2892
Sök

Dålig bromsverkan eller ingen alls i hög fart,

volvolover
667 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#1
tja!

har en 945 -96 och när man kör fort och ska bromsa så är pedalen helt stum, precis som om bromsbeläggen är helt slut, och bromskolvarna pressas mot skivan, och trycker man då hårdare så drar bilen åt höger.
släooer ja på bromsen och trycker igen så är den stum först sen efter en sekund ungefär så blir den som normalt.
det är ju livsfarligt detta så skulle ju inte skada om man kan fixa det annars får de va så får man se om man överlever big_smile
bromsbeläggen fram är det mer än halva kvar på, kan de va att bromskolven i höger oket är dåligt smord? eller har det ngt med bromscylindern att göra?
det är lagom mkt bromsvätska i och den verkar helt ok när man inspekterar den.. rätt färg och allt.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

57 Inlägg
1 augusti 2011
#2
Kolla bromsservon(stor svart burk bakom huvudcylindern och framför allt vaccumet till den


volvolover
667 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#3
paperboy skrev:
Kolla bromsservon(stor svart burk bakom huvudcylindern och framför allt vaccumet till den

kolla så alla slangar är hela och så då menar du?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

36 Inlägg
1 augusti 2011
#4
Hade så på saaben i början men tyckte kolven ut o in några gånger o smorde med lite rostolja. Kan ochså vara tjall i en bromsslang. Lycka till Conny  Mvh smile

Bensin Kommer Alltid Att Finnas För Att Snart Har Ingen Råd Att Tanka

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 augusti 2011
#5
Gäller det bara hög fart eller höga varv i allmänhet? Det kan ju som sagt vara vakumstrul med servon, bromsoken fram på 940 är ju inte heller någon favorit. De kärvar ju mer än ofta, framförallt i glidpinnarna.
4st fettnipplar löser det problemet för all framtid.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

57 Inlägg
2 augusti 2011
#6
Turbomotor skrev:
paperboy skrev:
Kolla bromsservon(stor svart burk bakom huvudcylindern och framför allt vaccumet till den

kolla så alla slangar är hela och så då menar du?

Japp


749 Inlägg
2 augusti 2011
#7
Turbomotor skrev:
tja!

har en 945 -96 och när man kör fort och ska bromsa så är pedalen helt stum, precis som om bromsbeläggen är helt slut, och bromskolvarna pressas mot skivan, och trycker man då hårdare så drar bilen åt höger.
släooer ja på bromsen och trycker igen så är den stum först sen efter en sekund ungefär så blir den som normalt.
det är ju livsfarligt detta så skulle ju inte skada om man kan fixa det annars får de va så får man se om man överlever big_smile
bromsbeläggen fram är det mer än halva kvar på, kan de va att bromskolven i höger oket är dåligt smord? eller har det ngt med bromscylindern att göra?
det är lagom mkt bromsvätska i och den verkar helt ok när man inspekterar den.. rätt färg och allt.

Anledningen till att bilen drar åt höger beror förmodligen på att det är fel på vänster bromsok eller glidbultarna.

Plocka ner och kontrollera delarna, är vanligt med fel på glidbultarna på 940.
Förmodligen är de fastrostade både höger och vänster fram och även aningen krökta som de brukar bli.
Då ska man byta ut dem, kan va smart att byta ut bromsokskonsollen också.
Glidbultarna kan också kärva pga grymt mkt rost å insidan av bromsoket som trycker oket snett, även då ska man byta dem.



Kan vara fel på bromsoken också. Försök inte smörja upp kolvar med rostlösare och annat, det är vansinne.
Är kolvarna rostiga så ska man byta ut bromsoken, tar man bort rosten på kolvarna så kommer bromsvätskan läcka ut igenom rostporer i kolven, samt sväller rostlösare upp tätningarna i oken så de går mycket kärvt.

Bromsbeläggen brukar också rosta fast i konsollen ppga bristande underhåll, vilket resulterar i rost på bromsskivor, sämmre bromsverkan och beläggen slits ut fortare.


Folk brukar ju aldrig underhålla sina bromsar utan verkar tro att allt ska hålla tills det är utsltet, precis som bromsarna inte är lika viktiga som oljebyte på bilen.
Brukat sluta med konstiga fel som att att delar behöver bytas ut långt innan de borde behöva bytas, dåliga bromar, vibbrationer mm.
Senast redigerat av Bjornn (2 augusti 2011)


volvolover
667 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#8
tack för svaren! ska kolla på det i morron! skriver sen om de är ngn skillnad!

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen


Sök