Hej, som sagt ha en 240 med B21e och då undra jag vad jag ska köra på för bensin och om man ska ha blyersättning? Vad händer om man kör på fel bränsle osv? / anders
PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
Så vitt jag vet ska det inte behövas blyersättning i motorerna med aluminiumtopp och stålventilsäten, dvs B19/B21/B23/B230 osv. Om det sedan finns någon enstaka motorvariant av dessa som utgör undantag vet jag inte. Är man osäker så skadar det ju åtminstone inte motorn att använda blyersättningen.
Jag gjorde även en snabb googling och hittade ett antal trådar på diverse Volvoforum, i princip alla hade uppfattningen att bla B21 inte måste ha ersättning.
Vilket oktantal motorn ska ha bör stå i handboken, men man brukar väl ibland säga lite skämtsamt att en gammal Volvo gärna ska ha så högt oktan som möjligt.
Drönirettab har helt rätt, B21E går på blyfritt. Däremot kan 98 oktan funka bättre, kompet är betydligt mycket högre i en E-motor men jag tror att 95 funkar fint. Kompet är lite drygt 10.1 om jag minns rätt och då räcker 95 fint.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...