4207
Sök

Bakåtvända bas element?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
14 april 2011
#21
TT-Avant skrev:
Ytterstorleken på baslådan va oxå samma. Men innermåttet skiljer. Så där har du åter fel.

Läste du vad jag skrev? Du har ändrat lådan på INSIDAN det påverkar. Har du mätt impedansökningen i båda lådorna?

Hur stor var skillnaden mellan dina lådor, 0,1-0,3dB ?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
14 april 2011
#22
TT-Avant skrev:
Ytterstorleken på baslådan va oxå samma. Men innermåttet skiljer. Så där har du åter fel. Jo att konen är formad som den är har betydelse. Även om den flyttar luft innåt och utåt så har du skillnad på spridningen på framsidan och baksidan. Om du själv tänker dej hur ljudvågorna kan gå på framsidan av basen så ser du, men enkel logik att den kan INTE flyttas på samma sätt bakåt.

När den är rättvänd så flyttas ljudvågorna framåt, på baksidan flyttas ljudvågorna uppåt och åt sidan, inte rakt fram.
Skulle det inte vara någon som helst skillnad så skulle man inom dB drag även kunna bygga med basen utåt och på så sett få bättre kylning i talspolen, mindre låda, ser fräckare ut m.m..men detta förekommer inte i de bilar jag sett som spelar riktigt högt.

Men åter igen. Jag har denna teori att den kommer spela högre, flytta mera luft och låter något bättre med basen rätt monterad. Att vända den är nog mera en show grej och det är inget fel med det. Men dB mässigt och ljudmässigt, ha den som det är tänkt.

Jag tror inte att du inser att de du inte får ut direkt från konen på utsidan kommer genom porten, alltså spelar det ingen större roll hur man har det monterat..

Jag spelade 148,2db med 2st 12" basar i en musiklåda och magneterna utåt i Min Saab.. Spelade typ 2dB högre än att köra med dom rättvända just för att avstämningen ändrades..

Sen med magneterna utåt så slipper man båda korg magnet o kablar mm som stoppar upp luftflödet i lådan..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

451 Inlägg
14 april 2011
#23
Vad bråkar ni om egentligen? :S
"Framsidan" av en bas är utformad för att ge "rätt" frekvens-svar. (precis som TT-avant mycket väl påpekar)

Generellt exempel: Har man en sluten låda och vänder på basen flyttas mindre luft utanför lådan och mer inne i lådan (eller tvärtom, beror sig på hur elementet ser ut) samt dess interferensmönster runt magneten blir HELT annorlunda än om den är rättvänd (annat frekvens-svar)

Samma sak blir det med en portad. Mer/mindre luft flyttas inuti lådan (högre/lägre lufthastighet i porten) samt annat frekvens-svar ur både porten och lådan.

Är detta ens något att bråka om? Det är klart att det blir annorlunda både kvalitetsmässigt och nivåmässigt men exakt vilken montering som görs samt om lådan kommer att spela högre eller lägre kan man inte veta innan man testat. Försök inte ens generalisera något som gäller alla basar och alla biltyper. Ni är då så långt hemifrån och cyklar som man kan komma.

för övrigt så skulle jag ställt mig på TT-Avants sida om att man bör montera basen som det är tänkt i största möjliga mån, eftersom detta mest troligt oftast kommer att bli bäst.

Extra-kim: Menar du att t.ex. en 12" bas med helt platt kon flyttar lika mycket luft som en parabolisk?
Senast redigerat av Rigan (14 april 2011)

6 851 Inlägg
14 april 2011
#24
Rigan skrev:
Vad bråkar ni om egentligen? :S
"Framsidan" av en bas är utformad för att ge "rätt" frekvens-svar.

Generellt exempel: Har man en sluten låda och vänder på basen flyttas mindre luft utanför lådan och mer inne i lådan (eller tvärtom, beror sig på hur elementet ser ut) samt dess interferensmönster runt magneten blir HELT annorlunda än om den är rättvänd (annat frekvens-svar)

Samma sak blir det med en portad. Mer/mindre luft flyttas inuti lådan (högre/lägre lufthastighet i porten) samt annat frekvens-svar ur både porten och lådan.

Är detta ens något att bråka om? Det är klart att det blir annorlunda både kvalitetsmässigt och nivåmässigt men exakt vilken montering som görs samt om lådan kommer att spela högre eller lägre kan man inte veta innan man testat. Försök inte ens generalisera något som gäller alla basar och alla biltyper. Ni är då så långt hemifrån och cyklar som man kan komma.

för övrigt så skulle jag ställt mig på TT-Avants sida om att man bör montera basen som det är tänkt i största möjliga mån, eftersom detta mest troligt oftast kommer att bli bäst.

