3887
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Dumpersförare.
970 Inlägg
27 maj 2011
#661
vänta då bara tills e10 kommer finnas överallt då kommer det komma massa prat,säkerligen

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

1 893 Inlägg
27 maj 2011
#662
Sheba skrev:
Kristian_V skrev:
Får se hur bilen reagerar. wink

Återkom med resultatet. tongue

Förra veckan sumerad:
Måndag, tändes motor (Lambda på äldre bilar) lampan, för att slockna på tisdag och har inte synts till sedan dess.
Onsdag, kör ut bilen ur garraget med höger bakbroms på, så det knappt går att få ut bilen ur buren.
Lägger ut verkstads skyddet (Som skall läggas över sätet.) på betongen i garaget, lägger mig och lyckas slå loss handbroms-staget, så bilen går att köra.

Troligtvis har fel-1 någonting med etanolen att göra.
Helt säkert har fel-2 ingenting med etanolen att göra! :-P
Bilen går lika illa över 1,1bar, så det är nog nått annat fel på bilen. Jag återkommer!

Sheba skrev:
I början tyckte jag att det var kul att ni bråkade om procent och procentenheter, men nu är det mest bara drygt. De tillsätter 5 procentenheter etanol i bensinen, vilket är 100% mer än tidigare. Nu är det löst och folk kan gå vidare från den diskussionen.

Riktigt så enkelt är det inte!
Om du tar 95 oktan, och blandar i 5% 104 oktan (Etanol!) vad får du för oktantal då? (Vad betalar du för?)
Om du istället tar 95 oktan och blandar i 10% 104 oktan???

Vad de igentligen gör, är att de sänker oktantalet på bränslet. Genom att späda ut det med ett billigare substitut, med lägre energi innehåll, men högre oktantal.
Mao, har de lyckats sänka bensinens oktan till 93 oktan, de spär i billigare (Skattesubventionerad) 104 oktanig Etanol och får 95 oktanig  E10...

Som "trimmNisse" välkomnar jag Etanolen, specielt som jag kör turbo-bil,. Men som vanlig konsument, tycker jag det SUGER!!!

P.S.
En liten fotnot.
Förra sommaren var jag med bilen till Vitryssland.
Där kostade 1 liter 95 oktan, 7,5kr/liter (13kr/litern i sverige)
82 oktan (Som går att ladda i gamla "LADA") gick på 5 kr/litern...

Jag skulle gärna ladda min med 50% "95ron" för 7,5kr/L och späda ut den med 50% "E" för 9kr/L...
Men på nått sätt skall svenska-staten ha in sina skatte-medel...


Trött
267 Inlägg
28 maj 2011
#663
Kristian_V skrev:
Sheba skrev:
I början tyckte jag att det var kul att ni bråkade om procent och procentenheter, men nu är det mest bara drygt. De tillsätter 5 procentenheter etanol i bensinen, vilket är 100% mer än tidigare. Nu är det löst och folk kan gå vidare från den diskussionen.

Riktigt så enkelt är det inte!
Om du tar 95 oktan, och blandar i 5% 104 oktan (Etanol!) vad får du för oktantal då? (Vad betalar du för?)
Om du istället tar 95 oktan och blandar i 10% 104 oktan???

Vad de igentligen gör, är att de sänker oktantalet på bränslet. Genom att späda ut det med ett billigare substitut, med lägre energi innehåll, men högre oktantal.
Mao, har de lyckats sänka bensinens oktan till 93 oktan, de spär i billigare (Skattesubventionerad) 104 oktanig Etanol och får 95 oktanig  E10...

Som "trimmNisse" välkomnar jag Etanolen, specielt som jag kör turbo-bil,. Men som vanlig konsument, tycker jag det SUGER!!!

P.S.
En liten fotnot.
Förra sommaren var jag med bilen till Vitryssland.
Där kostade 1 liter 95 oktan, 7,5kr/liter (13kr/litern i sverige)
82 oktan (Som går att ladda i gamla "LADA") gick på 5 kr/litern...

Jag skulle gärna ladda min med 50% "95ron" för 7,5kr/L och späda ut den med 50% "E" för 9kr/L...
Men på nått sätt skall svenska-staten ha in sina skatte-medel...

Nu var det väl andelen etanol i bensinen han skrev om, inte oktantalet... wink

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
28 maj 2011
#664
Hellectric skrev:
Nu var det väl andelen etanol i bensinen han skrev om, inte oktantalet... wink

Hehe, ja. Jag ville bara sätta stopp för den löjliga procentdebatten som pågick. wink

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 juni 2011
#665
så du kan köra din bil på 0,66 .smart ass

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

136 Inlägg
9 juni 2011
#666
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
så du kan köra din bil på 0,66 .smart ass

min bil drar inte 0,66..provade köra på 80% etanol å den gick ju bra å var lättstartad å allt.. MEN den drog helvets mycke smile så hur mycke ska jag blanda för att få 10% etanol?

50 l bensin 5 liter etanol

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juni 2011
#667
hablam skrev:
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
så du kan köra din bil på 0,66 .smart ass

min bil drar inte 0,66..provade köra på 80% etanol å den gick ju bra å var lättstartad å allt.. MEN den drog helvets mycke smile så hur mycke ska jag blanda för att få 10% etanol?

