut till förbrukarna dessutom så innebär det att om alla bilar körs på etanol så måste ca: 30% mer bränsle tillverkas o köras ut på vägarna!
Sedan har det visat sig att många bilar som går på bensin släpper ut mindre koldioxid än etanolbilar!
Så den enda orsaken vad jag kan se är att den nu är billigare men i längden kommer det att bli dyrt!

136 Inlägg
12 april 2011
#463
jävla tjötanda om denna E10. jag ser inget negativt. EXAKT samma sak hände när vi tog bort blyad bensin. oj motorerna skulle rasa, ventilerna skulle gå åt helvete å allt va kasst. men bilar som kördes med blyad bensin går än idag. att E10 skadar bilar är en ren överdrift.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

13 Inlägg
12 april 2011
#464
Du har inte en aning om hur många gammbilar som fått renovera slitna säten sedan blybensinen försvann nu har dom flesta som kör veteranbilar också bytt till härdade ventilsäten så det problemet är löst jag har renoverat många gamm motorer som haft utslitna ventilsäten och då har dom bilarna inte rullat många mil!
Jag har kört dragracing i många år och har experimenterat med massor av olika bränsleblandningar jag har fått bidrag från Nuteck för att utveckla o förbättra bränsle kvaliteter så jag vet nog vad jag talar om! en motor som inte är byggd för att tåla Etanolinblandning mår inte bra det är skillnad på ni som kör bilar med plastbränsletankar o plastledningar insprutning o knacksensorer o datorer o allt vad det heter o inte ställer av bilarna på vintern ni märker inte av det men vi som kör veteranfordon o trimmade tvåtaktare märker etanolinblandningen som ett hål i plånboken!

13 Inlägg
12 april 2011
#465
"E10 sliter på motorn"

Biltillverkaren BMW varnar nu för E10-bensinen. Den kan vara mycket skadligare för motorer än man trott hittills. Bilägare som använder E10 uppmanas hålla ett noggrannt öga på oljeförbrukningen, rapporterar Yle.

136 Inlägg
12 april 2011
#466
BosseN58 skrev:
Du har inte en aning om hur många gammbilar som fått renovera slitna säten sedan blybensinen försvann nu har dom flesta som kör veteranbilar också bytt till härdade ventilsäten så det problemet är löst jag har renoverat många gamm motorer som haft utslitna ventilsäten och då har dom bilarna inte rullat många mil!
Jag har kört dragracing i många år och har experimenterat med massor av olika bränsleblandningar jag har fått bidrag från Nuteck för att utveckla o förbättra bränsle kvaliteter så jag vet nog vad jag talar om! en motor som inte är byggd för att tåla Etanolinblandning mår inte bra det är skillnad på ni som kör bilar med plastbränsletankar o plastledningar insprutning o knacksensorer o datorer o allt vad det heter o inte ställer av bilarna på vintern ni märker inte av det men vi som kör veteranfordon o trimmade tvåtaktare märker etanolinblandningen som ett hål i plånboken!
jag vet definitivt detta då jag själv håller på med jänkebilar och våra motorer har gått långt med blyfri. specielt ena som aldrig vart några problem med. man kan känna lite effekt förlust ibland med 95 oktanig, men med 98 går de fint. sen har jag sett många som kört flera år med 50/50 etanol/bensin i tanken å deras bilar går fint. jag är övertygand om ett en sån liten ökning som 5% inte skadar bilen.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

508 Inlägg
17 april 2011
#467
idag är det 2 veckor kvar till 1:a maj.. tror ju inte e10 kommer komma på 2 veckor.. lär väll ta nån månad


3 354 Inlägg
17 april 2011
#468
kommer inte komma helt å hållet första maj kommer ta mer tid

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

508 Inlägg
17 april 2011
#469
Seth skrev:
kommer inte komma helt å hållet första maj kommer ta mer tid
å lika segt som sverige är så tar de väll nått år smile


Aldrig nöjd
804 Inlägg
17 april 2011
#470
Waahlvik skrev:
Seth skrev:
kommer inte komma helt å hållet första maj kommer ta mer tid
å lika segt som sverige är så tar de väll nått år smile
Ja, de måste väl passa på att fasa in en prishöjning på några kronor.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
#471
Det har väl sagts hela tiden att bensinbolagen inte kommer att vara redo att införa E10 nationellt förrän tidigast i höst? Lokalt kan det säkert förekomma tidigare. 1 maj anger bara ett tillåtet datum, inte ett måste.

