3878
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2011
#161
För dom emd äldre bilar är det bara att sänka tändningne 2-3 grader, så går det köra på lägre oktan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 679 Inlägg
19 februari 2011
#162
twin_cam skrev:
För dom emd äldre bilar är det bara att sänka tändningne 2-3 grader, så går det köra på lägre oktan.

hur mycket äldre menar du? big_smile


Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2011
#163
JimmyAndersson skrev:
twin_cam skrev:
För dom emd äldre bilar är det bara att sänka tändningne 2-3 grader, så går det köra på lägre oktan.

hur mycket äldre menar du? big_smile

Dom det går att ställa tändningne på, och som är gjorda för hög oktan, typ B18/B20, B21 och tidiga B23.

Så funkar ju knackregleringen i en typ B230F, den sänker tändningen nr den håller på att knacka eller spika...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 679 Inlägg
19 februari 2011
#164
M_Broberg skrev:
JimmyAndersson skrev:
twin_cam skrev:
För dom emd äldre bilar är det bara att sänka tändningne 2-3 grader, så går det köra på lägre oktan.

hur mycket äldre menar du? big_smile

Så mkt äldre att man faktiskt Kan ändra tändningen smile

kanske nåt man får göra på sin volvo big_smile
dock är ju en B230F hyffsat svårdödad så jag tror inte jag kommar märka nån skillnad big_smile


Ljud freak !
928 Inlägg
19 februari 2011
#165
Flytta vevaxel givaren funkar ju på B234F smile Väldigt fint å beprövat koncept ;D


4 637 Inlägg
19 februari 2011
#166
MiWi skrev:
RD_87 skrev:
All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.

Blytillsatsen försvann redan 1995 från pumpbensinen då EU-direktiv stoppade det. Tiden går fort när man har roligt. smile

Bly försvann väl på 90-talets mitt i 96 och 98.
96 och 98 med blyersättning fanns i pumparna fram till runt år 2000.

4 637 Inlägg
20 februari 2011
#167
JimmyAndersson skrev:
kanske nåt man får göra på sin volvo big_smile
dock är ju en B230F hyffsat svårdödad så jag tror inte jag kommar märka nån skillnad big_smile

B230F är byggd för att klara 95 oktan (och mindre än så) så den kommer antagligen bara gå bättre med E10...

4 637 Inlägg
20 februari 2011
#168
Jag läste om en 240 (81-85) som om jag minns rätt en gång i tiden byggts om för att klara blyfri 95. Det gick då på 10 000 i den tidens pengavärde. Så frågan är om det räcker med att ändra tändningen för att det ska bli helt korrekt utfört?

Jaja, jag kör vidare med 98 och när det tas bort köper jag oktanhöjande...

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2011
#169
Både B230f och B234F får att köra på allt mellan 90 och 99 oktan

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 februari 2011
#170
Navkapsel skrev:
MiWi skrev:
RD_87 skrev:
All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.

Blytillsatsen försvann redan 1995 från pumpbensinen då EU-direktiv stoppade det. Tiden går fort när man har roligt. smile

Bly försvann väl på 90-talets mitt i 96 och 98.
96 och 98 med blyersättning fanns i pumparna fram till runt år 2000.

Riktigt bly fösvann långt mycket tidigare, men det talades det inte högt om. Man böjade sänka halten bly redan 1970, och totalförbjöd det från januari 1994. Men de flesta gick över till mer ersättningsmedel och mindre bly tidigare än så.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 februari 2011
#171
Navkapsel skrev:
Jag läste om en 240 (81-85) som om jag minns rätt en gång i tiden byggts om för att klara blyfri 95. Det gick då på 10 000 i den tidens pengavärde. Så frågan är om det räcker med att ändra tändningen för att det ska bli helt korrekt utfört?

Jaja, jag kör vidare med 98 och när det tas bort köper jag oktanhöjande...

Trafikmagasinet gjorde en egen katalysatorkonvertering på en 245 -79 automat. Jag var sista ägaren på den och svet den första. Pisslåg skatt på den enligt någon gammal dispens big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Ljud freak !
928 Inlägg
20 februari 2011
#172
twin_cam skrev:
Både B230f och B234F får att köra på allt mellan 90 och 99 oktan

Joo Larsson men med att ändra givaren så ändrar du tändningen smile Så de så big_smile Haha


Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 februari 2011
#173
Alla bilar med lambdasond och ett styrsystem som inte är byggt i nån vedbod klarar av 10% extra inblanding av etanol många bilar klarar till och med E85 utan problem (spridarstorleken som begränsar) men 10% kom igen, vilken tillverkare bygger ett styrsystem som inte klarar 5% korrektion den bilen borde rimligen inte ens ha choke..


104 Inlägg
20 februari 2011
#174
kompisen bytte te roda saab 9000 spridare i sin 240 å den går skitbra på e85 dock lite orolig tomgång då soppapumpen inte hänger me riktit


4 637 Inlägg
20 februari 2011
#175
twin_cam skrev:
Både B230f och B234F får att köra på allt mellan 90 och 99 oktan

Minst 91 tror jag det står i farsans intruktionsbok. B230F 1988. (Nyare B230F kanske kan ställa om sig till lägre än så?)
Så att ändra tändning mm gör mer skada än nytta. Bara slå i E10. Bosse bildoktorn (inte den bästa källan på jorden dock) påstod redan för 5 år sedan att upp till 15% etanol inte är någon fara för motor eller brandrisk. Vet dock inte hur många mil detta grundades på dock. Över 15% ska undvikas.

Jag har inget emot 5% i 98 oktan, förutom troligtvis ökad förbrukning. Känner mig rätt lugn. Hoppas inte motorernas livslängd minskar. 10% verkar värre.

Men 5-10% kanske gör vissa motorsvaga bilar snålare då de blir starkare? Biltillverkarna kanske kan skippa någon hk i motorn tack vare det. smile
Senast redigerat av Navkapsel (20 februari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 februari 2011
#176
MeloveGolf skrev:
Alla bilar med lambdasond och ett styrsystem som inte är byggt i nån vedbod klarar av 10% extra inblanding av etanol många bilar klarar till och med E85 utan problem (spridarstorleken som begränsar) men 10% kom igen, vilken tillverkare bygger ett styrsystem som inte klarar 5% korrektion den bilen borde rimligen inte ens ha choke..

Nja, det verkar ju onekligen som om bilar med direktinsprutning inte klarar E10. Eller vet du något som motoringenjörerna på respektive bilmärkes utvecklingsavdelning inte vet? Det är ju inte bra reklam att behöva gå ut med att märkets 3 år gamla bil inte kommer att klara E10, så gör de det i alla fall går det inte helt enkelt. Hade det gått "halvbra" att köra på E10 hade de tigit om det istället.


39 Inlägg
20 februari 2011
#177
kan man köra på e10 med en volvo 240 gl 88?


4 637 Inlägg
20 februari 2011
#178
Tobe_Rebel skrev:
kan man köra på e10 med en volvo 240 gl 88?

Självklart.
Den är ju byggd för 95 så bara att tanka...
Senast redigerat av Navkapsel (20 februari 2011)

39 Inlägg
20 februari 2011
#179
är just det, kanske bättre å börja köra på 98?


1 679 Inlägg
20 februari 2011
#180
Tobe_Rebel skrev:
kan man köra på e10 med en volvo 240 gl 88?

vad jag har läst lite tidigare inlägg så ska det gå bra big_smile
är väl b230F motorn du har?



Sök