Tänk efter både en och två gånger innan du köper en Dodge Dart,
iallafall dem tidigare modellerna. 67-71 finns relativt mycket delar till,
men 65-66 speciellt är helt omöjliga, det finns inte en list, inga headers som passar,
inredningsdetaljer eller nånting att köpa nytt. Golvmatta finns att köpa i sverige till okej pris men det är i princip det enda. Det finns en person i USA som tillverkar headers som passar utan att man måste kapa i innerskärmarna och dem ligger på 6 tusen med dagens dollarkurs,
dem två tunna listerna som går runt grillen ligger på 5 tusen kronor nya..
delarna är dyrare än till Charger just för att det inte finns, vissa saker finns men ja du ser priserna.
Jag hade tur och hittade en uppsättning Hooker Super competition headers till min beggade,
fick betala 3000kr för dem, gamla headers, som dessutom var fenderwell, alltså att man måste göra hål i framskärmarna för att dem ska få plats.
Jag har haft en '65 Dart GT med 273'an utbytt till en 318 rullkamsmotor från en van,
och 8-3/4 bakaxel och skivbromsar och trummor från Charger.
Förbannat frän bil för småpengar om man vet hur man letar och har tur,
men glöm att köpa nånting nytt till den, det är bara att bygga själv.
Summa sumarum, ja, bilen kostar 20 tusen men köp två lister och en komplett ny inredningsklädsel och bilen kostar helt plötsligt 50 tusen.
Ragge88 skrev:
dodge dart rolig liten bil om man hittar en som e någorlunda rak i plåten å inte buskörd men blir lätt dyra om man vill ha en i bra skick.
slant 6an är odödlig men mycket roligare med 283a eller 318 v8.
personligen skulle jag inte betala över 20 000:- för en
mycket mer vet ja inte om just darten
men sen finns det ju lite roligare dodgar om man går upp i pris lite t.ex coronet, charger, challenger, osv osv
Mycket som stämmer där,
slant 6 är ingenting att ha men perfekt bil att slänga i 318 eller 340-360 i.
En original 273 bil, alltså GT är att betrakta som samlarobjekt i dagens läge,
och bra mycket mer sällsynta än Challenger R/T tillexempel, därför bör man helst inte pilla sönder en sån..
Både bra och dåligt alltså, det är inte helt fel med en bil med iallafall 250 hästar i,
som väger 1400kg och därmed bör köra ifrån Charger med original 383 i?
Och dessutom i en bil som är annorlunda och inte har varit med i The fast and the furious.
Jag har inte sett någon fräsch '65 Dart GT cab till salu för under 140 tusen för att ta ett exempel,
och vill du ha en riktigt fin GT hardtop så ligger dem i samma prisklass som Duster och Demon,
men går inte att hitta en superfin nuförtiden.
Där har du ytterligare tips.
Plymouth Duster kanske kan vara något, inte Dodge men fortfarande MoPar.