3083
Sök

Har min vevaxel gått av??

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 juli 2011
#21
Om bultarna har gått av så kan det ju vara både förstörda gängor och jävligt att få ur bultresterna, det där kommer troligen att kosta ungfär som en 9-5 om du inte kan själv.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

29 Inlägg
1 juli 2011
#22
reklamera bilen, det är absolut det bästa för din egen plånbok oavsett om den är stor eller liten smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 juli 2011
#23
"Reklamera bilen" på ett köp hos privatperson?
Förra ägaren planerade säkert att svänghjulet skulle lossna... Vem säger att inte nya ägaren kör som en mupp?

Skulle ni försöka ge tillbaka en TRASIG bil till mej hade ni fått en dörr i ansiktet iaf.
Va nu en man och sluta ge bort dina problem och skylla på andra.

Herregud folk, är ni verkligen så själviska?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 866 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
#24
jag kommer laga bilen tillsammans med en polare.... och säljaren är just och vill vara med och stå för vissa kostnader ser det ut som. :-)


1 866 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
#25
RD_87 skrev:
Om bultarna har gått av så kan det ju vara både förstörda gängor och jävligt att få ur bultresterna, det där kommer troligen att kosta ungfär som en 9-5 om du inte kan själv.

jobbet kommer jag och en polare göra ihop.
Fick däremot reda på av säljaren att han har spänt bultarna med mutterdragare! Är detta lämpligt?
Man spänner väl hårdare för hand!?
Tänker mest på ibland när man kommer till en däckfirma och de ska försöka få av hjulen och det inte går... då är det ju för att någon har dragit åt bultarna för hårt hehe!


#2573
1 489 Inlägg
1 juli 2011
#26
RichiB skrev:
RD_87 skrev:
Om bultarna har gått av så kan det ju vara både förstörda gängor och jävligt att få ur bultresterna, det där kommer troligen att kosta ungfär som en 9-5 om du inte kan själv.

jobbet kommer jag och en polare göra ihop.
Fick däremot reda på av säljaren att han har spänt bultarna med mutterdragare! Är detta lämpligt?
Man spänner väl hårdare för hand!?
Tänker mest på ibland när man kommer till en däckfirma och de ska försöka få av hjulen och det inte går... då är det ju för att någon har dragit åt bultarna för hårt hehe!

Det är tur att du får hjälp med och fixa motorn verkar det som :-)

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

542 Inlägg
1 juli 2011
#27
det är jag som ska hjälpa han att lyfta ur motorn i morgon. ni saab experter vad bör jag tänka på i detta fallet?

något man ska vara extra försiktig med?

om det är veven som är av, vilken är den bästa bottendelen att para ihopp toppen med ifall richie vill ha mer mos i maskineriet?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juli 2011
#28
mazdalover skrev:
det är jag som ska hjälpa han att lyfta ur motorn i morgon. ni saab experter vad bör jag tänka på i detta fallet?

något man ska vara extra försiktig med?

om det är veven som är av, vilken är den bästa bottendelen att para ihopp toppen med ifall richie vill ha mer mos i maskineriet?

2,0t eller 2,3t från 9000 94-98.....och ta oljetråg, oljepumpskåpan och topp från 9-5an smile samt topplockspackningen från 9000 behöver användas om man inte svarar ner kolvarna 1,1mm.
Senast redigerat av kwansa (1 juli 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Motborgare
1 099 Inlägg
1 juli 2011
#29
RichiB skrev:
RD_87 skrev:
Om bultarna har gått av så kan det ju vara både förstörda gängor och jävligt att få ur bultresterna, det där kommer troligen att kosta ungfär som en 9-5 om du inte kan själv.

jobbet kommer jag och en polare göra ihop.
Fick däremot reda på av säljaren att han har spänt bultarna med mutterdragare! Är detta lämpligt?
Man spänner väl hårdare för hand!?
!

Såna förband skall dras med momentnyckel. Det står i verkstadshandboken hur svänghjulet skall dras mot vevaxeln.
Att dra för hårdt kan vara lika fatalt som att dra för löst.

Som RD_87 säger, så kan det vara stora skador på vevaxeln när bultarna har klippt/lossat. Kanske så stora att en ny vevaxel är enda utvägen.

