E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
9 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Brådhis skrev:

Kristian_V skrev:

twin_cam skrev:
Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink

Inte bara mera... Du får köra på 100% RME om du vill! Dock har RME en aning lägre energi-innehåll än vanlig diesel om jag minns rätt så fordonet drar lite mer sås och förlorar lite effekt! Men vafan, det luktar popcorn ur avgasröret så det kan man leva med! big_smile

//Brådhis

Tänk vad mycket bättre det måste vara ur miljösynpunkt om ALL tung trafik bytte till det bränslet!

Alla dieslar borde också kunna gå på det ju?(personbilar). Då är det bara bensinbilarna kvar att ta itu med, och hade man subventionerat dieseln lite så hade ju alla svensons bytt sina bensinare mot dieslar och då hade vi minskat antalet bensinare också!

Sen förbjuds nya bensinbilar att säljas i sverige och bara etanolbilar och dieslar får säljas nya. Entusiaster får importera bensinbilar och 98 behålls kvar för att "bevara" alla gamla bilar smile

Låter som det skulle funka skitbra smile förutsatt att man kan framställa etanolen bra.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
OmegaCoffe Dumpersförare.
9 maj 2011 · 970 Inlägg

skalman1 skrev:

Waahlvik skrev:

skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.

hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10 smile

Oj förlåt! Jag ska försöka att passa in i tråden.



"lägger in en bild på vad som händer om man tankar e10"

http://www.artmarketblog.com/wp-content … losion.jpg

Haha åh shit

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
9 maj 2011 · 970 Inlägg

Fasst än att e85 är billigare skulle jag inte vilja köra med en etanolare för de dricker mer. en jag känner har en rent ny saab 93 den ligger på lite över en liter mil. Vet att detta inte är om e10 men ändå.
kommer inte tanka e10 blir 98 senare köpes en diesel.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Brådhis skrev:

Kristian_V skrev:

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink

Inte bara mera... Du får köra på 100% RME om du vill! Dock har RME en aning lägre energi-innehåll än vanlig diesel om jag minns rätt så fordonet drar lite mer sås och förlorar lite effekt! Men vafan, det luktar popcorn ur avgasröret så det kan man leva med! big_smile

//Brådhis

Tänk vad mycket bättre det måste vara ur miljösynpunkt om ALL tung trafik bytte till det bränslet!

Alla dieslar borde också kunna gå på det ju?(personbilar). Då är det bara bensinbilarna kvar att ta itu med, och hade man subventionerat dieseln lite så hade ju alla svensons bytt sina bensinare mot dieslar och då hade vi minskat antalet bensinare också!

Sen förbjuds nya bensinbilar att säljas i sverige och bara etanolbilar och dieslar får säljas nya. Entusiaster får importera bensinbilar och 98 behålls kvar för att "bevara" alla gamla bilar smile

Låter som det skulle funka skitbra smile förutsatt att man kan framställa etanolen bra.

Jo, titta bara på hur regeringen valde att göra nu när försäljningen av dieselbilar ökade rejält de senaste åren och de fick partikelfilter. Man ökade skatten på bränslet så att det numera är dyrare än bensin vid pumpen. Hur vi än gör kommer vi ändå att få betala lika mycket för att transportera oss med bil känns det som mad
Skulle någon bryta lite naturvetenskapliga lagar och uppfinna en bil som går på enbart vatten skulle vi få tanka kemiskt "märkt" vatten på macken för 15 kr/litern, med dryga böter för den som blir påkommen med att köra på vanligt kranvatten tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

jonnielahti skrev:
inte sett ett spår av e10 nånstans, bara 95, 98, D och E85
och första maj skulle e10 finnas överallt?

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
744_boy S40 T4 paawha!
9 maj 2011 · 200 Inlägg

Andromeda skrev:

jonnielahti skrev:
inte sett ett spår av e10 nånstans, bara 95, 98, D och E85
och första maj skulle e10 finnas överallt?

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.

låter bra det men ska ändå bli lite spännande med nya bränslet xd tror ju knappast att man märker så stor skillnad ändå tongue

Volvo 945 classic "lång milaren" (1998)
Volvo S40 "KOGGY - The Bad One" (1996)
Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

744_boy skrev:

Andromeda skrev:

jonnielahti skrev:
inte sett ett spår av e10 nånstans, bara 95, 98, D och E85
och första maj skulle e10 finnas överallt?

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.

låter bra det men ska ändå bli lite spännande med nya bränslet xd tror ju knappast att man märker så stor skillnad ändå tongue

Ja, säg inte det. Etanol är inte snällt mot bilar som inte är anpassade för det, och även om man kan tycka att "men 5% hit och dit" så går ju gränsen någonstans.