Den dagen, den sorgen...


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 april 2011
#472
varkar som att e10 bara var/är en flopp..  i finland ska e10 bort och e5 ska ta över  iaf vad farsan hadde läst på nå finska nyheter. nån som vet om de är så i sverige  eller ska vi få pinas med e10an tills de fattar att folk kmr inte tanka skiten

2 624 Inlägg
20 april 2011
#473
christofer_k skrev:
varkar som att e10 bara var/är en flopp..  i finland ska e10 bort och e5 ska ta över  iaf vad farsan hadde läst på nå finska nyheter. nån som vet om de är så i sverige  eller ska vi få pinas med e10an tills de fattar att folk kmr inte tanka skiten
Det kan faktiskt stämma.. i Borlänge förut på en statoilmack så hade dom 95E10 och sålde.. och nu har dom bara vanlig 95 där big_smilebig_smile


3 354 Inlägg
20 april 2011
#474
christofer_k skrev:
varkar som att e10 bara var/är en flopp..  i finland ska e10 bort och e5 ska ta över  iaf vad farsan hadde läst på nå finska nyheter. nån som vet om de är så i sverige  eller ska vi få pinas med e10an tills de fattar att folk kmr inte tanka skiten
hoppas o hoppas att det stämmer och blir så här med smile

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 april 2011
#475
man får alltid hoppas  ska ta och söka om jag hittar nån finsk artikel om de  efter bastun:)

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 april 2011
#476
martinn skrev:
christofer_k skrev:
varkar som att e10 bara var/är en flopp..  i finland ska e10 bort och e5 ska ta över  iaf vad farsan hadde läst på nå finska nyheter. nån som vet om de är så i sverige  eller ska vi få pinas med e10an tills de fattar att folk kmr inte tanka skiten
Det kan faktiskt stämma.. i Borlänge förut på en statoilmack så hade dom 95E10 och sålde.. och nu har dom bara vanlig 95 där big_smilebig_smile
Jag åkte förbi den för ett par veckor sedan, då stod det E10 på skylten i alla fall. Om det var samma mack, följde GPS fån RV70 söderifrån mot Biltema.
Senast redigerat av Andromeda (20 april 2011)


2 624 Inlägg
20 april 2011
#477
Andromeda skrev:
martinn skrev:
christofer_k skrev:
varkar som att e10 bara var/är en flopp..  i finland ska e10 bort och e5 ska ta över  iaf vad farsan hadde läst på nå finska nyheter. nån som vet om de är så i sverige  eller ska vi få pinas med e10an tills de fattar att folk kmr inte tanka skiten
Det kan faktiskt stämma.. i Borlänge förut på en statoilmack så hade dom 95E10 och sålde.. och nu har dom bara vanlig 95 där big_smilebig_smile
Jag åkte förbi den för ett par veckor sedan, då stod det E10 på skylten i alla fall. Om det var samma mack, följde GPS fån RV70 söderifrån mot Biltema.
Japp det är den macken.. jag va där senast i förrgår och då stog det bara 95 sen va det högre pris. smile


508 Inlägg
1 maj 2011
#478
och idag får dom blanda i 10% etanol...


32 Inlägg
1 maj 2011
#479
har bara en fråga,vet inte om jag fattat detta rätt men skall dom ta bort 98:bensinen eller vad?


Forummoderator
26 207 Inlägg
1 maj 2011
#480
ArmiN_S skrev:
har bara en fråga,vet inte om jag fattat detta rätt men skall dom ta bort 98:bensinen eller vad?
Ja.

Edit: Men inte nu. Om några år, om jag fattat det hela rätt.
Senast redigerat av AirOne (1 maj 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök