2878
Sök

Lättaste sättet att mäta tum på ett avgassystem?

En gång till nu
760 Inlägg
24 mars 2011
Evildan skrev:
alexxe skrev:
1" (Tum) = 2.54cm.

lägg dig under bilen alt hyr en billyft och mät med en Tumstock (en sådan mäter både centimeter och tum).
lägg tumstocken tvärs över röret (tänk dig att du ser röret i profil), centrera blicken så ser du rätt så bra om va för storlek det handlar om.
rörstorlekar mäts alltid på insidan, men eftersom avgasrör är ca 1mm tjockt så e de bara skita i, du kommer se vilken storlek den ligger närmast ivf.

Efterssom det finns väldigt många olika rördiametrar (inte bara jämna ") fungerar inte det sista tipset något vidare då du inte får någon precission i ditt mätvärde.
2.0" och 1.75" är ganska lika i diameter då det skiljer 0.25" (6.35mm) och den skillnaden kan du omöjligt höfta fram på det viset.

Killen behöver ju nått konkret TIPS så han kan gå ut och se vad han skal beställa, har han inget skjutmått finns det inget mer att göra med den saken, snöre är ett bra alternativ som vart nämnt. men känner han att tumstocksteorin är de som passar för honom så e det så.

inga påhopp, men med lite logik i tänkandet så missar man inte över en halv centimeter när man mäter något...
mvh

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

1 624 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
.
Senast redigerat av careau (5 augusti 2011)

908 Inlägg
24 mars 2011
för att göra de så lätt som möjligt så har du 1.75 tums rör. sökte på ditt reg nummer. så du får beställa 2 stegmuffar oxå.

1 624 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
.

908 Inlägg
24 mars 2011
du kan söka med ditt regnummer på ett antal sidor så kommer de upp orginalavgassystem och mått. står mått på vissa sidor, behöver du delar skriv ditt reg nr på laga.se skruvat.se mekonomen.se så hittar du delar.
finns många fler sidor oxå smile

1 624 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
.

Entreprenör
1 286 Inlägg
24 mars 2011
Totalt ASGARV big_smile

Tack för veckans tråd!!! big_smile

// Niklas Johansson

1 624 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
.

908 Inlägg
24 mars 2011
dem 3 sidorna jag skrev. kolla själv smile

1 624 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 mars 2011
careau skrev:
Jodå, mestadels handlade dem om att bygga ihop ett skjutmått med hjälp av pinnar, och en massa onödiga inlägg. Det enda jag ville ha svar på var om det fanns ett enklare sätt att mäta på, som t.ex. med tumstock.

fan mitt pinn trix är ju mer exakt( om man inte har krokiga pinnar förstås) än att höfta med en tunstock.......

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 mars 2011
turboforssen skrev:
careau skrev:
Jodå, mestadels handlade dem om att bygga ihop ett skjutmått med hjälp av pinnar, och en massa onödiga inlägg. Det enda jag ville ha svar på var om det fanns ett enklare sätt att mäta på, som t.ex. med tumstock.

fan mitt pinn trix är ju mer exakt( om man inte har krokiga pinnar förstås) än att höfta med en tunstock.......

MUHAHAHAHAHAHA.... 4 sidor lång tråd om att mäta diametern på ett sketet avgassytem lol

Jag kan röra till det ytterligare roll Det går att få fram en exakt diameter på ett avgasrör med hjälp av endast en tumstock om man inte har ett skjutmått, sätt igång å gissa hur hehehehe.... cool
Använda pinnar? ja jösses, vilka ideer lol
Snöre?.... provat ett vanligt måttband wink
Senast redigerat av hotrodder (25 mars 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 mars 2011
hotrodder skrev:
turboforssen skrev:
careau skrev:

MUHAHAHAHAHAHA.... 4 sidor lång tråd om att mäta diametern på ett sketet avgassytem lol

Jag kan röra till det ytterligare roll Det går att få fram en exakt diameter på ett avgasrör med hjälp av endast en tumstock om man inte har ett skjutmått, sätt igång å gissa hur hehehehe.... cool

man kapar av röret där man vill mäta och mäter diametern???

1 594 Inlägg
25 mars 2011
turboforssen skrev:
hotrodder skrev:
turboforssen skrev:

Nope! ingen åverkan...

men även en å annan Saab

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 mars 2011
hotrodder skrev:
turboforssen skrev:
hotrodder skrev:

Nope! ingen åverkan...

man mäter diametern på slutröret???

1 594 Inlägg
25 mars 2011
turboforssen skrev:
hotrodder skrev:
turboforssen skrev:

Nope! ingen åverkan...

Nope! kan mäta diametern vart som helst på rör, dämpare etc. wink *garvar elakt*

men även en å annan Saab

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 mars 2011
hotrodder skrev:
turboforssen skrev:
hotrodder skrev:

Nope! ingen åverkan...

Nope! kan mäta diametern vart som helst på rör, dämpare etc. wink *garvar elakt*

ne nu har jag inga mer förslag så snälla säg smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 mars 2011
77 inlägg på nåt som vilken normalbegåvad som helst fixar på 10 minuter. Dessutom är skjutmått så billiga & så nödvändiga att detta känns nästan löjligt smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 624 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
25 mars 2011
careau skrev:
RD_87 skrev:
77 inlägg på nåt som vilken normalbegåvad som helst fixar på 10 minuter. Dessutom är skjutmått så billiga & så nödvändiga att detta känns nästan löjligt smile

Det räcker nu? Vart ville du komma med ditt inlägg?

Att skjutmått är billiga och nödvändiga?

Sök