3554
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
9 maj 2011
#541
Malkurrag skrev:
744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

ja testa tanka 40liter  etanol och 20liter bensin på min 740 å sen dess har den aldrig gått normalt igen, soppa pumpen har ja fått bytt å spridarna och massa skit men den går dåligt ändå å ojämt å ibland väldigt blöddrigt så ne etanol va inget kul HAHAHa


415 Inlägg
9 maj 2011
#542
Kristian_V skrev:
Malkurrag skrev:
744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^


415 Inlägg
9 maj 2011
#543
skalman1 skrev:
Om din mekaniska pump är lite sliten så kan ju e85 göra att den sluta funka helt eftersom det löser upp en del beläggningar som har blivit.

Jag bytte pumpen direkt för säkerhets skull i V4:an jag hade som jag körde på e85.

Det jag gjorde på den var:
Ny bränslepump
Nya bränsleslangar överallt
annan bränslenål
omjusterad tändning och högeffektständspole
Bytte till mjukare tändstift.
Litet slangbränslefilter precis innan förgasaren för att samla gammal skit från tanken.

Då gick bilen som en dröm.  smile

TACK smile
så ny spole och nya slangar.
Hur kollar jag om den gamla pumpen är sliten då? Vad finns det för tecken jag borde kolla efter?
Vad tog du för bränslenål då? smile


1 893 Inlägg
9 maj 2011
#544
Malkurrag skrev:
Kristian_V skrev:
Malkurrag skrev:
Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

På en sugis kan du ställa om till mera förtändning med E, och på det sättet krama ur den kanske 2-5 vilda hästar till. Och om du läst vad andra skriver om vad som måste bytas... Är det värt besväret, för så liten höjning att det lika gärna kan vara inbillning?


415 Inlägg
9 maj 2011
#545
Kristian_V skrev:
Malkurrag skrev:
Kristian_V skrev:

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

På en sugis kan du ställa om till mera förtändning med E, och på det sättet krama ur den kanske 2-5 vilda hästar till. Och om du läst vad andra skriver om vad som måste bytas... Är det värt besväret, för så liten höjning att det lika gärna kan vara inbillning?

Kanske det. Men den blir snäll mot miljön och det blir nog några som kommer tycka den är lite skojig om det är en etanolbil ^^
Nu var det inte effekt jag var direkt ute efter. Utan snarare en stabilare tomgång kanske etc etc.

Och enligt den andra killen verkade det inte vara mycket som jag var tvungen att byta juh smile


415 Inlägg
9 maj 2011
#546
skalman1 skrev:
Just det, jag pluggade vakumjusteringen av fördelaren också.
Kunde på så sätt ställa på tändningen lite värre och fick ett mycket bättre bottenvrid.
Den bilen var lite trimmad dock.

Jag gillade egenskaperna som e85 hade, kommer själv att bygga om min amazon till e85 när den renoveras. smile

Skalman vad har du för dunka dunka ljud i din amazon då? wink
Kolla inne i mulitmedia får du se min tråd ^^
Senast redigerat av Malkurrag (9 maj 2011)


415 Inlägg
9 maj 2011
#547
skalman1 skrev:
Dunka dunka?

Nädu denna har inte ens trösklar just nu så det är inget dunka dunka här inte, men snart så......   smile



Nåja nu är vi lite väl OT tror jag.      smile

OT= otur?
Eller vad står denna betäckning för nu då? tongue haha smile


Dumpersförare.
970 Inlägg
10 maj 2011
#548
Malkurrag skrev:
Kristian_V skrev:
Malkurrag skrev:

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

även om den blir miljövänligare slipper du inte din höga bilskatt om du nu betalar skatt på den.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

136 Inlägg
10 maj 2011
#549
ska bli kul å se priset på den nya E10. jag är iallafall inte det minsta rädd för att min bil ska gå sönder å torka ut mina slangar:)
Senast redigerat av hablam (10 maj 2011)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
10 maj 2011
#550
hablam skrev:
ska bli kul å se priset på den nya E10. jag är iallafall inte det minsta rädd för att min bil ska gå sönder å torka ut mina slangar:)

Jag kan sätta pengar på att priset inte kommer att förändras. Detta innebär att du kommer att betala mer per mil än du gjorde tidigare eftersom du betalar lika mycket för E10 som för E5, men din bil kommer att dricka mer. Om mackarna sänker priset så ska du se att pappa staten går in och höjer skatterna en aning för att "balansera". wink

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

14 Inlägg
Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2011
#552
Haga92 skrev:
Vilka år samt modeller är i riskzonen för motorhaveri när E10 sätts in?

Det finns en lista tidigare i tråden. Bilar med direktinsprutning verkar ligga pyrt till bl a.


1 893 Inlägg
10 maj 2011
#553
Malkurrag skrev:
Kristian_V skrev:
Malkurrag skrev:
Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

På en sugis kan du ställa om till mera förtändning med E, och på det sättet krama ur den kanske 2-5 vilda hästar till. Och om du läst vad andra skriver om vad som måste bytas... Är det värt besväret, för så liten höjning att det lika gärna kan vara inbillning?

Kanske det. Men den blir snäll mot miljön och det blir nog några som kommer tycka den är lite skojig om det är en etanolbil ^^
Nu var det inte effekt jag var direkt ute efter. Utan snarare en stabilare tomgång kanske etc etc.

Och enligt den andra killen verkade det inte vara mycket som jag var tvungen att byta juh smile

På en gammal förgasar bil är det endast ombestyckning av förgasaren som krävs. Detta då E har annat optimalt luft/bränsle förhållande än vad bensinen har.
Kommer inte ihåg siffrorna på rak arm, men
bensinens luft bränsle blandning skall ligga på 14kg luft /1kg bränsle. Medans
Etanolens luft bränsle blandning skall ligga på 11kg luft / 1kg bränsle.

Jag skrev troligtvis fel värden, men det viktiga stämmer. Du kan se att det krävs mera soppa i förhållande till mängden luft vid Etanol drift.
Att GDI-motorer inte gillar E, beror på att dessa konstruerats för att köras på ännu magrare blandning än en vanlig bensin motor. Då dessa går på ett förhållande på upp emot 16-17kg luft / 1kg bränsle, så hamnar de ännu längre bort från optimal förbränning om man laddar med E.

Men för ditt vidkommande alltså. Bestycka om förgasaren med två nummer större munstycke och vrid fram förtändningen två-tre grader. (Kanske mer, du får rådfråga någon av motor-guruna här på forumet...

Kör så det ryker (Mindre rök med E!) tongue tongue tongue
Senast redigerat av Kristian_V (10 maj 2011)


Certifierad besserwisser
308 Inlägg
10 maj 2011
#554
Waahlvik skrev:
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=154077

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

677 Inlägg
10 maj 2011
#555
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
Waahlvik skrev:

ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?

Waahlvik skrev:
Sheba skrev:
Waahlvik skrev:
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=154077

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
10 maj 2011
#556
Waahlvik skrev:
Sheba skrev:
Waahlvik skrev:
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=154077

Totalt ologiskt resultat, framtaget av en statlig institution för att försvara ett statligt beslut. Känns ju föga trovärdigt då ett statligt forskningscenter inte direkt är opartiskt. Etanol kräver en större bränslemängd kontra luftblandning än 98-oktanig bensin gör, så att resultatet skulle bli något annat än en ökad förbrukning av bränsle är helt otänkbart. roll

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Med tanke på att du påstod att din 740 drack 0,83 per mil med 50% etanolblandning så är jag osäker på om jag ska lita på din uträkning som säger att den kommer att dra 2,55 cl mer.

Och ja, jag har ägt en 740. Den drog lite över litern. På 95-oktanig bensin.
Senast redigerat av Sheba (10 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
10 maj 2011
#557
Waahlvik skrev:
Bergkuist skrev:
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
Waahlvik skrev:
ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?

Waahlvik skrev:

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

va en mystisk 740i du fått tag på som dricker så lite ! nästan bud på att klassa den som miljöbil


1 893 Inlägg
10 maj 2011
#558
Farsans gamla 740GLE med Bosch K-Jetronic (Gamla mekaniska insprutningen.) drog 06-08l/mil, med honom bakom ratten. Hela kariären har han fört dagbok för bilen, dvs skrivit upp km och antal liter vid var enda tankning. (Alla bilar han ägt!)
Även med lite felmarginal, så bevisar det att det går att köra gamla traktorer skapligt billigt. wink (OT?)


Dumpersförare.
970 Inlägg
10 maj 2011
#559
Waahlvik skrev:
Bergkuist skrev:
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
Waahlvik skrev:
ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?

Waahlvik skrev:

nä ja vet. å 740in min kommer ta hela 2,55cl mer per mil. de är inget man märker!

Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
11 maj 2011
#560
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
Waahlvik skrev:

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

är ju inte allt för svårt å räkna ut bränsleförbrukningen... å ja har fått den dra 0,83 jäävligt många gånger med vanlig 95.. och 3% högre förbrukning är lätt å räkna ut? ni får tro vad ni vill men min bil drar 0.83 med den bensinen som finns idag... jag brukar köra eco driving å de. inte precis pumpgasa som ni gör..

eco driving?! yikes du e ingen riktig 740 raggare du wink
full gas spar tid å de måste man fan ha jämt med en gammal slö leffe^^



Sök