4271
Sök

Bakåtvända bas element?

243 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Hejsan , hade tänkt bygga om en låda till mina 2st 10" MDS basar. Har en Volvo 850 , tänkte bygga så lådan går in mot bakre stolarna i bilen från bagageluckan.

Det jag undrar är om det blir någon skillnad mot att ha bas elementen utåt eller innåt? Är det speciella element för att ha konan utåt?

Har någon tips / ideér på hur jag ska bygga skriv gärna , mått , volym osv , är du extra snäll får du gärna skicka ritning på en modell anpassad låda till en 850 med modellen som jag förklarar typ eller några andra heta ideér.

!

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
13 april 2011
Checka min. Funkar otroligt bra. Nöjd som bara den.
Ska den vara platsbyggd eller ska du kunna ta ur den ut bilen? smile

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

6 851 Inlägg
13 april 2011
Är det för att spela höga dB så skall man montera en bas på rätt håll. Annars så kan det kvitta. Jag har monterat mina med magneten utåt, men mest för show liksom..låter bra gör det ändå.

2 914 Inlägg
13 april 2011
TT-Avant skrev:
Är det för att spela höga dB så skall man montera en bas på rätt håll. Annars så kan det kvitta. Jag har monterat mina med magneten utåt, men mest för show liksom..låter bra gör det ändå.

spelar ju ingen roll om man har basarna vända åt "rätt / fel" håll

6 851 Inlägg
13 april 2011
Jo, för just dB så spelar det roll. En kona är formad som den är pga. av en anledning. Vänder du den med magneten utåt så har du massa saker som är ivägen för den luft som den ska flytta.

Detta är en av mina teorier iaf. Skulle gärna vilja bli motbevisad.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 april 2011
Spelar ingen roll..

Vänder du elementen ska du även byte plats på plus och minus på baselementet. Annars bara köra på.

Glöm inte att dra av lite volym från lådan som annars elementet hadde tagit upp.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

6 851 Inlägg
13 april 2011
Bör spela roll. Jag spelar högre med samma basar i två olika lådor, som har samma totalvolym, med konen åt rätt håll jämfört med fel håll. Det drivs av samma steg och allt.

Kan någon då förklara detta?
Jag förklara det så som att konen puttar luften mera när den är vänd åt rätt håll. Den kan då alltså fånga upp luften och putta iväg den bättre en om man vänder den åt andra hållet.
Som jag skrev innan, det bör finnas en anledning till varför högtalarna är formade som de är, alltså som en trut.

3 466 Inlägg
13 april 2011
TT-Avant skrev:
Bör spela roll. Jag spelar högre med samma basar i två olika lådor, som har samma totalvolym, med konen åt rätt håll jämfört med fel håll. Det drivs av samma steg och allt.

Jag förklara det så som att konen puttar luften mera när den är vänd åt rätt håll. Den kan då alltså fånga upp luften och putta iväg den bättre en om man vänder den åt andra hållet.
Som jag skrev innan, det bör finnas en anledning till varför högtalarna är formade som de är, alltså som en trut.

Jag kan enkelt förklara detta, när du vänder en bas ut och in så blir lådan "större" eftersom basen inte tar upp volym inne i lådan och därmed kommer avstämningen att ändras, det kan då hända att du spelar lite lägre.

Anledningen till att basen har en "kona" är för att den ska kunna flytta så pass mycket luft som möjligt.. Genom att göra konan konad så får man mer konarea jämfört med en platt kona och därmed flyttar den mer luft.
Däremot så är konan lika stor på båda sidor, alltså flyttar den lika mycket luft med båda sidor av konen och därmed bör den spela lika högt hur den än är vänd.

Jag spelade betydligt högre med mina gamla basar ut o in enbart för att jag fick ner avstämningen på lådan lite. Dessutom har en större låda högre verkningsgrad o basarna spelar högre med mindre effekt. Detta påverkas kanske inte jättemycke av den lilla volym som basen tar upp men ändå.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
13 april 2011
Sen finns det ju basar som har en dustcap som täcker hela konen på framsidan och är lite rundad, tex många av RE-Audio's Basar.. Dessa bör alltså ha större konarea på baksidan av konen än framsidan.

