3760
Sök

Ska pendla med en volvo 244 från 1980, tipps på att få ner bensinförbrukningen

102 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej,
Jag har 8 mil till mitt sommarjobb och måste därför pendla 16 mil dagligen. Vi är 5 pers i bilen så det blir ändå överkommligt. Undrar dock om folk har några tipps på hur man kan få kärran att dra mindre. Den brukar ligga mellan 1-1.5 blandad körnning.
De grejer jag har gjort är:
-Ställt in rätt lufttryck i däcken.
-fyllt på förgasarolja samt kollat membranet i förgasaren

Finns det fler saker som man kan göra för att få ner förbrukningen?
Funderade på sånt där rengöringsmedel i bensinen mm

Tack på förhand
Anders

272 Inlägg
24 maj 2011
#2
vaxa den, ta bort onödiga saker för att spara vikt (!), tejpa igen delar av grillen, ligg på högsta växeln även inne i stan och hoppas på att det inte kommer någon polis.. i slutändan kommer det nog vara din körstil som avgör, men du kan alltid spara genom att inte ta med dig onödiga saker osv smile

1 353 Inlägg
24 maj 2011
#3
kasta ut polarna så sparar du tongue
svårt o spara bränsle med en sån bil tyvärr..
allt hänger som MT-Adam säger på din körstil..


1 327 Inlägg
24 maj 2011
#4
En service av motorn och lugn körning utan kraftiga accelerationer och höga hastigheter.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 maj 2011
#5
En M46 betalar sig fort om det inte redan sitter i. Jag har haft 2st -79 och pendlat till skolan med för flera år sedan, den med M46 gick 1,5dl billigare på 90/110 väg.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

463 Inlägg
24 maj 2011
#6
Ofta är det bra att ha lite högre tryck i däcken än det står i boken. för en 15" är 2.5 bar bra öka eller minska 0.1 bar per tum beroende på vad du har för fälg.

612 Inlägg
24 maj 2011
#7
Vilken motor har du?

Pim_Pim
24 maj 2011
#8
Sitter det B21A?
Senast redigerat av Pim_Pim (24 maj 2011)

5 111 Inlägg
24 maj 2011
#9
Har du frontspoiler på den?


245 Inlägg
24 maj 2011
#10
Sänk bilen, skaffa smalare däck (om möjligt) och se över bromsarna så dem är fräsha och inte ligger i.


612 Inlägg
24 maj 2011
#12
Byta original kylfläkt till en elfläkt, eller t.o.m. åka helt utan fläkt om du aldrig hamnar i köer. Volvos sportavdelning har visst sagt att originalfläkten norpar 1-2hk - förmodligen på betydligt högre varvtal än man kör i normala fall, men även om det bara är 0,5hk på låga varvtal så är det mycket när man bara använder runt 20hk för att åka i landsvägsfart...

1 800 Inlägg
24 maj 2011
#13
Först och främst bör ju motorn va i bra skick, lägg sedan en ordentlig service både olja/filter och alla tänddelar. Renovera förgasaren. Om du kör 4-växlat så bör ju en M46a monteras.
Om allt är kollat och är okej så ska den inte dra "ofantligt" med soppa, två exempel nedan på bilar jag haft som haft helt okej bränsleförbrukning efter lite service och finjustering.

1. Volvo 245DL -78, B21A + BW55 (automat) låg på 1liter milen exakt oavsett körstil.
2. Volvo 244GL -79, B21A + M46 låg på 0,85liter milen blandad körning.

Så det går att få ner förbrukningen bara genom att se till att serva allt och justera in både bränsle och tändning så det lirar ihop ordentligt.


1 171 Inlägg
24 maj 2011
#14
Kul projekt.smile

Förgasarmotor: Måste väl gå att ställa in förgasaren. De brukar väl gå fetare och fetare med tiden.
Elfläkt verkar också kul, en tempsensor på vattentempen med relä. Borde gå att hitta massor på skroten.
Tanka E85?
Inga nervevade rutor eller fullblås på fläkten, ha med en stor kylväska med frysklampar istället, bara öppna locket om det behövs kyla.
Undvik motorbroms med en förgasarbil, det drar mer bränsle än att koppla ur och rulla på tomgång.
Stäng av strålkastarna och kör med parkeringsljus istället (det är ju ändå sommar).
Kör bara på 5:an som sagt.