Extra-kim: Menar du att t.ex. en 12" bas med helt platt kon flyttar lika mycket luft som en parabolisk?

Tack Rigan. Ja det är just detta jag försöker få fram, mest genom mina egna funderingar och så som jag har testat de olika allternativen.
Jag har dock inget konkret svar att det är så, men tänker man lite logiskt så BÖR det vara så. Annars tror jag inte att högtalartillverkarna hade försökt få fram en så optimal bas som möjligt..olika material,former,vinkel på konen, m.m...


451 Inlägg
14 april 2011
#25
TT-Avant skrev:
Tack Rigan. Ja det är just detta jag försöker få fram, mest genom mina egna funderingar och så som jag har testat de olika allternativen.
Jag har dock inget konkret svar att det är så, men tänker man lite logiskt så BÖR det vara så. Annars tror jag inte att högtalartillverkarna hade försökt få fram en så optimal bas som möjligt..olika material,former,vinkel på konen, m.m...

Det är roligt med personer som är praktisk insatta i problemen. Det du gjort med två olika lådor med samma nettovolym är det mest vetenskapliga testet man kan göra i detta fallet. Fattar inte hur folk bara kan dementera det du hävdar som nonsens utan att faktiskt inse att du gjort det bästa man kan göra för att se vad som är bäst. (för en viss bas i en viss bil, i en viss nettovolym)

6 851 Inlägg
14 april 2011
#26
Ja självklart för just den basen, något annat vill jag inte säga. Men det jag ansåg va att man med den spelar lägre med den vänd åt "fel" håll. Detta skulle jag då säga att man kanske bör montera dem rätt, om man vill uppnå höga dB. Men om det funkar bättre med magneten utåt, kör på det. Men jag har svårt att tänka mej att tillverkare rekomenderar detta iaf.

Varför jag gjorde testet va för att jag va nyfiken såklart. Har man billjud som både jobb och egen hobby, så dyker ju massa olika tokiga tankar upp, endel måste man ju bara testa för att få ren fakta wink


451 Inlägg
14 april 2011
#27
Helt sant, nej du har rätt. Det är knappast någon som konstruerar en låda för att den skall spela optimalt som vänder basen bak och fram, men folk som redan har en låda kan ju lika gärna testa och se vad som låder bäst/högst. Nu är jag lite dåligt insatt i just spelahögt tävlingar, men om det skulle vara så att man vill spela så högt som möjligt vid just avstämningsfrekvensen (allt ljud från porten) så kan jag mig teoretiskt någonstans tänka mig att det kan spela högre med bakvänd bas.

Nu är jag ute och cyklar om någon undrar.
Senast redigerat av Rigan (14 april 2011)

4 693 Inlägg
14 april 2011
#28
Hade det spelat högre med magneten utåt så hade nog eliten gjort det också.
Min tankte bara

Booyakasha!

3 466 Inlägg
14 april 2011
#29
TT-Avant skrev:
Ja självklart för just den basen, något annat vill jag inte säga. Men det jag ansåg va att man med den spelar lägre med den vänd åt "fel" håll. Detta skulle jag då säga att man kanske bör montera dem rätt, om man vill uppnå höga dB. Men om det funkar bättre med magneten utåt, kör på det. Men jag har svårt att tänka mej att tillverkare rekomenderar detta iaf.

Varför jag gjorde testet va för att jag va nyfiken såklart. Har man billjud som både jobb och egen hobby, så dyker ju massa olika tokiga tankar upp, endel måste man ju bara testa för att få ren fakta wink

Det finns så mycket annat som påverkar så jag anser fortfarande inte att man kan säga att det spelar lägre med magneten utåt.. Det finns så små skillnader som att konen hamnar närmare bakluckan om man har basarna riktade bakåt o då bör alltså avstämningen ändras med.

Sen borde magneten kylas bättre med då värmen inte byggs upp på samma sätt.

Vi kan hålla på o snacka om detta hur länge som helst men jag anser att det spelar 1000 gånger större roll om man har en vettig låda än vilket håll man vänder basarna på..!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2011
#30
Rigan skrev:
Vad bråkar ni om egentligen? :S

Bråkar? Jag bara påpekar att det finns fler faktorer att väga in än enbart korgen inne i lådan v.s korgen utanför lådan.

TT-Avant har fortfarande inte svarat på hur stor skillnaden var i dB.
Rigan skrev:
Extra-kim: Menar du att t.ex. en 12" bas med helt platt kon flyttar lika mycket luft som en parabolisk?