Dock tror jag inte att detta på något sätt påverkar i portad låda då du ändå får ut luften som konen flyttar inne i lådan genom porten..
Senast redigerat av M_icke_ (13 april 2011)

395 Inlägg
14 april 2011
Man ska väll bara skifta + och - när man vänder på basarna?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 april 2011
M_icke_ skrev:
Sen finns det ju basar som har en dustcap som täcker hela konen på framsidan och är lite rundad, tex många av RE-Audio's Basar.. Dessa bör alltså ha större konarea på baksidan av konen än framsidan.

Dock tror jag inte att detta på något sätt påverkar i portad låda då du ändå får ut luften som konen flyttar inne i lådan genom porten..

om man  tänker på  tex  aerodynamik så  tror jag faktist inte  en konad  bas som några hertz basar  gämfört med re med rundad  fyttar så mkt mer luft  är väll mest slaglängden som spelar in på den saken.

3 466 Inlägg
14 april 2011
Victorduvet skrev:
Man ska väll bara skifta + och - när man vänder på basarna?

Måste man inte göra men man riskerar att få fasfel om man inte gör det.

3 466 Inlägg
14 april 2011
christofer_k skrev:
M_icke_ skrev:

om man  tänker på  tex  aerodynamik så  tror jag faktist inte  en konad  bas som några hertz basar  gämfört med re med rundad  fyttar så mkt mer luft  är väll mest slaglängden som spelar in på den saken.

Tyvärr så spelar faktiskt konarean väldigt stor roll, Konarea kombinerat med slaglängd är ju det som gör att en bas flyttar mycket luft.

Nu har ju de flesta RE-basarna ganska saftig slaglängd...

451 Inlägg
14 april 2011
Den största anledningen till varför en baskon ser ut som den gör bör främst vara för att olika former på konen ger olika frekvensresponser.

T.ex. hela anledningen till att det finns basar som är fyrkantiga men att det inte finns fyrkantiga mellanregister är att mellanregistrena får koncentriska resonanser (tänk ringar på vattnet) Vid lägre frekvenser uppträder ett annat fenomen: Radiella resonanser. Dessa kan ses som resonanser som börjar i mitten av basen och går som streck (som blir allt tjockare) ut mot basens membran.

Hela idén med fyrkantiga basar är att vissa delar av konen helt enkelt inte behövs för att skapa denna resonans. Just därför säger man generellt att fyrkantiga basar ger ett bättre djupbas-frekvens-svar än runda basar (som då får mer outnyttjad konarea = sämre verkningsgrad/svar) Tänk dock på att det är lite odefinierat vart gränsen mellan koncentrisk och radiell resonans går och att man ofta upplever ljudkvalitét som något som ligger ganska högt i basregistret ~ Koncentrisk resonans.

Självklart är detta en extremt grov förenkling då det som egentligen karateriserar hur en bas låter är var och hur interferensmönstret för varje given frekvens lägger sig och ser ut.

Tänkte bara att det var bra att lägga till lite fakta och grundprinciper till erat "flytta mer luft" tjat.
Mvh

(En Källa bland flera: Harald Karlssons "Högtalarbyggarens Formelsamling")
Senast redigerat av Rigan (14 april 2011)

243 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Wups kommit många svar! tackar! då vet jag iallafall & roligt att man fick folk att prata lite xD

6 851 Inlägg
14 april 2011
M_icke_ skrev:
TT-Avant skrev:

Jag kan enkelt förklara detta, när du vänder en bas ut och in så blir lådan "större" eftersom basen inte tar upp volym inne i lådan och därmed kommer avstämningen att ändras, det kan då hända att du spelar lite lägre.

Anledningen till att basen har en "kona" är för att den ska kunna flytta så pass mycket luft som möjligt.. Genom att göra konan konad så får man mer konarea jämfört med en platt kona och därmed flyttar den mer luft.
Däremot så är konan lika stor på båda sidor, alltså flyttar den lika mycket luft med båda sidor av konen och därmed bör den spela lika högt hur den än är vänd.

Jag spelade betydligt högre med mina gamla basar ut o in enbart för att jag fick ner avstämningen på lådan lite. Dessutom har en större låda högre verkningsgrad o basarna spelar högre med mindre effekt. Detta påverkas kanske inte jättemycke av den lilla volym som basen tar upp men ändå.

Fel. Lådan minsklades med samma antal liter som basarna tog upp innuti lådan. Jag hade två baslådor, som hade samma totala litervolym. alltså den ena va större och den andra mindre, när de va tomma.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
14 april 2011
TT-Avant skrev:
Fel. Lådan minsklades med samma antal liter som basarna tog upp innuti lådan. Jag hade två baslådor, som hade samma totala litervolym. alltså den ena va större och den andra mindre, när de va tomma.