50 l bensin 5 liter etanol

Svar nej smile

Återkommer med rätt svar
Senast redigerat av Andromeda (9 juni 2011)


Dumpersförare.
970 Inlägg
9 juni 2011
#668
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
så du kan köra din bil på 0,66 .smart ass

min bil drar inte 0,66..provade köra på 80% etanol å den gick ju bra å var lättstartad å allt.. MEN den drog helvets mycke smile så hur mycke ska jag blanda för att få 10% etanol?

du påstår ju att din bil redan är sååå snål

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 juni 2011
#669
tanka 98 tycker inte man ska slänga i den skiten iaf. men du gör som du vill. kör disel till jobb nu så jag skiter i vilket

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

964 Inlägg
9 juni 2011
#670
6liter e85 är 5.1liter etanol

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

1 893 Inlägg
9 juni 2011
#671
hablam skrev:
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
så du kan köra din bil på 0,66 .smart ass

min bil drar inte 0,66..provade köra på 80% etanol å den gick ju bra å var lättstartad å allt.. MEN den drog helvets mycke smile så hur mycke ska jag blanda för att få 10% etanol?

50 l bensin 5 liter etanol

50L bensin i form av 95 oktan, innehåller 5% E.
Det är 47,5 liter bensin och 2,5 liter E100.

Blandar man det med 5 liter E85, adderar man  0,75 liter bensin och 4,25 liter E100.

Det ger  48,25 liter bensin och 6,75 liter "E100".
Det blir "E12,27".

50L 98okt + 5L E85 = 50L + 0,75L bensin och 4,25L E100.
Det blir "E8,37"

I båda fallen blir det lite fel, men vill man prova E10, varför inte köra med 50 liter 95okt och 5 liter E85?
Det ger lite mera på E-sidan, men man har troligtvis en liten skvätt bensin kvar i tanken så slut resultatet blir nog ändå under 10%. tongue


Japanese Engineering
690 Inlägg
10 juni 2011
#672
Dags att köra på racesoppa då eller?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

040 RedLine
182 Inlägg
10 juni 2011
#673
får börja tanka i danmark... varför är det så äckligt mycket tjat om miljö hit o dit.. vafan !!?!


Japanese Engineering
690 Inlägg
10 juni 2011
#674
CruzarN skrev:
får börja tanka i danmark... varför är det så äckligt mycket tjat om miljö hit o dit.. vafan !!?!

De säger så här enkelt förklarat: Vi förstör miljön för folk som kommer leva på jorden om ca 10 000 år, så därför kan vi bil entusiaster inte tanka 95/98 eller V-Power i våra älskade bilar.
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (10 juni 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Japanese Engineering
690 Inlägg
11 juni 2011
#675
Waahlvik skrev:
1EVOXIN1 skrev:
CruzarN skrev:
får börja tanka i danmark... varför är det så äckligt mycket tjat om miljö hit o dit.. vafan !!?!

De säger så här enkelt förklarat: Vi förstör miljön för folk som kommer leva på jorden om ca 10 000 år, så därför kan vi bil entusiaster inte tanka 95/98 eller V-Power i våra älskade bilar.

96 å 98 kommer ju finnas kvar...

98an försvinner också dock lite senare, 96 vet jag inget om.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Dumpersförare.
970 Inlägg
11 juni 2011
#676
jävla skitsnack den kommer inte föränn till hösten har dom sagt. köp en annan bil då istället för ditt gnällande om förbrukningen.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

5 198 Inlägg
11 juni 2011
#677
Waahlvik skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Waahlvik skrev:

96 å 98 kommer ju finnas kvar...

98an försvinner också dock lite senare, 96 vet jag inget om.

de e ju flera år bort till 98 försvinner... så de behöver man ju inte oroa sig för nu.

Men ja har en känsla av att e10 har kommit fast dom inte har skylta om.. den drar ju mer nu och en kompis 240 med förgasare går lurvigare nu än va den gjorde tidigare iår:)

Varför skulle det va så ? om bilen havererar och de säljer E10 som tex 95 så blir dom ju skadeståndskyldiga och det har jag svårt att täka mej.

Japanese Engineering
690 Inlägg
11 juni 2011
#678
opelcoffe skrev:
jävla skitsnack den kommer inte föränn till hösten har dom sagt. köp en annan bil då istället för ditt gnällande om förbrukningen.

Dagen du säljer din Pontiac Grand Prix för bensinen så säljer alla andra också sina entusiast bilar.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Dumpersförare.
970 Inlägg
11 juni 2011
#679
ingen risk att den åker. då får den stå bara. eller så åker en diesel i. haha

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

SKANK Performence
272 Inlägg
11 juni 2011
#680
Läste på nätet att 98 an ska vara borta om ca 14 månader...
Har även "hört" att dom testat e10 i finland eller var det nu var och det blev totalkatastrof... Vet inte hur många bilar det var som hade sagt upp sig...
Någon mer som hört det eller är det bara skitsnack??

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519


Sök