Hur kan du tolka det som att jag påstår det? Men svaret på frågan är: Den skulle kunna göra det, om slaglängden är större wink

Men för att ta två exempel: I Fiestan vi hade så ökade vi 0.2dB på att ta bort gummit kring magneten och vi ökade ytterligare 0.2dB på den träklossen som ligger under sladdvindan på detta kortet:
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Assen%20Holland/Stagurkapning.jpg

När man vet detta så inser man att mycket små förändringar kan leda till skillnader i ljudtryck, det finns bilar som öka p.g.a att du putsar insidan av rutorna... Därför så kan man inte säga att det generellt sett ökar med magneten inne i lådan efter att enbart ha utfört ETT test.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

395 Inlägg
15 april 2011
#31
Det är så roligt att det till 99% alltid blir heta diskussioner när någon ställer en fråga.
För det finns alltid besserwissrar smile


6 851 Inlägg
15 april 2011
#32
ExtraKim: Jag kom på att jag har testat två olika basar i totalt då 4 olika lådor. Alla har spelat högre när de suttit rätt vänt. Med detta säger jag inte att ALLA basar spelar högre så, men då jag inte riktigt vet hur man ska vetenskapligen testa mer så är JAG fast besluten på att man spelar högre så, utan allt för mycke labbande.
Skillnaderna va mellan ca:2-0.7dB högre med basarna rätt vända.
Detta är det sista jag kommer diskutera i detta och enligt mej så blir det OFTAST, inte alltid kanske, högre med basarna åt "rätt" håll.


3 466 Inlägg
15 april 2011
#33
Victorduvet skrev:
Det är så roligt att det till 99% alltid blir heta diskussioner när någon ställer en fråga.
För det finns alltid besserwissrar smile

Vem menar du att är besserwisser i denna tråden?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
15 april 2011
#34
TT-Avant skrev:
ExtraKim: Jag kom på att jag har testat två olika basar i totalt då 4 olika lådor. Alla har spelat högre när de suttit rätt vänt. Med detta säger jag inte att ALLA basar spelar högre så, men då jag inte riktigt vet hur man ska vetenskapligen testa mer så är JAG fast besluten på att man spelar högre så, utan allt för mycke labbande.
Skillnaderna va mellan ca:2-0.7dB högre med basarna rätt vända.
Detta är det sista jag kommer diskutera i detta och enligt mej så blir det OFTAST, inte alltid kanske, högre med basarna åt "rätt" håll.

Om jag har förstått det rätt så har du kört samma avstämning på lådan hur du än har haft basen vänd. Som jag skrev innan så hamnar basens kona längre bak i bilen och därmed bör du alltså labba om portlängden.

Detta är samma princip som att du flyttar lådan framåt eller bakåt i bilen.. och detta kan göra stoor skillnad...! Enbart genom att flytta min baslåda ca 15cm i bilen så höjde jag mig mer än 5dB på en tävling i somras..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

330 Inlägg
1 maj 2011
#35
Borde inte en del i denna diskussionen vara huruvida konan låter en baspuls fokusera luften bättre? Konans framsida på väg ut torde "fånga" luften och styra pulsen framåt, medan konans baksida på väg ut borde ge ett mer diffuserat luftflöde när luften "rinner av" och ljudpulsen primärt styrs i sidled.
Det är bara en teori jag har, och den emotsägs åtminstonde delvis av att man brukar hävda att det är omöjligt att avgöra varifrån basljudet kommer.
B!

451 Inlägg
1 maj 2011
#36
Mr_B skrev:
Borde inte en del i denna diskussionen vara huruvida konan låter en baspuls fokusera luften bättre? Konans framsida på väg ut torde "fånga" luften och styra pulsen framåt, medan konans baksida på väg ut borde ge ett mer diffuserat luftflöde när luften "rinner av" och ljudpulsen primärt styrs i sidled.
Det är bara en teori jag har, och den emotsägs åtminstonde delvis av att man brukar hävda att det är omöjligt att avgöra varifrån basljudet kommer.
B!

Du har helt rätt i att det inte blir samma. Basen kommer att behandla luften på ett helt nytt sätt och ljudvågorna kommer att uppstå på lite andra sätt. Jag kallade detta för att basen kommer att få ett annat frekvenssvar - vilket jag borde förklarat är att basen kommer att bete sig annorlunda mot luften den förflytttar.

