3379
Sök

Byte av elsystem lh 2.2 lh 2.4 i 240

220 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#1
hallå:), jag ska börja byta styrbox och kabelhärvan i min 240 som jag har stoppat ner en b23et motor i och den ska köras med lh 2.4 och problemet är att det sitter ett lh 2.2 i 240n:(, jag undrar eftersom jag tänkte ta ett lh 2.4 från en 760 (som jag även tog motorn ifrån), så tar jag boxen och kablarna som går in i motorrummet:), men resten av kablarna som går till relän och sånt är det någon som vet hur jag ska göra där eller om det passar som det är:)?
Mvh


10 287 Inlägg
7 mars 2011
#2
Byt till en motorkabelhärva från en 240 med LH2.4.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

220 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Byt till en motorkabelhärva från en 240 med LH2.4.

/Göran

går det inte att ta från 760n alltså?


10 287 Inlägg
7 mars 2011
#4
Går alldeles utmärkt att ta från en 760.
Men det är tio gånger mera jobb.
Med en motorkabelhärva från en 240 har du hela motorstyrningen i en enda kompakt härva med längder som är anpassade för en 240.

/Göran

Grn_e34 skrev:
går det inte att ta från 760n alltså?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

220 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Går alldeles utmärkt att ta från en 760.
Men det är tio gånger mera jobb.
Med en motorkabelhärva från en 240 har du hela motorstyrningen i en enda kompakt härva med längder som är anpassade för en 240.

/Göran

Grn_e34 skrev:
går det inte att ta från 760n alltså?


okej då vet jag tack för hjälpen:)


64 Inlägg
11 mars 2011
#6
ber om ursäkt om jag lånar tråden, men vilka 240 hade lh 2.4 orginal?
har ett svagt minne av att det skulle komma -88, är jag ute och cyklar då? smile

456 Inlägg
11 mars 2011
#7
nej du cyklar inte så mycket, kom nånstans senare delen av 1988, enklaste är ju om du kan se bilen härvan kommer ifrån: Luftmängdsmätare 007 = LH2.2.        016= LH2.4.
Svårare är det inte...
Annars skiljer det väl på knacksensorer och på svänghjulsgivare men det kan va svårare för en nybörjar att se skillnad på.....

growing old is mandatory growing up is optional

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 mars 2011
#8
Grn_e34 skrev:
hallå:), jag ska börja byta styrbox och kabelhärvan i min 240 som jag har stoppat ner en b23et motor i och den ska köras med lh 2.4 och problemet är att det sitter ett lh 2.2 i 240n:(, jag undrar eftersom jag tänkte ta ett lh 2.4 från en 760 (som jag även tog motorn ifrån), så tar jag boxen och kablarna som går in i motorrummet:), men resten av kablarna som går till relän och sånt är det någon som vet hur jag ska göra där eller om det passar som det är:)?
Mvh

Om motorn och härvan kommer från samma bil, så är antingen motorn eller härvan fel. b23et, från 760, är motronic. lh2.4 är b230FT

Precis som Oves brorsa säger så sitter det lh2.4 system i 240 -88B och framåt, så knyck ett sånt så löser det sig fint wink Härvan på 240 är jäkligt smidig och enkel, hela skiten går raka vägen till boxarna, sedan typ 6 kablar att ansluta till tändning etc.


220 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#9
Bensinskallen skrev:
Grn_e34 skrev:
hallå:), jag ska börja byta styrbox och kabelhärvan i min 240 som jag har stoppat ner en b23et motor i och den ska köras med lh 2.4 och problemet är att det sitter ett lh 2.2 i 240n:(, jag undrar eftersom jag tänkte ta ett lh 2.4 från en 760 (som jag även tog motorn ifrån), så tar jag boxen och kablarna som går in i motorrummet:), men resten av kablarna som går till relän och sånt är det någon som vet hur jag ska göra där eller om det passar som det är:)?
Mvh

Om motorn och härvan kommer från samma bil, så är antingen motorn eller härvan fel. b23et, från 760, är motronic. lh2.4 är b230FT

Precis som Oves brorsa säger så sitter det lh2.4 system i 240 -88B och framåt, så knyck ett sånt så löser det sig fint wink Härvan på 240 är jäkligt smidig och enkel, hela skiten går raka vägen till boxarna, sedan typ 6 kablar att ansluta till tändning etc.

motronic heter boxen som sitter i 760 stämmer bra:)!, så jag ska alltså ha styrboxen från en 88b och kabelhärvan som går ut i motorn:)?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 mars 2011
#10
Nu måste du bestämma dit lite här wink

motronic och jetronic ( lh ) är två helt skilda saker. Om du nu sätter i en lh2.4 härva måste du bygga om till jetronicsprut med annat insug, lmm, lambdasond, svänghjulsgivare mm. Du kan inte köra med boxen från en 240 88b lr senare, eftersom de är till för sugmotorer. I så fall får du knycka boxarna från en 940 turbo. 740 finns i flera konstiga varianter så undvik dom tongue

Ska du ha motronic sprutet kvar på b23:an måste du ha motronichärvan från 760:in


220 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#11
Bensinskallen skrev:
Nu måste du bestämma dit lite här wink

motronic och jetronic ( lh ) är två helt skilda saker. Om du nu sätter i en lh2.4 härva måste du bygga om till jetronicsprut med annat insug, lmm, lambdasond, svänghjulsgivare mm. Du kan inte köra med boxen från en 240 88b lr senare, eftersom de är till för sugmotorer. I så fall får du knycka boxarna från en 940 turbo. 740 finns i flera konstiga varianter så undvik dom tongue

Ska du ha motronic sprutet kvar på b23:an måste du ha motronichärvan från 760:in

så 940 boxarna passar i 240n:)?, utan att behöva göra om nånting:)?, i 240n sitter jetronic box vet jag:)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 mars 2011
#12
Japp du kan sätta i 940 boxar, de passar rakt på, om du nu ska köra lh2.4, men då måste du somsagt byta halva motorn också wink


220 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#13
Bensinskallen skrev:
Japp du kan sätta i 940 boxar, de passar rakt på, om du nu ska köra lh2.4, men då måste du somsagt byta halva motorn också wink

det spelar inte mig någon roll ifall det är lh2.2 eller lh2.4 bara bilen går så är jag nöjd sen:)?


2 Inlägg
6 mars 2016
#14
Tja hoppar in på denna tråd har satt i ett el system från en 240 tror jag kopplat allt rätt men får ingen gnista i spolen någon som vet vad det kan vara


Sök