4393
Sök

V8 i Volvo 240

255 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Något man (åtminstone i teorin) kan göra på bilar från 1975 eller tidigare är att bygga en motor själv, eller plocka ihop en av lämpliga original/trimdelar. Det är fullt möjligt att ta ett litet CSB-block, nån vev med lagom kort slaglängd, några tråkiga lågeffektstoppar, en originalförgasare från en 45-hästars Fiat Uno och köra den motorn i en bromsbänk för att få papper på den (löjligt låga) effekt & vrid den har.

Men sedan kvarstår förvisso den detaljen att få besiktningsmannen att godta att en V8 går så pissigt, och att uppgifterna verkligen stämmer. wink Dom brukar tydligen inte vara så glada åt att godkänna motorer med mindre effekt än dom hade från början, så man lär nog få pussla rätt friskt så det inte går säga att det har varit det ena eller det andra från grunden...

Nu väntar jag till måndag så att jag får tag i SBP eller SFRO, så ska jag kolla upp noga vad som gäller.
SBP hade som sagt bara 3 krav. Han nämnde inget om vridet, ska kolla upp det tydligare imorgon.
Kan reglerna ha ändrats kanske?

Audi A4 Quattro

612 Inlägg
15 maj 2011
Se till att du får uppgifterna skriftligt i alla fall. Det är inte helt ovanligt att SBPs tekniker säger en sak, och när bilen är färdigbyggd enligt dom uppgifterna så visar det sig vara omöjligt att få igenom eftersom han sagt fel...

3 292 Inlägg
15 maj 2011
Ja men Volvo har ju föreskrifter på sina fordon som inte går att ändra på.. visst många hästar och visst många Nm... det är ju det dom går efter samt att kolla motortyp och så knappar dom lite i datorn för att få upp vad det är för motor och hur många hästar och Nm den har..

Du lär ska ha ett papper med dig åxå som talar om vad det är för motor.. och så brukar dom vilja ha reggnummer på bilen som motorn har suttit i tidigare.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Pratade me SPB idag igen. Nu sa han om vridmomentet. max 275 Nm i en volvo 240!

Vet någon vridet på en 305?

Audi A4 Quattro

612 Inlägg
16 maj 2011
Enligt siffrorna jag hittar här har den minimum 318Nm, och det gäller bara enstaka årtal dessutom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ … ock_engine

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Ja det är klart att den är för stor med sina Nm, annars skulle det inte vara några problem alls, 262,265... det är det som gäller för att kunna regga med cheva motor i en 240...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 maj 2011
Smäll på en fjuttförgasare och bromsa motorn? Teoretiskt så bode det gå att sänka effekten & vridet med nån snabblösning och visa upp ett effektintyg på bilprovningen?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Tyvärr går det inte.. eftersom man går på motorns ursprung och siffrorna som tillverkaren säger att det är..

212 Inlägg
16 maj 2011
I teorin så borde det fungera med en 350 då den i klent utförande ska (enligt papper) leverera runt 180 hk. Vet dock inte hur mycket vrid den ska skicka ut, om det kan fela på det kanske?
Är nämligen också i fart med ett liknande bygge, 245 -89. Behöver nu bara samla all bra-att-veta tills jag börjar bygga.

3 292 Inlägg
16 maj 2011
350 är inget alternativ.. 262 eller 265 är det som gäller för att man ska kunna regga en 240 utan några problem...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 maj 2011
Danne_1977 skrev:
Tyvärr går det inte.. eftersom man går på motorns ursprung och siffrorna som tillverkaren säger att det är..

Jo men tex en 265 har ju SAE HK & vrid, det är ju en enorm skillnad, du kan ju lätt räkna av 10%. Man borde ju få göra en bromsning för att få rätt effektnorm, dom är ju inte direkt omräkningsbara heller. Dessutom är det ju helt ok att modda en motor före -75, men hur fan intygar man då att effekt stämmer?
Det verkar som att regelverket inte är 100% genomtänkt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
16 maj 2011
RD_87 skrev:
Danne_1977 skrev:

Jo men tex en 265 har ju SAE HK & vrid, det är ju en enorm skillnad, du kan ju lätt räkna av 10%. Man borde ju få göra en bromsning för att få rätt effektnorm, dom är ju inte direkt omräkningsbara heller. Dessutom är det ju helt ok att modda en motor före -75, men hur fan intygar man då att effekt stämmer?
Det verkar som att regelverket inte är 100% genomtänkt.

