3772
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

292 335 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
20 Inlägg
1 september 2012
#641
Plåtbreddad BergCup? Gött!


563 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#643
Hej
Under tiden som jag väntar på updatering av denna polo, så skapade jag ett nytt projekt.
En VW Golf mk1, tanken är Bergcup VS polo S2000 i plåt!!.

Ni hittar det projektet här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255432

Thomas


563 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#644
Hej
Liten uppdatering då jag hittade bilder från träffen i torp.
Lite kul att se denna bils dragningskraft.
Den är ju inte den snyggaste bilen på dessa träffar.
Troligen mest udda.

Lite bilder i varjefall.
http://forumbilder.se/images/6722012101329a705.jpg
http://forumbilder.se/images/332201210163597a2.jpg
http://forumbilder.se/images/60220121017198123.jpg

Annars för flöt sommaren bra, inga haverier eller andra tråkigheter.

Om det skulle vara någon som har tagit några bilder på polon så ladda upp dessa här.
Skulle varit riktigt kul att se dessa.

Thomas


OUTLAW1
2 oktober 2012
#645
Det är ju helt klart ett fränt o speciellt bygge...
Klart det lockar folk...
Att den rockar råder det ingen tvekan om...

563 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#646
Hej det var ett tag sedan.
Äntligen skall bilen nu få en ny framvagn och delad bakaxel.
Hoppas att ni fortfarande vill läsa om detta vansinne.
Bilder kommer allt eftersom.

Thomas


33 Inlägg
10 december 2012
#647
Klart intresserad att fortsätta se hur detta kommer att se ut! smile

Keep up the good work! big_smile

563 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#648
Hej
Nu har bygget av nytt chassi börjat.
Först drog vi ner bakaxeln och tog bort dom gamla fjäderbenen samt krängningshämmaren.
http://forumbilder.se/images/242720121129279be9.jpg
Då blev det tomt under bilen....
http://forumbilder.se/images/66272012113055f1dd.jpg
http://forumbilder.se/images/fa272012113301aa2f.jpg

Det blir ju alltid mer jobb än vad man kan ro när man börjar riva ner...
http://forumbilder.se/images/ff2720121134164174.jpg
På denna bilden kan man även se ett par länkarmar som vi tittade lite på att eventuellt använda, men så blir det INTE, vi gör nya med unibolts... smile

Sedan var det dags att ställa sig i svarven ett tag.
Dessa var det som jag gjorde då.
http://forumbilder.se/images/6b27201211355865b4.jpg

Kan ni se vad detta är?
http://forumbilder.se/images/fa2720121137199718.jpg

När vi väl hittat lämplig pivot punkt för bakaxeln, så var det bara att börja fram och ta ner allt i framvagnen.
Min subframe och länkarmar ser det ut så här löst på backen.
http://forumbilder.se/images/6f272012113934ae1c.jpg

Men sedan började vi det roliga. smile
Bakaxelmodifieringen.
Vi skall alltså bygga en trailingarmsprincip.
Mats som i vanligafall bygger Race bilar sätter igång med ena bakaxeldelen.
http://forumbilder.se/images/4e272012122637e867.jpg
"Chrome moly" rör av bästa klass, mumma smile

http://forumbilder.se/images/fa27201211422186d1.jpg
Så nu var en del för ena sidan av klar.


Passade på att bygga nya styrarmar med ändrat slag så bilen blir mer reaktionssnabb.
Detta ger 1 rattvarv kortare styrslag... gillar vi.
http://forumbilder.se/images/7d2720121146195e1c.jpg

Thomas

Nu djävlar skall det åkas fort...
Senast redigerat av polo_td (27 december 2012)


Yawn...
3 151 Inlägg
27 december 2012
#649
Oh, en rejäl update! Det gillas! smile

Ser bra ut!! Fortsätt så! Måste vara skönt med tillgång till bra maskiner och verktyg??