Hade de olika storlek på utsidan? Då kan det förklara saken.
Om de var lika stora på utsidan men att du hade stoppat i grejer i lådan för att minska volymen så kan det förklara att det det blev sämre luftflöde.

En bas flyttar luft åt två håll, inte enbart på utsidan av lådan utan även inne i lådan.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
14 april 2011
ExtraKim skrev:
TT-Avant skrev:

Om de var lika stora på utsidan men att du hade stoppat i grejer i lådan för att minska volymen så kan det förklara att det det blev sämre luftflöde.

En bas flyttar luft åt två håll, inte enbart på utsidan av lådan utan även inne i lådan.

Ja det vet jag vä.Men två lådor som har SAMMA TOTALA INNERVOLYM. Inget stoppades in i lådan, utan TVÅ lådor byggdes med samma avstämning.Alltså räknades literantalet bort från den baslådan som magneten satt på utidan, så att antal liter va samma innuti. Förstår ni?

Man kan dra detta långt, om man tex. har en strut och drar den i vatten, när blir det tyngst att dra den truten? när den fångar upp vatten eller puttar bort vatten?
När den fångar upp vatten, den flyttar således mer vatten framför sig en vad den stöter bort. Ungefär samma som en bas med sin kona.
Sedan får man inte glömma att korg och magnet skapar virvlar i luften när man vänder den åt "fel" håll, vilket även detta bör påverka den totala luftflödet.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
14 april 2011
TT-Avant skrev:
ExtraKim skrev:
TT-Avant skrev:

Ja det vet jag vä.Men två lådor som har SAMMA TOTALA INNERVOLYM. Inget stoppades in i lådan, utan TVÅ lådor byggdes med samma avstämning.Alltså räknades literantalet bort från den baslådan som magneten satt på utidan, så att antal liter va samma innuti. Förstår ni?

Man kan dra detta långt, om man tex. har en strut och drar den i vatten, när blir det tyngst att dra den truten? när den fångar upp vatten eller puttar bort vatten?
När den fångar upp vatten, den flyttar således mer vatten framför sig en vad den stöter bort. Ungefär samma som en bas med sin kona.
Sedan får man inte glömma att korg och magnet skapar virvlar i luften när man vänder den åt "fel" håll, vilket även detta bör påverka den totala luftflödet.

Om du har samma innevolym = inte samma ytter volym på lådan, där har du en faktor som spelar in.
I t.ex Pandorna så är det av stor betydelse av vad du har för avstånd mellan baffel och bakvägg, en låda med samma volym men olika avstånd mellan baffel och bakvägg kommer att spela olika högt.

Så att enbart påstå att det är skillnad på att vända basen behöver inte vara sant, du ändrar flera faktorer som mycket väl kan vara det som påverkar resultatet. Korg & magnet stoppar upp luften oavsett åt vilket håll basen sitter åt, den flyttar luft åt BÅDA hållen.

Struten tar upp lika mycket volym oavsett åt vilket håll du håller den, sen att det är tyngre att dra den i vatten spelar ingen roll då en högtalare flyttar sig åt två håll.
Senast redigerat av ExtraKim (14 april 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
14 april 2011
Ytterstorleken på baslådan va oxå samma. Men innermåttet skiljer. Så där har du åter fel. Jo att konen är formad som den är har betydelse. Även om den flyttar luft innåt och utåt så har du skillnad på spridningen på framsidan och baksidan. Om du själv tänker dej hur ljudvågorna kan gå på framsidan av basen så ser du, men enkel logik att den kan INTE flyttas på samma sätt bakåt.

När den är rättvänd så flyttas ljudvågorna framåt, på baksidan flyttas ljudvågorna uppåt och åt sidan, inte rakt fram.
Skulle det inte vara någon som helst skillnad så skulle man inom dB drag även kunna bygga med basen utåt och på så sett få bättre kylning i talspolen, mindre låda, ser fräckare ut m.m..men detta förekommer inte i de bilar jag sett som spelar riktigt högt.

Men åter igen. Jag har denna teori att den kommer spela högre, flytta mera luft och låter något bättre med basen rätt monterad. Att vända den är nog mera en show grej och det är inget fel med det. Men dB mässigt och ljudmässigt, ha den som det är tänkt.

Sök