Rigan skrev:
Mr_B skrev:
Borde inte en del i denna diskussionen vara huruvida konan låter en baspuls fokusera luften bättre? Konans framsida på väg ut torde "fånga" luften och styra pulsen framåt, medan konans baksida på väg ut borde ge ett mer diffuserat luftflöde när luften "rinner av" och ljudpulsen primärt styrs i sidled.
Det är bara en teori jag har, och den emotsägs åtminstonde delvis av att man brukar hävda att det är omöjligt att avgöra varifrån basljudet kommer.
B!
Du har helt rätt i att det inte blir samma. Basen kommer att behandla luften på ett helt nytt sätt och ljudvågorna kommer att uppstå på lite andra sätt. Jag kallade detta för att basen kommer att få ett annat frekvenssvar - vilket jag borde förklarat är att basen kommer att bete sig annorlunda mot luften den förflytttar.
Ah. Min bristande språkförståelse spelar alltså in.
För mig hjälper det att försöka komma ihåg att luft är en fluid, och som sådan uppför sig "som vatten". När man knuffar en kona genom vatten med spetsen före ser man, och känner att det erbjuder mindre motstånd än att vända den om, och knuffa den med öppningen före. Spetsen före låter vattnet "studsa" av konans yta. Om det samma är sant för ett högtalarmembran, exakt vilken effekt får det? Det borde producera en mer difus ljudvåg, jämfört med om man har den stora öppningen fram, utöver att man istället för att rikta ljudvågen framåt, styr den åt sidorna. (Observera, resonemanget är teoretiskt, och baserat på mycket bristande kunskaper)
M_icke_ skrev:
Men samtidigt så är det precis samma mängd luft basen flyttar, skillnaden är att det eventuellt kommer mer luft genom porten om man kör basen med konan in mot lådan och mindre direkt från baksidan från konan..
Återigen baserat på min bristande förståelse, men om konans öppning pekar innåt i lådan, får man en ljudpuls som utgår rakt in i lådan istället för att som konans baksida, skapa en mer sidoriktad våg. Det borde ställa högre krav på dämpning av resonans, och, baslådans frekvensrespons styrs, om jag förstått det korrekt, av ljudvågens väg genomlådan. Ljudvågen bör optimalt möta sin tvilling vid basporten för att hjälpas åt med att bygga en stark ljudvåg, och frekvenser som hamnar i otakt släcks ut. (Jag tänker sinusvåg, där toppar och dallar förstärker varandra om de hamnar i takt, men helt släcker ut varandra om de hamnar en halv våg fel.)
Som sagt, jag ber att få påpeka min säkert uppenbara brist på förståelse, och tror att vi alla är tacksamma för att jag inte är aktiv ljudbyggare åt någon annan än mig själv. Men jag inbillar mig att om man räknade, och designade mer, när man byggde baslådor skulle man kunna få ett bättre svar vid valda frekvenser.
B!