3917
Sök

Köpråd: Audi A3 1,8t

12 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Funderar på att köpa en audi a3 1,8t! Någon som har erfarenhet av en sån? kända fel, hur mycke drar dom osv! Är tacksam för alla svar. Mvh Chrille

German Engineering
9 083 Inlägg
29 mars 2011
Vilken årsmodell hade du tänkt? Rost i nederkant av dörrarna är standard på A3. Finns med både FWD och quattro med torsendifferential. Drar 0,75 på landsväg och 0,85 blandat

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

12 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
antingen en -01 eller en -03 inte riktigt säker än! den är med fwd

3 354 Inlägg
29 mars 2011
CarpeDiem skrev:
Vilken årsmodell hade du tänkt? Rost i nederkant av dörrarna är standard på A3. Finns med både FWD och quattro med torsendifferential. Drar 0,75 på landsväg och 0,85 blandat

a3 kör med haldex, borde ju du veta wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

German Engineering
9 083 Inlägg
29 mars 2011
Seth skrev:
CarpeDiem skrev:

a3 kör med haldex, borde ju du veta wink

Just det, så var det tongue Tack för påminnelsen smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

8 156 Inlägg
30 mars 2011
Jag fixade till din rubrik en aning.
Mvh Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 mars 2011
CarpeDiem skrev:

Jaså? Vilken då? Eller drar 1.6 FWD lika mycket som S3 quattro? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
30 mars 2011
ca 0.7 landsväg och 0.9 blandad drog iaf min A3 1.8T Quattro. Skiljer inte jättemycket mot en vanligt fwd

Dom böt ut det mesta på min när jag ägde den. Den gick i min ägo mellan 8000-11000 mil i ca 1 år. Ett urval med lite dyrare reparationer:

Haldexkoppling(ovanligt men förekommer) Bilen drev bara på framhjulen..
länkarmar(vanligt)
Bakre stötdämpare pga läckage(vanligt)
kombiinstrument(dyrt och vanligt)

Detta är relaterat till trim av bil och därav lite lägre tolerans på grejer som är något defekta. Jag körde alltså standard komponenter med enbart chip. Tycker det är värt att nämna på ett sånt här forum för att poängtera att trimma kan innebära fler problem:

2 dumpventiler, bytte slutligen själv till en kraftigare eftermarknads för att slippa strul..
2 tändspolar
magnetventil
X antal tryckrör(Här borde man köra med silikon)

Trevlig bil för övrigt! Min bil var ett måndagsex men räkna inte med problemfritt ägande. Det finns bättre bilar i samma klass
Senast redigerat av tobee (30 mars 2011)

Sök