4215
Sök

Basförslag SPL Dynamics 12" eller 18"??

dB Jägare!
732 Inlägg
4 maj 2011
ExtraKim skrev:
Men vid 10% dist så går det ju inte lyssna på musik...
Redan 1% THD är rätt mycket om man jämför med hur man spec steg förr i tiden.

Helt sant det du säger!

3 466 Inlägg
4 maj 2011
ExtraKim skrev:
Men vid 10% dist så går det ju inte lyssna på musik...
Redan 1% THD är rätt mycket om man jämför med hur man spec steg förr i tiden.

Nej skulle man få för sig att lyssna på musik vid mer än 1% dist så har man inte basarna kvar särskillt länge heller.. wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

SPLFredrik Design
29 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Wiesel skrev:
Kan varmt rekomendera samma alternativ som Frippe_L skriver! Driver själv en XTR380D2S med ett T5 steg och spelar riktigt gott! smile

Förövrigt så ger ett T5 steg ut strax över speccen! DOCK med 10% THD då!
Vid 1% THD ger det ut 1482Wrms

Utdrag ur recensionen // "MDS svar till wattkriget är T5, specificerad att lämna 1700W kontinuerligt vid en last på 1 ohm. När den dessutom känns välbyggd och ser riktigt stilren ut tycker vi att den är väl värd att bekanta sig med."

"När den utlovade effekten är så högt som 1700W känns Torque T5 som ett fynd."

"Första intrycket vid lyssning är slutstegets enorma dynamik och kontroll. Det finns gott om kraft och slutstegets kapacitet märks på ljudet. Vid våra mätningar visar det sig att slutsteget lämnar den utlovade effekten." (1755W kontinuerligt @ 1 ohm)

Läs hela recensionen här (på finska) http://www.autoviihde.com/Autoviihde/Au … tissa.html

hehe ja de där fick en att tänka igenom lite:P men tänkte på de att SPL Dynamics SPL 12D2 ligger på 1500 watt så skulle väl ett T5 steg klara av att driva de bra då?

•12" 32,5cm
•Impedans 2 ohm DVC
•1500W rms
•3000W peak

•Känslighet 85,5 dB 1W/1M
•400oz magnet
•3" BASV talspole

Designer.
1 260 Inlägg
4 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
MIKK0 skrev:
LivingTheLoud skrev:
ja jag trodde steget va kraftigt men verkar inte som man får ut speciellt mycket från det:(

Kanske beror på andra saker än just steget?

har ett extra 95ah batteri till de så ström får den som den ska.

Visst, men har du en färdigbyggd baslåda och står med händerna i fickorna och tycker att steget är kasst så får du kanske tänka om.

Om steget nu är så dåligt, sluta kolla på basar för 8000kr.
Senast redigerat av MIKK0 (4 maj 2011)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

3 187 Inlägg
4 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
Wiesel skrev:
Kan varmt rekomendera samma alternativ som Frippe_L skriver! Driver själv en XTR380D2S med ett T5 steg och spelar riktigt gott! smile

Utdrag ur recensionen // "MDS svar till wattkriget är T5, specificerad att lämna 1700W kontinuerligt vid en last på 1 ohm. När den dessutom känns välbyggd och ser riktigt stilren ut tycker vi att den är väl värd att bekanta sig med."

"Första intrycket vid lyssning är slutstegets enorma dynamik och kontroll. Det finns gott om kraft och slutstegets kapacitet märks på ljudet. Vid våra mätningar visar det sig att slutsteget lämnar den utlovade effekten." (1755W kontinuerligt @ 1 ohm)

Läs hela recensionen här (på finska) http://www.autoviihde.com/Autoviihde/Au … tissa.html

hehe ja de där fick en att tänka igenom lite:P men tänkte på de att SPL Dynamics SPL 12D2 ligger på 1500 watt så skulle väl ett T5 steg klara av att driva de bra då?

•12" 32,5cm
•Impedans 2 ohm DVC
•1500W rms
•3000W peak

•400oz magnet
•3" BASV talspole

det står ju att den ligger på 2 ohm och steget ger inte ut några 1500 watt rms i 2 ohm, sen är känsligheten rätt låg så nej den kommer inte kunna driva basen fult ut.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 maj 2011
big-jepp skrev:
LivingTheLoud skrev:
Wiesel skrev:

•12" 32,5cm
•Impedans 2 ohm DVC
•1500W rms
•3000W peak

•400oz magnet
•3" BASV talspole

det står ju att den ligger på 2 ohm och steget ger inte ut några 1500 watt rms i 2 ohm, sen är känsligheten rätt låg så nej den kommer inte kunna driva basen fult ut.

2ohm DVC = Dual voicecoil = Dubbla 2ohm spolar= 1 eller 4ohm last på slutsteget.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 maj 2011
Tror det kan vara ett rätt vettigt förhållande mellan slutstegseffekt och effekttåligheten på basen.

I.o.m att du hade krav på inte alltför stor vikt så hade jag valt 12"aren i ditt fall.
Dock så anser jag fortfarnade att en 18"are inte automatiskt behöver mer effekt bara för att den har en större kon än en 12"are.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
4 maj 2011
Jag skrev inte att den behöver mera effekt innan heller, jag skrev att det ställer större krav på steget och det anser jag fortfarande att det gör.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 maj 2011
Du skrev att den behövde mer effekt för att komma till sin rätt och det tycker jag är ologiskt då en 18"are generellt sett är mer lättdriven än 12"aren i samma serie.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

329 Inlägg
4 maj 2011
Mer paj! ...får man beställa med äppelsmak och vaniljsås?

6 851 Inlägg
4 maj 2011
Tänker inte diskutera detta i denna tråden mera.Vill du fortsätta diskutionen så skicka PM.

219 Inlägg
4 maj 2011
kör 4st spl 18" de ska ja göra nu:-)

3 466 Inlägg
4 maj 2011
TT-Avant skrev:
Jag skrev inte att den behöver mera effekt innan heller, jag skrev att det ställer större krav på steget och det anser jag fortfarande att det gör.

Om vi säger att det finns en "lyssningsvolym" alltså en volym där man kan stå ut och lyssna på en längre tid så borde den vara samma vare sig man har en 12" eller en 18". Däremot kommer 12"aren och slutsteget att få kämpa betydligt mer än om man har 18" och samma slutsteg. Därför anser JAG att 18" har en klar fördel i hållbarhet. Ska man däremot pressa grejerna till max så tål dom precis lika mycket men 18" lär spela ganska mycke högre..

Enda nackdelen som jag ser med en 18" i förhållande till 12" är att 18" vill ha betydligt större låda..

Det vettigaste alternativet som jag ser det är ändå en XTR-380D2S alltså 15". Den är både betydligt billigare och mer lättdriven. Dessutom går de o få den att låta riktigt bra till musik.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

SPLFredrik Design
29 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Tror det kan vara ett rätt vettigt förhållande mellan slutstegseffekt och effekttåligheten på basen.

I.o.m att du hade krav på inte alltför stor vikt så hade jag valt 12"aren i ditt fall.
Dock så anser jag fortfarnade att en 18"are inte automatiskt behöver mer effekt bara för att den har en större kon än en 12"are.

jag satsar gärna hellre på 12" eftersom den endå blir mycket vikt tillslut med lådan och basen.

329 Inlägg
5 maj 2011
jag satsar gärna hellre på 12" eftersom den endå blir mycket vikt tillslut med lådan och basen.

..Jag är ju ingen racernisse på någotvis. Men skillnaden i vikt på en 100L låda och en 150L låda är inte 50%...

Sök