Det är nog som du säger, att regelverket inte är helt 100 genomtänkt, men vad jag vet så går man enbart efter siffror som tillverkaren uppgett... har reggat många bilar med annan motor än orginal och hur jag än påpekat vissa saker om motorn så har dom endå gått på det som tillverkaren säger oavsett.

Skulle det på nåt sätt vara möjligt att regga med tex en 350.. så kan jag lova att det skulle reggas fler 240 med V8 än vad det igentligen görs i dagens läge..

212 Inlägg
16 maj 2011
Synd att 265 och 262 inte är direkt enkelt att få tag i. Hur är det med Dodge 318cu.i eller Fords 302cu.i?

3 292 Inlägg
16 maj 2011
M-Wetter skrev:
Synd att 265 och 262 inte är direkt enkelt att få tag i. Hur är det med Dodge 318cu.i eller Fords 302cu.i?

Problemet var ju bara att han skulle i med cheva 350 efter han reggat.. och då är det ju i princip bara 262 som gäller..

Men jag vidhåller endå det jag sagt tidigare.. sikta på en Volvo 7 serie istället och släng i en Cheva 305 från en utrostad van eller nåt.. billigt och enkelt på alla sätt och vis.. big_smile

212 Inlägg
16 maj 2011
Danne_1977 skrev:
M-Wetter skrev:

Problemet var ju bara att han skulle i med cheva 350 efter han reggat.. och då är det ju i princip bara 262 som gäller..

Men jag vidhåller endå det jag sagt tidigare.. sikta på en Volvo 7 serie istället och släng i en Cheva 305 från en utrostad van eller nåt.. billigt och enkelt på alla sätt och vis.. big_smile

Ok det tål att funderas på. Men i teorin borde kombinationen, Volvo 240 och Cheva 350 fungera, om man bestämmer sig för att bygga amatörbyggt fordon?

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Ja men ska man bygga amatörbyggt fordon så är det mycket mer man måste bygga om, då ska ju fordonet vara så pass ombyggt att det inte är klassat som en vanlig bil längre.

456 Inlägg
16 maj 2011
JolliW skrev:
Oves_Bror skrev:
Sen kan det ju faktiskt vara så att många av dom är reggade med en 350 i fast "nån" knackat in 262:ans motorkod på den....
Är ju som sagt omöjliga att se skillnad på....

Är din 242 reggad ? Hur gjorde du isåfall? smile

Nej min skulle ha reggats ifjol men då rasade lådan, men en ny monterades igår så nu kanske den kommer ut på vägen snart igen.

Har givetvis tänkt att ha en 262:a i när jag reggar den, allt annat är ju olagligt..........

growing old is mandatory growing up is optional

456 Inlägg
16 maj 2011
M-Wetter skrev:
I teorin så borde det fungera med en 350 då den i klent utförande ska (enligt papper) leverera runt 180 hk. Vet dock inte hur mycket vrid den ska skicka ut, om det kan fela på det kanske?
Är nämligen också i fart med ett liknande bygge, 245 -89. Behöver nu bara samla all bra-att-veta tills jag börjar bygga.

Om du läst lite i den här tråden så hade du sett att den enda Skeva smallblock som klarar vridmomentgränsen är en 262:a. och eftersom dom inte finns med katalysator så går det inte att regga din 89:a med en sån heller....
Så då är det bara ombyggt fordon som gäller tyvärr.

Så ska du ändå bygga om en så ny bil så är det bättre med en 740.

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Verkar som att en del tror att det går att "rucka" på dom lagar och föreskrifter som finns.. det är nämligen så att det inte går att regga en 240 med nåt annat än i princip en 262 eller liknande motor.. att slänga i en 305 eller 350 är totalt bortkastat.. likaså att bromsa i bänk o få papper på att motorn är svagare än vad motorns tillverkare är osv osv..

Som jag sagt många gånger förr i denna tråden.. 262 är nästan omöjligt att hitta.. vill man komma igång inom en snar framtid och komma ganska billigt undan så är det bara Volvo 7 serie och Cheva 305 som gäller...

456 Inlägg
16 maj 2011
Däremot har jag sett flera med små Ford och även små Mopar åttor i. Kanske finns fler och välja på där?
Typ 302 eller 318?

Sök