3182
Sök

Vilken lackkonservering?

270 Inlägg
1 februari 2012
#21
Jill skrev:
DanneGTV6 skrev:
jag har då aldrig sett en oxiderad klarlack någon gång, och då har jag sett MÅNGA gamla bilar smile

Ja men du vet ju knappt vad som är bak o vad som är fram på en bil.

Det är möjligt att jag är så korkad att jag inte vet vad som är fram, bak, upp eller ner på en bil. Men jag vet hur en lack ser ut iaf wink

Bilvårdstekniker
9 Inlägg
1 februari 2012
#22
Oxidering innebär ju att lacken blir matt och tråkig i första hand vilket även en lack med klarlack kan göra såklart även fast processen är lite längre på denna.


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
1 februari 2012
#23
Lahega: Hur mkt längre är den processen på en klarlack? Vet du även varför den är längre?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
1 februari 2012
#24
Larpa skrev:
Lahega: Hur mkt längre är den processen på en klarlack? Vet du även varför den är längre?

http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p … p;start=20


Crille skrev:
Vad är oxiderad lack?

Från det att en kaross lämnar lackeringen börjar den process som kallas oxidering. Det är inget märkligt - luftens syre reagerar med färgens ytskikt och bildar en oxiderad "skrovlig" yta. En annan benämning på detta är att lacken kritar. I början går nedbrytningen långsamt. Efter ett par, tre år har åldrandet hunnit så långt att man börjar se skillnad mellan bilar som underhållits och andra som misskötts.


Bilvårdstekniker
9 Inlägg
1 februari 2012
#25
Vet tyvärr exakt hur länge mer än att det funkar så här. Är ju så mycket som spelar in där på skötsel samt hur pass bra bilen är lackad från början osv precis slika svårt som att nämna vilken lackbehandling som är bäst, man får förlita sig på det man lärt sig genom åren och hoppas man lämnar in bilen på en firma som är seriös och gör ett bra förarbete på lacken.


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#26
Frågan är om nån sett en klarlack oxidera så det kan motivera ett lackskydd? Då lackskyddet påstås och omtalas som skydd mot oxidation och det finns delade meningar om en klarlack oxiderar eller inte så skulle jag vilja höra om det är nån som sett en klarlackad bil oxiderad? Nån som tom kan visa bilder på en oxiderad klarlack så vi får se vad det är man klarar sig ifrån om man köper ett lackskydd? smile
Senast redigerat av Larpa (2 februari 2012)

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
2 februari 2012
#27
Larpa skrev:
Frågan är om nån sett en klarlack oxidera så det kan motivera ett lackskydd? Då lackskyddet påstås och omtalas som skydd mot oxidation och det finns delade meningar om en klarlack oxiderar eller inte så skulle jag vilja höra om det är nån som sett en klarlackad bil oxiderad? Nån som tom kan visa bilder på en oxiderad klarlack så vi får se vad det är man klarar sig ifrån om man köper ett lackskydd? smile

Du är den ende som påstår att en klarlackad bil inte kan oxidera.
Är lika lönlöst att argumentera med dig som med folk sompåstår att borsttvättar inte skadar lacken!


Bilvårdstekniker
9 Inlägg
2 februari 2012
#28
Finns ju betydligt mycket fler fördelar med en lackbehandlad bil framför en som inte är ändå. Som vanlig konsument kanske man inte har möjlighet till alla bra produkter dagligen för att hålla en "normal" lack i trim , men åter igen oxidering kan man ju med prata om vad det innebär på en lack, många som har delade åsikter även där även fast man förknipar det med en röd flammig bil såklart.

i annat fall kolla med dom du köper dina produkter ifrån. Finns mycket att veta om i denna bransch men även många gissningar med måste man veta!


2 Inlägg
2 februari 2012
#29
Det var ju härligt att man lyckades skapa värsta beefen här på forumet...smile  Är ju helt klart att det finns många olika åsikter när det kommer till detta med att hålla bilen skinande och fräsch.

Jag ringde och snackade med killen som gjorde mitt lackskydd på Tefcar. Han förklarade att det är framförallt klarlacken som man skyddar med ett lackskydd. Dels för stoppa oxidering men även för att skydda mot tvättrepor och dylikt. Han menade vidare att det går att tvätta bilen så att man undviker repor men då snackar vi en ganska komplex process som tar lång tid, tid som iaf jag inte har.

Dessutom utsätts bilen för en radda yttre omständigheter som du inte själv kan påverka, tex köra på grusväg, kåda, långtradare, omkörningar, sandade, saltade vägar osv. Detta leder till repor och skit som sätter sig i porerna på lacken. Lackskyddet på tefcar är tydligen baserat på teflon som skapar ett slitstarkt "skyddshölje" vilket gör att det mycket lättare att spola bort ovanstående skit. Jag bor i Norrland och här är bilarna ganska utsatta!!!!