563 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#651
Hej om någon läser detta..
Bilden visar mittfästet och vridpunkt för den bakaxeln.
Trailingarms på en Polo 86c är långt utöver de normala mods.
De främre och bakre balken är nu klar och monterade.
Fullt justerbar fram och bak.
Idag kommer vi att börja med den främre nav vinkeln. jag vill att hjulet skall vinkla mer när vi vrider på ratten.
"trailing arms" är kanske "overkill" men jag gillar tanken på att ha en avancerad bakre balk.
Jag vill också ha kontroll över toe-travel och jag vill ha möjligheten att anpassa camber, caster och toe.

Hittills installationen har ändrat hjulbasen med ~ 50mm i längd och spårvidden med 60 mm.
Caster fram ökad med 3deg. så vi får se vad vi slutar med men det kommer definitivt att innebära att vi har en bättre situation än tidigare.

Bilder kommer senare .

håll ögonen öppna .... smile


2 164 Inlägg
3 januari 2013
#652
en liten fråga bara.. du råkar inte veta om broms ok från din passar på en 83a? smile har nämligen införskaffat mig en polo kombi från 83, men bromsoken är körda... hmm

Ser fram emot bilderna! big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"

MolnbyPerformance
365 Inlägg
3 januari 2013
#653
polo_td skrev:
Hej om någon läser detta..
Bilden visar mittfästet och vridpunkt för den bakaxeln.
Trailingarms på en Polo 86c är långt utöver de normala mods.
De främre och bakre balken är nu klar och monterade.
Fullt justerbar fram och bak.
Idag kommer vi att börja med den främre nav vinkeln. jag vill att hjulet skall vinkla mer när vi vrider på ratten.
"trailing arms" är kanske "overkill" men jag gillar tanken på att ha en avancerad bakre balk.
Jag vill också ha kontroll över toe-travel och jag vill ha möjligheten att anpassa camber, caster och toe.

Hittills installationen har ändrat hjulbasen med ~ 50mm i längd och spårvidden med 60 mm.
Caster fram ökad med 3deg. så vi får se vad vi slutar med men det kommer definitivt att innebära att vi har en bättre situation än tidigare.

Bilder kommer senare .

håll ögonen öppna .... smile

Klart vi läser! big_smile Keep it coming smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

563 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#654
Hej
Nu kommer det bilder.
Efter en himla massa jobb under jul och nyårshelgen så är nu bilen nere på sina egna hjul igen.
Först en bild på den ökade sektionen mot torpeden för att ta hand om de ökade lasterna i rambenen.
http://forumbilder.se/images/c92013113912A13cb.jpg
Sedan kommer en bild på bakaxel infästningen i mitten.
http://forumbilder.se/images/ae2013114010A5a77.jpg
Till sist en bild på hur framvagnen ser ut nu smile
http://forumbilder.se/images/252013114105A61aa.jpg

Thomas


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 januari 2013
#655
Hihi, så tjusigt !
Ställbar caster (och för all del camber) är det inte många vagnar som har smile


563 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#656
Hej och tack för kommentaren.
Som du säger är det inte så många bilar som har detta.
Vi behöver dock allt i inställningsväg som går att få till.
Vet inte om u sett detta men vi skall köra Kinnekullering runt på 1 min.
Hoppas att du följer detta äventyr och att ni som läser detta sprider det, för detta är unikt.....smile

Thomas


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
9 januari 2013
#659
Lätt att komma med dumma ideer såhär i efterhand. Men hade det inte varit lättare att ta subframe och bärarmar från nån vagn med bitigare grejjor ?

Iofs så är kanske konceptet mer att trolla med det man har. Intressant som tusan vilket som.
Hoppas du lyckas fånga en minutrarn på kinekulle smile


563 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#660
Hej såg detta nu.....sorry!
Har varit en massa annat att stå i så polon har kommit lite efter.

Jo, det hade säkert gått att bygga på något annat men det är som du skriver grejen med att bygga och modifiera orginal så långt det går.

Tack för kommentarerna.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (23 mars 2013)



Sök