Too School for cool
110 Inlägg
24 maj 2011
#15
Ett tipps är ju att köpa Slick 50, det finns på Auto experten och liknande. Det är teflon (vilket är världens halaste ämne?) som man häller i oljan vid byte och det ska göra att allting glider lättare osv vilket minskar motståndet och brukar hjälpa lite lite på förbrukningen, samt att motorn mår bra av det.

http://www.seabeach.se/slick-50-c-157-1.aspx

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2011
#16
Tjockarn skrev:
Ett tipps är ju att köpa Slick 50, det finns på Auto experten och liknande. Det är teflon (vilket är världens halaste ämne?) som man häller i oljan vid byte och det ska göra att allting glider lättare osv vilket minskar motståndet och brukar hjälpa lite lite på förbrukningen, samt att motorn mår bra av det.

http://www.seabeach.se/slick-50-c-157-1.aspx

Det som vanlig motorolja är till för ? wink Finns lite "blandade" åsikter om just Slick 50.


612 Inlägg
24 maj 2011
#17
Innan man shoppar Slick 50 kan man läsa detta dokument:
http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm
Ett litet citat: The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. According to the FTC, ads for Slick 50 that tout tests showing improved engine performance are false and its claims of reduced engine wear are unsubstantiated.


När man gjort det kan man ta sig en funderare på varför företaget väljer att betala nära $900 000 istället för att helt enkelt bevisa att produkten fungerar som dom lovat. Över 5 miljoner kronor 1996 borde ha räckt till ganska många testmotorer och bromsbänkstimmar.

1 353 Inlägg
25 maj 2011
#18
zoopåse skrev:
Tanka E85?
.

nej nej, drar mer på e85


102 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#19
RD_87 skrev:
En M46 betalar sig fort om det inte redan sitter i. Jag har haft 2st -79 och pendlat till skolan med för flera år sedan, den med M46 gick 1,5dl billigare på 90/110 väg.

Ursäkta min okunskap, men M46 är växellådan? Jag har den som har fyra växlar och du föreslår att jag ska byta till den med 5 växlar? Ska fundera lite på den möjligheten men jag tror att det är snäppet över mina meckarkunskaper

102 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#20
Pim_Pim skrev:
Sitter det B21A?

Ja det är en B21A

Volvo544special65 skrev:
Har du frontspoiler på den?

Nix, allt är orginal. Är det dyrt att införskaffa? Hur mycket kan man spara i bränsle?

Hilmer skrev:
Först och främst bör ju motorn va i bra skick, lägg sedan en ordentlig service både olja/filter och alla tänddelar. Renovera förgasaren. Om du kör 4-växlat så bör ju en M46a monteras.
Om allt är kollat och är okej så ska den inte dra "ofantligt" med soppa, två exempel nedan på bilar jag haft som haft helt okej bränsleförbrukning efter lite service och finjustering.

1. Volvo 245DL -78, B21A + BW55 (automat) låg på 1liter milen exakt oavsett körstil.
2. Volvo 244GL -79, B21A + M46 låg på 0,85liter milen blandad körning.

Så det går att få ner förbrukningen bara genom att se till att serva allt och justera in både bränsle och tändning så det lirar ihop ordentligt.

Jo behöver nog titta över förgasaren, jag har kollat membranet och det var typ nytt,  har även fyllt på förgasar olja, Men har hört att man ska passa sig för att röra nålen om man inte är duktig på motorer. Någon som vet någon bra guide på nätet?

Den brukar ligga närmare 1,2-1,4 liter milen men jag kör mest i stand så det är väll ganska normalt för en 30 år gammal volvo, jag tror den går runt litern på 70-80 väg.


Sök