Keep on fighting...smile

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#30
Jag är fullt allvarlig och definationen av forumtroll kan ju ifrågasättas.. Är det dom som för villfarelser vidare eller är det dom som vågar ifrågasätta? smile Har du Marcus sett en bil med klarlack som har oxiderat? Mvh!
Senast redigerat av Larpa (2 februari 2012)

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#31
Det enda jag vill är att bilägare och intresserade ska få rättvis information och jag vill verkligen påstå att oxider inte är ett problem på klarlackade bilar. Och då anser jag det vara fel att framhäva ett lackskydd av den anledningen. Och jag står även för min åsikt att tvätta på rätt sätt är mer värdefullt för bilens framtida skick än lackskyddets vara eller icke vara..  För mig är det viktigt att kunden får bra och saklig information istället för superlativ och vilseledande reklam. Mvh!

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#32
Jag har väl aldrig sagt att man ska behålla repor? Bilen ska ju lämpligen poleras för att få bort repor såklart innan man lägger ett lackskydd... smile

270 Inlägg
2 februari 2012
#33
Lite offtopic men kolla den här videon http://www.youtube.com/watch?v=Xs38591JkAs Larpa har polerat den första bilen man ser, kolla i HD big_smile

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#34
Sorry, läste för fort där.. Ja om du inte bryr dig i reporna så räcker det ju med astt du rengör lacken innan du lägger lackskyddet men det låter ju som en dålig ide? Man vill väl inte ha kvar reporna?

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#35
Vilka omständigheter?

270 Inlägg
2 februari 2012
#36
Marcus- skrev:
DanneGTV6 skrev:
Lite offtopic men kolla den här videon http://www.youtube.com/watch?v=Xs38591JkAs Larpa har polerat den första bilen man ser, kolla i HD big_smile

Väldigt offtopic, udda och lite med tanke på omständigheterna obehagligt inlägg.

Obehagligt??? Tänkte du kunde få ett litet hum om larpas kompetens bara...

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#37
Den bilen är inte nylackad.. den lackades i början av 2009 och är sen dess nerslipad..

270 Inlägg
2 februari 2012
#38
Marcus- skrev:
DanneGTV6 skrev:
Marcus- skrev:

Väldigt offtopic, udda och lite med tanke på omständigheterna obehagligt inlägg.

Obehagligt??? Tänkte du kunde få ett litet hum om larpas kompetens bara...

Inte rätt taktik att länka ett videoklipp med kass kvalitet på en bil som i princip är nylackerad.

Videon var inte alls kass utan filmad i 1080p samt att bilen inte alls är nylackad.

270 Inlägg
2 februari 2012
#39
Marcus- skrev:
Då har väl min skärm börjat oxidera då.

Ja alltså solen lyser ju in i hans kamera i ca 15 sekunder om det är det du menar med kass bild smile
Titta längre

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 februari 2012
#40
Gör ett försök att förklara min ståndpunkt så att den som vill kan förstå:

Idag är det klarlack på bilarna och den är till just för att skydda den s.k baslacken. Det finns inget lackskydd i världen som kan mäta sig med det lackskyddet som klarlack är. Sen gäller det att hålla den ytan ren och med en avvisande yta som inte låter smutsen bita fast. Den ytan kan man påföra i form av ett bra shampo, ett vax eller ett lackskydd. Fördelen med shampot är att du då alltid får en uppgradering av ytan när du tvättar på ett lätt och ekonomiskt sätt. Fördelen med vaxets yta är att du då får en bättre hållbarhet och likadant med lackskyddet som ger en ännu bättre hållbarhet. Men om man alltid tvättar på rätt sätt så har du alltid rätt yta och då är ett extra lackskydd inte nödvändigt enligt mig..

Jämför gärna med huden.. om du köper den dyraste handkrämen och använder den var artonde månad och däremellan tvättar händerna i diskmedel så kommer du få en torr hud som drar åt sig smuts och kåter den verkligen bita fast. Om du däremot tvättar händerna med en fuktgivande tvål av hög kvalitet så kommer du få mjuka fina händer varje gång du tvättar dig..

Om man tex har en taxi och vill kunna avfetta och sen bara blåsa av den utanatt tillföra "näring" igen så är det väldigt bra med ett skydd med så lång hållbarhet som möjligt. Så då är lackskydd att föredra, men den kommer bli styggare och styggare för varje gång du tvättar den.. därav dessa återbehandlingar.. Om du däremot tvättar OCH återfuktar så behövs varken lackskyddet eller dess uppgraderingar.. Det är MIN åsikt som jag står för! Det är inte ekonomiskt motiverbart att lackskydda om man intvättar på rätt sätt.. enligt mig.. Sen är det upp till var och en att ha sin åsikt såklart! smile


Sök