Men lycka till! :-)

-- K

98 Inlägg
1 juli 2011
#30
RichiB skrev:
Fick däremot reda på av säljaren att han har spänt bultarna med mutterdragare! Är detta lämpligt?
Man spänner väl hårdare för hand!?
Tänker mest på ibland när man kommer till en däckfirma och de ska försöka få av hjulen och det inte går... då är det ju för att någon har dragit åt bultarna för hårt hehe!

En mutterdragare drar mkt hårdare än du kan göra för hand. Anledningen att hjulen inte lossnar lätt är att bultarna ärgat eller rostat fast. Men helt ärligt, dom där och alla andra bultar ska dras till rätt moment med en momentnyckel så man inte drar åt de för hårt och riskerar avbrutna bultar/gängpaj! Kostar så lite extra tid att spänna en momentdragare och dra..

Jag drar till och med hjulbultar med moment, kalla mig fånig om du vill men ska man använda bilen på bana vill man inte stå där med en voltad bil p.g.a avbrutna hjulbultar/muttrar.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 juli 2011
#31
Kavli skrev:
RichiB skrev:
RD_87 skrev:
Om bultarna har gått av så kan det ju vara både förstörda gängor och jävligt att få ur bultresterna, det där kommer troligen att kosta ungfär som en 9-5 om du inte kan själv.

jobbet kommer jag och en polare göra ihop.
Fick däremot reda på av säljaren att han har spänt bultarna med mutterdragare! Är detta lämpligt?
Man spänner väl hårdare för hand!?
!

Såna förband skall dras med momentnyckel. Det står i verkstadshandboken hur svänghjulet skall dras mot vevaxeln.
Att dra för hårdt kan vara lika fatalt som att dra för löst.

Som RD_87 säger, så kan det vara stora skador på vevaxeln när bultarna har klippt/lossat. Kanske så stora att en ny vevaxel är enda utvägen.

Men lycka till! :-)

-- K

Fan om man ska vara noga så ska allting alltid dras med korrekt moment, sen är det ju så att man får slarva med förstånd. Att dra fast motorkomponenter med mutterdragare är ren idioti! mad

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

10 Inlägg
1 juli 2011
#32
RichiB skrev:
RD_87 skrev:
Om bultarna har gått av så kan det ju vara både förstörda gängor och jävligt att få ur bultresterna, det där kommer troligen att kosta ungfär som en 9-5 om du inte kan själv.

jobbet kommer jag och en polare göra ihop.
Fick däremot reda på av säljaren att han har spänt bultarna med mutterdragare! Är detta lämpligt?
Man spänner väl hårdare för hand!?
Tänker mest på ibland när man kommer till en däckfirma och de ska försöka få av hjulen och det inte går... då är det ju för att någon har dragit åt bultarna för hårt hehe!

det beror antagligen på hur långt spärrskaft du har ochhur stor mutterdragare, men jag hade då verkligen inte dragit med maskin, då det är lätt att dra snett


2 fast 4 swedish roads
150 Inlägg
2 juli 2011
#33
RichiB skrev:
Grrrrrrrrr Vad lack jag blir!
Körde till jobb inatt/kväll och när jag hade ca 1km kvar ville inte bilen driva längre.... Precis innan detta hände så hade jag satt på cruise funktionen och försökte gasa med knappen på spaken.... gjorde detta 3 ggr och alla tre gånger hördes ett RRRRRRRR ljud precis när bilen ökade farten.... Sedan skulle jag svänga så jag bromsade och svängde och när jag sedan skulle gasa igen så kom ett jäkla oväsen... det typ raslade/skrapade som satan och bilen kom ingenstans! Körde in till kanten och stängde av bilen. Sedan gick det ej att starta igen. Det bara raslade o skramlade hela tiden när jag vred om nyckeln......
Det slutade med att jag blev bogserad hem och nu står bilen på uppfarten och jag ser ut som ett frågetecken!!
Det är en SAAB 9-5 2,3t LAUNCH AUT 1998 SEDAN.
Köpt 2011-06-27 och redan kass!

