Malkurrag skrev:
Kristian_V skrev:
Malkurrag skrev:
Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing

Lite mer orginellt ^^
På en sugis kan du ställa om till mera förtändning med E, och på det sättet krama ur den kanske 2-5 vilda hästar till. Och om du läst vad andra skriver om vad som måste bytas... Är det värt besväret, för så liten höjning att det lika gärna kan vara inbillning?
Kanske det. Men den blir snäll mot miljön och det blir nog några som kommer tycka den är lite skojig om det är en etanolbil ^^
Nu var det inte effekt jag var direkt ute efter. Utan snarare en stabilare tomgång kanske etc etc.
Och enligt den andra killen verkade det inte vara mycket som jag var tvungen att byta juh

På en gammal förgasar bil är det endast ombestyckning av förgasaren som krävs. Detta då E har annat optimalt luft/bränsle förhållande än vad bensinen har.
Kommer inte ihåg siffrorna på rak arm, men
bensinens luft bränsle blandning skall ligga på 14kg luft /1kg bränsle. Medans
Etanolens luft bränsle blandning skall ligga på 11kg luft / 1kg bränsle.
Jag skrev troligtvis fel värden, men det viktiga stämmer. Du kan se att det krävs mera soppa i förhållande till mängden luft vid Etanol drift.
Att GDI-motorer inte gillar E, beror på att dessa konstruerats för att köras på ännu magrare blandning än en vanlig bensin motor. Då dessa går på ett förhållande på upp emot 16-17kg luft / 1kg bränsle, så hamnar de ännu längre bort från optimal förbränning om man laddar med E.
Men för ditt vidkommande alltså. Bestycka om förgasaren med två nummer större munstycke och vrid fram förtändningen två-tre grader. (Kanske mer, du får rådfråga någon av motor-guruna här på forumet...
Kör så det ryker (Mindre rök med E!)