Sedan att vi inte kan höra var basljud kommer ifrån har att göra med hur våra öron kommunicerar med vår hjärna. Vi hör helt enkelt mindre procentuell fasförskjutning mellan vänster och höger öra när en bas pumpar sina lååånga ljudvågor och den blir för liten för att hjärnan skall kunna registrera varifrån ljudet kommer. jämför med diskanters korta ljudvågor där faserna är väldigt förskjutna (ljudvågorna träffar ena örat före det andra) och hjärnan lättare kan placera ljudet.

3 466 Inlägg
2 maj 2011
#37
Men samtidigt så är det precis samma mängd luft basen flyttar, skillnaden är att det eventuellt kommer mer luft genom porten om man kör basen med konan in mot lådan och mindre direkt från baksidan från konan..

Och rätta mig om jag har fel men borde inte detta vara en fördel i ex sedanbilar när man drar porten in genom skidluckan?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

330 Inlägg
2 maj 2011
#38
Rigan skrev:
Mr_B skrev:
Borde inte en del i denna diskussionen vara huruvida konan låter en baspuls fokusera luften bättre? Konans framsida på väg ut torde "fånga" luften och styra pulsen framåt, medan konans baksida på väg ut borde ge ett mer diffuserat luftflöde när luften "rinner av" och ljudpulsen primärt styrs i sidled.
Det är bara en teori jag har, och den emotsägs åtminstonde delvis av att man brukar hävda att det är omöjligt att avgöra varifrån basljudet kommer.
B!

Du har helt rätt i att det inte blir samma. Basen kommer att behandla luften på ett helt nytt sätt och ljudvågorna kommer att uppstå på lite andra sätt. Jag kallade detta för att basen kommer att få ett annat frekvenssvar - vilket jag borde förklarat är att basen kommer att bete sig annorlunda mot luften den förflytttar.

Ah. Min bristande språkförståelse spelar alltså in.
För mig hjälper det att försöka komma ihåg att luft är en fluid, och som sådan uppför sig "som vatten". När man knuffar en kona genom vatten med spetsen före ser man, och känner att det erbjuder mindre motstånd än att vända den om, och knuffa den med öppningen före. Spetsen före låter vattnet "studsa" av konans yta. Om det samma är sant för ett högtalarmembran, exakt vilken effekt får det? Det borde producera en mer difus ljudvåg, jämfört med om man har den stora öppningen fram, utöver att man istället för att rikta ljudvågen framåt, styr den åt sidorna. (Observera, resonemanget är teoretiskt, och baserat på mycket bristande kunskaper)

M_icke_ skrev:
Men samtidigt så är det precis samma mängd luft basen flyttar, skillnaden är att det eventuellt kommer mer luft genom porten om man kör basen med konan in mot lådan och mindre direkt från baksidan från konan..

Återigen baserat på min bristande förståelse, men om konans öppning pekar innåt i lådan, får man en ljudpuls som utgår rakt in i lådan istället för att som konans baksida, skapa en mer sidoriktad våg. Det borde ställa högre krav på dämpning av resonans, och, baslådans frekvensrespons styrs, om jag förstått det korrekt, av ljudvågens väg genomlådan. Ljudvågen bör optimalt möta sin tvilling vid basporten för att hjälpas åt med att bygga en stark ljudvåg, och frekvenser som hamnar i otakt släcks ut. (Jag tänker sinusvåg, där toppar och dallar förstärker varandra om de hamnar i takt, men helt släcker ut varandra om de hamnar en halv våg fel.)

Som sagt, jag ber att få påpeka min säkert uppenbara brist på förståelse, och tror att vi alla är tacksamma för att jag inte är aktiv ljudbyggare åt någon annan än mig själv. Men jag inbillar mig att om man räknade, och designade mer, när man byggde baslådor skulle man kunna få ett bättre svar vid valda frekvenser.
B!
Senast redigerat av Mr_B (2 maj 2011)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 maj 2011
#39
Tanken om att det skulle vara lättare att flytta luft med konen åt ena eller andra hållet faller på det faktum att det är luft på båda sidorna om konen och dessutom så rör sig konen fram och tillbaka. Detta gör att det inte borde spela någon roll år vilket håll den monteras.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

330 Inlägg
2 maj 2011
#40
Jag är inte så säker på att du har rätt i att det inte borde spela roll, men det är mycket möjligt att du har rätt. Jag inbillar mig att om du börjar med en rörelse som skapar ett lokalt övertryck i konan, istället för ett lokalt undertryck, så får du olika karaktärer på ljudet i från konans öppning. (iofs borde även ett lokalt undertryck tillåta mer flex från konan, och ge sämre ljud?) Som sagt, jag spekulerar, och bör möjligen hålla käft ett tag, så att andra som förstår mer kan komma till tals.
B!


Sök