Vad kan det vara som hänt? Har lådan rasat ? Finns det fler alternativ? Var ska jag börja leta?

Typiskt 2.3 Motorn, Känner flera som haft 9-5 me den motorn å alla har råkat ut för motor ras. Köp en 2.0 istället. Både mekaniker och olika forum säger att den e mkt bättre.
Men men tråkigt att det hände å lycka till ;-)

Nas ne dogonyat

Motormontör
437 Inlägg
2 juli 2011
#34
Du kan reklamera köpet såtillvida att det inte är klart skrivet på kvittot att "köpt i beffintligt skick"
Detta måste stå i klartext på kvittot annars har du rätt enligt köplagen att reklamera köpet wink
Men å andrasidan om bilen är fin i sin helhet... vem orkar hålla på med en process som kan kosta mer än köpet och inte tala om tiden det tar.
KAn du inte starta bilen överhuvudtaget så antigen är det som de tidigare skrivit att motorn är kaputt men det låter inte  troligt för en vevaxel viker sig inte hur som helst, de tål rätt mycket och den håller ju för att trimmas vilket ger vevaxeln ett högre tryck än vad det var från början.
Undrar bara allämnt om det inte kan vara annars ett lager som har tvärnypt men om jag inte missminner mig så var det väldigt skrammlande om bilen innan du stängde av den.
Hade det varit veven hade den tvärstannat direkt.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
2 juli 2011
#35
Tagit från Konsumentverkets hemsida!

Privatköp

Kontrollera om du handlar av en privatperson eller ett företag när nu köper något på nätet. Du har inte samma skydd när du köper av en privatperson.

När du köper något av en privatperson gäller inte konsumentskyddande lagar som distans- och hemförsäljningslagen eller konsumentköplagen. Det gör att du inte har ångerrätt och samma möjligheter att reklamera varan.

I stället är det köplagen som gäller. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
Avtalet mellan dig och säljaren gäller

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om

    *den inte är sådan som säljaren har sagt

    *säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som han eller hon kände till

    *den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Allt går inte alltid som man tänkt sig. Ibland uppstår fel med din nyköpta bil och kanske blir du oense med säljaren om vad som gäller. Här får du hjälp på traven.

När du köper av en privatperson har du inte samma rättsliga skydd som när du köper av en bilhandlare. Ett grundskydd finns i köplagen, men det är viktigt vad du och säljaren kommit överens om vid köpet. Vid en tvist med en privat säljare kan du inte få direkt hjälp av konsumentvägledningen utan du får vända dig till en advokatbyrå.


Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
2 juli 2011
#36
Befintligt skick

En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.

Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal. Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.
Befintligt skick

En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses bilen ändå felaktig om:

    den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

    säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till

    eller om

    bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.


KHRacing
2 juli 2011
#37
RichiB skrev:
jobbet kommer jag och en polare göra ihop.
Fick däremot reda på av säljaren att han har spänt bultarna med mutterdragare! Är detta lämpligt?
Man spänner väl hårdare för hand!?
Tänker mest på ibland när man kommer till en däckfirma och de ska försöka få av hjulen och det inte går... då är det ju för att någon har dragit åt bultarna för hårt hehe!

Där har du den enda orsaken till raset samt det enda argument du behöver för att få alla dina pengar tillbaka lagligt !
Skaffa en annan bil Richie !

Motormontör
437 Inlägg
2 juli 2011
#38
mazdalover skrev:
det är jag som ska hjälpa han att lyfta ur motorn i morgon. ni saab experter vad bör jag tänka på i detta fallet?

något man ska vara extra försiktig med?

om det är veven som är av, vilken är den bästa bottendelen att para ihopp toppen med ifall richie vill ha mer mos i maskineriet?

Saabmotorns turbosystem och sedan i med en riktig motor.... du vet en sådan som kommer från Hiroshima.
Kommer bli som stridsvagn med nasaraketmotorer big_smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

1 866 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#39
Såja då var denna dagen i garaget till sin ände! Tyvärr fick vi inte upp motorn. Trots allt vi tagit bort. Är det så att man måste ta  den neråt?


Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
3 juli 2011
#40
Lättast att ta hela paketet neråt med brygga och allt.

/Stefan



Sök