Turbomotor skrev:
tja!
har en 945 -96 och när man kör fort och ska bromsa så är pedalen helt stum, precis som om bromsbeläggen är helt slut, och bromskolvarna pressas mot skivan, och trycker man då hårdare så drar bilen åt höger.
släooer ja på bromsen och trycker igen så är den stum först sen efter en sekund ungefär så blir den som normalt.
det är ju livsfarligt detta så skulle ju inte skada om man kan fixa det annars får de va så får man se om man överlever
bromsbeläggen fram är det mer än halva kvar på, kan de va att bromskolven i höger oket är dåligt smord? eller har det ngt med bromscylindern att göra?
det är lagom mkt bromsvätska i och den verkar helt ok när man inspekterar den.. rätt färg och allt.
Anledningen till att bilen drar åt höger beror förmodligen på att det är fel på vänster bromsok eller glidbultarna.
Plocka ner och kontrollera delarna, är vanligt med fel på glidbultarna på 940.
Förmodligen är de fastrostade både höger och vänster fram och även aningen krökta som de brukar bli.
Då ska man byta ut dem, kan va smart att byta ut bromsokskonsollen också.
Glidbultarna kan också kärva pga grymt mkt rost å insidan av bromsoket som trycker oket snett, även då ska man byta dem.
Kan vara fel på bromsoken också. Försök inte smörja upp kolvar med rostlösare och annat, det är vansinne.
Är kolvarna rostiga så ska man byta ut bromsoken, tar man bort rosten på kolvarna så kommer bromsvätskan läcka ut igenom rostporer i kolven, samt sväller rostlösare upp tätningarna i oken så de går mycket kärvt.
Bromsbeläggen brukar också rosta fast i konsollen ppga bristande underhåll, vilket resulterar i rost på bromsskivor, sämmre bromsverkan och beläggen slits ut fortare.
Folk brukar ju aldrig underhålla sina bromsar utan verkar tro att allt ska hålla tills det är utsltet, precis som bromsarna inte är lika viktiga som oljebyte på bilen.
Brukat sluta med konstiga fel som att att delar behöver bytas ut långt innan de borde behöva bytas, dåliga bromar, vibbrationer mm.