Sheba skrev:
Kristian_V skrev:
Får se hur bilen reagerar.

Återkom med resultatet.

Förra veckan sumerad:
Måndag, tändes motor (Lambda på äldre bilar) lampan, för att slockna på tisdag och har inte synts till sedan dess.
Onsdag, kör ut bilen ur garraget med höger bakbroms på, så det knappt går att få ut bilen ur buren.
Lägger ut verkstads skyddet (Som skall läggas över sätet.) på betongen i garaget, lägger mig och lyckas slå loss handbroms-staget, så bilen går att köra.
Troligtvis har fel-1 någonting med etanolen att göra.
Helt säkert har fel-2 ingenting med etanolen att göra! :-P
Bilen går lika illa över 1,1bar, så det är nog nått annat fel på bilen. Jag återkommer!
Sheba skrev:
I början tyckte jag att det var kul att ni bråkade om procent och procentenheter, men nu är det mest bara drygt. De tillsätter 5 procentenheter etanol i bensinen, vilket är 100% mer än tidigare. Nu är det löst och folk kan gå vidare från den diskussionen.
Riktigt så enkelt är det inte!
Om du tar 95 oktan, och blandar i 5% 104 oktan (Etanol!) vad får du för oktantal då? (Vad betalar du för?)
Om du istället tar 95 oktan och blandar i 10% 104 oktan???
Vad de igentligen gör, är att de sänker oktantalet på bränslet. Genom att späda ut det med ett billigare substitut, med lägre energi innehåll, men högre oktantal.
Mao, har de lyckats sänka bensinens oktan till 93 oktan, de spär i billigare (Skattesubventionerad) 104 oktanig Etanol och får 95 oktanig E10...
Som "trimmNisse" välkomnar jag Etanolen, specielt som jag kör turbo-bil,. Men som vanlig konsument, tycker jag det SUGER!!!
P.S.
En liten fotnot.
Förra sommaren var jag med bilen till Vitryssland.
Där kostade 1 liter 95 oktan, 7,5kr/liter (13kr/litern i sverige)
82 oktan (Som går att ladda i gamla "LADA") gick på 5 kr/litern...
Jag skulle gärna ladda min med 50% "95ron" för 7,5kr/L och späda ut den med 50% "E" för 9kr/L...
Men på nått sätt skall svenska-staten ha in sina skatte-medel...