Som någon annan skrev tycker jag också att det är stor underhållning att pappa staten spred skräck vid etanolens intåg att en bil som inte var anpassad för det skulle ta stryk omedelbart om man tankade den billigare spriten, medan man nu talar mycket tyst om etanolens inverkan på komponenter i bränslesystem.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
744_boy S40 T4 paawha!
9 maj 2011 · 200 Inlägg

Andromeda skrev:

744_boy skrev:

Andromeda skrev:

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.

låter bra det men ska ändå bli lite spännande med nya bränslet xd tror ju knappast att man märker så stor skillnad ändå tongue

Ja, säg inte det. Etanol är inte snällt mot bilar som inte är anpassade för det, och även om man kan tycka att "men 5% hit och dit" så går ju gränsen någonstans.

Som någon annan skrev tycker jag också att det är stor underhållning att pappa staten spred skräck vid etanolens intåg att en bil som inte var anpassad för det skulle ta stryk omedelbart om man tankade den billigare spriten, medan man nu talar mycket tyst om etanolens inverkan på komponenter i bränslesystem.

jo men ändå hehe  tongue dock kommer ja nog förtsatt hålla mig te 98 ;D

CarpeDiem German Engineering
9 maj 2011 · 9 083 Inlägg

Läste lite snabbt på tidningen Bilsport att E10 inte ska lanseras förrän i höst.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
744_boy S40 T4 paawha!
9 maj 2011 · 200 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Läste lite snabbt på tidningen Bilsport att E10 inte ska lanseras förrän i höst.

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till ^^

Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

Kanske någon som kan ge mig lite svar här smile
Etanol nu. E85!
Om man har en gammal bil. Exp en cortina MK2. Med mekanisk soppa pump.
Vad måste jag byta i denna förutom att byta slangar för att den ska kunna gå på REN etanol? smile

Verkar som att det finns en hel del kunniga här smile

744_boy S40 T4 paawha!
9 maj 2011 · 200 Inlägg

kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Kristian_L
9 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Malkurrag skrev:
Kanske någon som kan ge mig lite svar här smile
Etanol nu. E85!
Om man har en gammal bil. Exp en cortina MK2. Med mekanisk soppa pump.
Vad måste jag byta i denna förutom att byta slangar för att den ska kunna gå på REN etanol? smile

Verkar som att det finns en hel del kunniga här smile

Det enklaste svaret.
Större munstycke i förgasaren. Tuta och kör! tongue

Senast redigerat av Kristian_V (9 maj 2011)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

Kristian_V skrev:

Malkurrag skrev:
Kanske någon som kan ge mig lite svar här smile
Etanol nu. E85!
Om man har en gammal bil. Exp en cortina MK2. Med mekanisk soppa pump.
Vad måste jag byta i denna förutom att byta slangar för att den ska kunna gå på REN etanol? smile

Verkar som att det finns en hel del kunniga här smile

Det enklaste svaret.
Större munstycke i förgasaren. Tuta och kör! tongue

Ja men jag måste ändå byta slangar och sånt ellerhur?
Och sen så tar inte soppa pump eller något annat stryk i en så gammal motor? smile
Har ingen lust att förstöra bilen menar jag smile

och Etanol.nu handlar mest om nyare bilar wink

Kristian_L
9 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Malkurrag skrev:

744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
744_boy S40 T4 paawha!
9 maj 2011 · 200 Inlägg

Malkurrag skrev:

744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

ja testa tanka 40liter  etanol och 20liter bensin på min 740 å sen dess har den aldrig gått normalt igen, soppa pumpen har ja fått bytt å spridarna och massa skit men den går dåligt ändå å ojämt å ibland väldigt blöddrigt så ne etanol va inget kul HAHAHa

Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

Kristian_V skrev:

Malkurrag skrev:

744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.

Tänkte att det blir lite mer hästar. Och att den är snällare mot miljön ^^
Och lite tufft att glida runt i en E bil på en crusing tongue
Lite mer orginellt ^^

Malkurrag
9 maj 2011 · 415 Inlägg

skalman1 skrev:
Om din mekaniska pump är lite sliten så kan ju e85 göra att den sluta funka helt eftersom det löser upp en del beläggningar som har blivit.

Jag bytte pumpen direkt för säkerhets skull i V4:an jag hade som jag körde på e85.

Det jag gjorde på den var:
Ny bränslepump
Nya bränsleslangar överallt
annan bränslenål
omjusterad tändning och högeffektständspole
Bytte till mjukare tändstift.
Litet slangbränslefilter precis innan förgasaren för att samla gammal skit från tanken.

Då gick bilen som en dröm.  smile

TACK smile
så ny spole och nya slangar.
Hur kollar jag om den gamla pumpen är sliten då? Vad finns det för tecken jag borde kolla efter?
Vad tog du för bränslenål då? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang