3687
Sök

Varför hackar bilen till vid fullt ladd? SAAB 9000 2,0ltt

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Nån som har en aning om vad de kan vara för nått fel när bilen inte vill ladda fullt,
för har hänt mig nu, när jag trycker på och laddet ökar upp till ca 0,7bar (0,45 standard) så är det som att bilen hackar till kanns som tvärnit typ..

Kör SAAB 9000 2,0ltt

* Jag har INTE skruvat på wastegate:en

* Jag har inte heller bytt stiften

*luftfiltret skall bytas ut (tror att de har satt igen sig)


Tackar för svar ;D

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 april 2011
#2
Har du inte glömt en del information nu..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#3
Vaddå menar du?

JA jag har magnetventil

Ja jag har en 2,3t 170hk programvara, men som en här på forumet sa till mig tidigare att min box är troligvis bara en om-programerad box för det skulle inte funka annars och att personen har märkt den med fel etikett

JA jag har allt som krävs för fulltryck enligt en nära vän till familjen, som kan varenda skruv och clips i hela bilen wink

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

543 Inlägg
19 april 2011
#4
misständningar kanske, eftersom du ökat laddet så kan det "släcka" gnistan på stiften.
Vanligt på skyline då man höjt laddtrycket iaf..

Trött och bitter?? javisst!

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 april 2011
#5
Moonleaf skrev:
Vaddå menar du?

JA jag har magnetventil

Ja jag har en 2,3t 170hk programvara, men som en här på forumet sa till mig tidigare att min box är troligvis bara en om-programerad box för det skulle inte funka annars och att personen har märkt den med fel etikett

JA jag har allt som krävs för fulltryck enligt en nära vän till familjen, som kan varenda skruv och clips i hela bilen wink

Då torde den personen också veta vad felet är också tycker man..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Vingåkers Bo
70 Inlägg
19 april 2011
#6
om de är en 170hk box så lär inte den orka med 0.7i laddtryck, då räcker inte soppan till, som gör att den dör av..


21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#7
Mhm misstänker att det är misständningar jag med wink

Har EJ skruvat på WG wink

Jag har ägt bilen i drygt 5 månader och hela tiden under min ägo har den laddat 0,5bar som mest, sen bytte jag till original dumpen och då laddade den 0,6 körde med den i i ca 2veckor (det var under tiden jag hade Org Dumpen på som den började hacka till) så jag bytte tillbaka till eftermarknads dumpen som jag hade på när jag köpte bilen och nu laddar han 0,7 fast då kickar den tillbaka ordentligt men om man fis-kör med ladd på 0,5 kickar han inte tillbaka :S

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

Vingåkers Bo
70 Inlägg
19 april 2011
#8
ditt problem är nog att du måste chippa den för den får för lite med bränsle till det laddtrycket du har.
min klarar också bara av 0.5 i laddtryck utan nån anan programvara..


543 Inlägg
19 april 2011
#9
Dock kan det vara så att din databox klipper tändningen pga högre laddtryck för att skydda motorn...
Fast det låter ju märkligt att du måste smygköra bilen..

Dock så kan jag inget om saab, har enbart pillat med skyline så jag är lite av en nybörjare.. tongue

Trött och bitter?? javisst!

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#10
Mhm håller med alla senare svaren wink

låter troligt allt av det men ska i alla fall testa att byta stiften wink

då jag inte har dryga 4500 kronor att lägga nu på en ny programvara (Maptun steg 3) just nu sad

Så rasad turbo kan man utesluta helt då? :S Jag menar den laddar ju big_smile

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#11
Dock har jag dom röda spridarna som enligt vännen till familjen sa var fulltrycks spridare, han tittade efter saker som hade med fulltryck att göra när han bara snabbt kollade under huven på bilen och konstaterade att det var en fulltryckare jag hade, men jag sa att jag behöver ny programvara allt annat har jag wink

Men då hade den väl hackat till redan vid 0,6bars ladd? :S

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

2 924 Inlägg
19 april 2011
#12
Är det inte den kära tändkasetten som bråkar "som vanligt" ? wink

~ Life is short, have FUN! ~

1 327 Inlägg
19 april 2011
#13
Jag hade en saab 9000 som hade samma problem. När laddtrycket byggdes upp så blev det som att någon tryckte på bromsen. All effekt försvann. Den gick riktigt dåligt. Ägaren innan hade trimmat oseriöst.

Kollade tändstiften, vacumslangar osv.

Frågade med saab och de sa att det kan vara något med bränslet som inte hänger med. Tex att bränsletrycket är för dåligt. Dock var det inget som de kunde kolla upp med dator.


448 Inlägg
19 april 2011
#14
låter som du har vacuum lekage

Xzit

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#15
Aero T16 skrev:
Jag hade en saab 9000 som hade samma problem. När laddtrycket byggdes upp så blev det som att någon tryckte på bromsen. All effekt försvann. Den gick riktigt dåligt. Ägaren innan hade trimmat oseriöst.

Kollade tändstiften, vacumslangar osv.

Frågade med saab och de sa att det kan vara något med bränslet som inte hänger med. Tex att bränsletrycket är för dåligt. Dock var det inget som de kunde kolla upp med dator.

Precis så känns det ja wink Läbbigt och irriterande sad
Vacuum-slang? :S är nybörjare så vet ej vart allt sitter hmm
Enligt förra ägaren ska bränsle systemet så gott som vara helt utbytt, typ soppa-pump, fuelrail, spridare o.s.v

Verkar som att min är rätt seriöst trimmad faktiskt, men man vet aldrig säkert förrän det är man själv som har bytt nått wink

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#16
peegee skrev:
Är det inte den kära tändkasetten som bråkar "som vanligt" ? wink

Är rädd att de kan vara det.. har hört att de e "rätt vanligt" ja wink hmm

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

240 Inlägg
19 april 2011
#17
Hade samma symptom på min 2.0t med steg 2 med uppsruvat ladd (1,3bar.. JA, 2 snäckor gick åt innan resten av motorn tappade livslusten) Då var problemet den j*vla  tändkassetten!

Enklast i världen att testa, om du känner någon som har samma kassett som du!

Street Knight

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#18
Accelsson skrev:
Hade samma symptom på min 2.0t med steg 2 med uppsruvat ladd (1,3bar.. JA, 2 snäckor gick åt innan resten av motorn tappade livslusten) Då var problemet den j*vla  tändkassetten!

Enklast i världen att testa, om du känner någon som har samma kassett som du!

Tackar för tipset smile måste byta box med när jag får råd wink

Kör: SAAB 9-3 Aero Coupé
SaabSnacket.se -För oss SAAB ägare
"Jo... Man kan ju göra så.. Men de é ju inte rätt!"

240 Inlägg
19 april 2011
#19
Självklart hade jag uppsKruvat ladd och inte upp-sruvat!

Bara glad att kunna hjälpa till! smile

Street Knight

1 019 Inlägg
21 april 2011
#20
Moonleaf skrev:
Dock har jag dom röda spridarna som enligt vännen till familjen sa var fulltrycks spridare, han tittade efter saker som hade med fulltryck att göra när han bara snabbt kollade under huven på bilen och konstaterade att det var en fulltryckare jag hade, men jag sa att jag behöver ny programvara allt annat har jag wink

Men då hade den väl hackat till redan vid 0,6bars ladd? :S

Röda spridare sitter det original. De sitter på alla 9000 turbos 94-98. Både 2.0t och Aero.



Sök