Hej!
Kort historia - har däck av 245/35-19-storlek, Kumho Ecstasa. De var i princip fullbalanserade som nymonterade, men sedan dess har det blivit sämre och sämre och nu ( 1 mån senare) skakar hela bilen i alla hastigheter över 90. Är detta fenomen vanligt?
Den längre historian - får min Saab 9-5 NG levererad i november med Michelindäck på 17-tumfälg. Vibrerar något utav helvete på motorväg, men jag köper rätt omgående vinterdäck som jag sätter på samma fälgar och säljer michelindäcken. Vintersulorna är knappast av premiummärke men går alldeles utmärkt och vibrationsfritt i alla hastigheter.
Till sommaren beställer jag 19-tummare med däck i storlek 245/35. Bilen skakar något fruktansvärt och påminner om ett skadeskjutet flygplan från världskrigen. Tre ombalanseringar senare kvarstår problemet, och gummiverkstaden (nätleverantör) föreslår att jag ska byta till Kumho Ecsta-däck i samma storlek som de just då hade i lager. Dessa ska tydligen vara av god kvalitet motsvarandes dubbelt så dyra premiumdäck.
Jag skickar iväg min far till dem i Eskilstuna från Stockholm eftersom jag inte hade tid den dagen, och när de väl skiftat däck låter de mig meddela per telefon att min ena fälg är "skrot". Den "hoppade flera centimetrar" och berodde på att jag tydligen "knäckt" sedan jag var hos deras samarbetsparner i balanseringsfrågan här i Stockholm. Någonstans på motorvägen mellan städerna har fälgen, enligt dem, knäckts mot en asfaltsskarv eller potthål i marken. Det är "sånt som händer" och de föreslog att jag skulle köpa en ny fälg av dem. Jag fann det vara extremt osannolikt att något sådant inträffat och gissade att de i själva verket bara försökte gardera sig mot vibrationsproblematiken. Jag läste emellertid senare på nätet att stora fälgar med lågprofildäck kan trasas sönder hur lätt som helst.
När far körde därifrån var bilen i princip helt vibrationsfri. Jag provade den här hemma på kvällen och den verkade inte vibrera. Nästa dag skulle jag åka till köpcentret (10 km) och samtidigt prova nya däcken, men det gick så mjukt och vibrationsfritt att jag av ren körglädje fortsatte 100 km till.
Sedan dess har emellertid vibrationerna sakta kommit tillbaka. Började med mild parkeringsplatta när den stått ett tag, sedan vibrationer i 110-120 kmh, till att nu vibrera i allt från 90-200 km/h i varierade omfattning. Det känns i sätet, i pedalerna, i ratten - hela bilen går uselt och hoppar runt på vägen. Hade en mardrömsfärd igår på 500 km där jag aldrig hittade någon vibrationsfri hastighet och hoppade runt hela resan.
Balanseringskillen här i Stockholm säger att detta inte borde hända såvida inte balanseringsvikter fallit bort. Försäljaren av hjulpaketet menar att det inte är deras bekymmer eftersom jag kör runt med min "skrotfälg" som är "knäckt".
När jag nu läst runt lite på internet så menar vissa att tunga bilar + lågprofildäck + stora fälgar + omild körning = däck och/eller fälg blir dåliga direkt. Det talas om "skevhet" men jag vet inte om det avser däcken eller fälgarna.
Stämmer detta? Kan det vara dåliga däck - ska jag uppgradera till Continental eller något liknande? Eller har fälgarna hunnit ta stryk? VAD ska jag göra? Jag är trött på att slösa tid och pengar på resor till alla möjliga verkstäder, på ombalanseringar, tillköp osv - på en kombination som i princip inte tycks vara gjord för att köras utan mest stå på en utställning.
Kort historia - har däck av 245/35-19-storlek, Kumho Ecstasa. De var i princip fullbalanserade som nymonterade, men sedan dess har det blivit sämre och sämre och nu ( 1 mån senare) skakar hela bilen i alla hastigheter över 90. Är detta fenomen vanligt?
Den längre historian - får min Saab 9-5 NG levererad i november med Michelindäck på 17-tumfälg. Vibrerar något utav helvete på motorväg, men jag köper rätt omgående vinterdäck som jag sätter på samma fälgar och säljer michelindäcken. Vintersulorna är knappast av premiummärke men går alldeles utmärkt och vibrationsfritt i alla hastigheter.
Till sommaren beställer jag 19-tummare med däck i storlek 245/35. Bilen skakar något fruktansvärt och påminner om ett skadeskjutet flygplan från världskrigen. Tre ombalanseringar senare kvarstår problemet, och gummiverkstaden (nätleverantör) föreslår att jag ska byta till Kumho Ecsta-däck i samma storlek som de just då hade i lager. Dessa ska tydligen vara av god kvalitet motsvarandes dubbelt så dyra premiumdäck.
Jag skickar iväg min far till dem i Eskilstuna från Stockholm eftersom jag inte hade tid den dagen, och när de väl skiftat däck låter de mig meddela per telefon att min ena fälg är "skrot". Den "hoppade flera centimetrar" och berodde på att jag tydligen "knäckt" sedan jag var hos deras samarbetsparner i balanseringsfrågan här i Stockholm. Någonstans på motorvägen mellan städerna har fälgen, enligt dem, knäckts mot en asfaltsskarv eller potthål i marken. Det är "sånt som händer" och de föreslog att jag skulle köpa en ny fälg av dem. Jag fann det vara extremt osannolikt att något sådant inträffat och gissade att de i själva verket bara försökte gardera sig mot vibrationsproblematiken. Jag läste emellertid senare på nätet att stora fälgar med lågprofildäck kan trasas sönder hur lätt som helst.
När far körde därifrån var bilen i princip helt vibrationsfri. Jag provade den här hemma på kvällen och den verkade inte vibrera. Nästa dag skulle jag åka till köpcentret (10 km) och samtidigt prova nya däcken, men det gick så mjukt och vibrationsfritt att jag av ren körglädje fortsatte 100 km till.
Sedan dess har emellertid vibrationerna sakta kommit tillbaka. Började med mild parkeringsplatta när den stått ett tag, sedan vibrationer i 110-120 kmh, till att nu vibrera i allt från 90-200 km/h i varierade omfattning. Det känns i sätet, i pedalerna, i ratten - hela bilen går uselt och hoppar runt på vägen. Hade en mardrömsfärd igår på 500 km där jag aldrig hittade någon vibrationsfri hastighet och hoppade runt hela resan.
Balanseringskillen här i Stockholm säger att detta inte borde hända såvida inte balanseringsvikter fallit bort. Försäljaren av hjulpaketet menar att det inte är deras bekymmer eftersom jag kör runt med min "skrotfälg" som är "knäckt".
När jag nu läst runt lite på internet så menar vissa att tunga bilar + lågprofildäck + stora fälgar + omild körning = däck och/eller fälg blir dåliga direkt. Det talas om "skevhet" men jag vet inte om det avser däcken eller fälgarna.
Stämmer detta? Kan det vara dåliga däck - ska jag uppgradera till Continental eller något liknande? Eller har fälgarna hunnit ta stryk? VAD ska jag göra? Jag är trött på att slösa tid och pengar på resor till alla möjliga verkstäder, på ombalanseringar, tillköp osv - på en kombination som i princip inte tycks vara gjord för att köras utan mest stå på en utställning.
Senast redigerat av N_Tesla (14 juni 2011)
0
0
0
0