3241
Sök

Förslag på Open air filter..

31 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Finns så många olika modeller och matrial på filters,
Men vad kan tänkas vara det bästa för just min Bil?
Det ända skydd som sitter är en värmeplåt, Kanske det bästa är att sätta dit bruk och insattfilter?
Kom med förslag!

MVH
Fredrik


279 Inlägg
10 augusti 2011
#2
Hej
Jag kör med AEM Dryflow filter och är grymt nöjd med det. sen är det smidigt när det ska rengöras.
bara tvätta med vatten och tvål och sen slänga i det igen

//Mattias


Xenoholic
2 559 Inlägg
10 augusti 2011
#3
AEM har oljefria luftfilter. Funkar i alla fall fint på min 9-5a big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

grön aktivist
846 Inlägg
10 augusti 2011
#4
GREEN, K&N, AEM är kända och pålitliga märken.
GREEN och K&N är inoljade filter, men det är lugnt.
Så länge (när du rengjort dom) inte oljar in dom för mycket så spelar det ingen roll om det är inoljade filter eller torra filter.


Tjatja bloggen!
150 Inlägg
10 augusti 2011
#5
jag fick med ett Bmc F1 filter med mitt ferrita system och det har funkat bra länge wink

tjena grabbar !!

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 augusti 2011
#6
Confide skrev:
GREEN, K&N, AEM är kända och pålitliga märken.
GREEN och K&N är inoljade filter, men det är lugnt.
Så länge (när du rengjort dom) inte oljar in dom för mycket så spelar det ingen roll om det är inoljade filter eller torra filter.

INTE bra på en SAAB i alla fall sad
Men skulle tro att det finns en hel del trådar om man bara sökte lite med wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

31 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#7
ITG filter hur är dom?


grön aktivist
846 Inlägg
11 augusti 2011
#8
Aerocombi skrev:
Confide skrev:
GREEN, K&N, AEM är kända och pålitliga märken.
GREEN och K&N är inoljade filter, men det är lugnt.
Så länge (när du rengjort dom) inte oljar in dom för mycket så spelar det ingen roll om det är inoljade filter eller torra filter.

INTE bra på en SAAB i alla fall sad
Men skulle tro att det finns en hel del trådar om man bara sökte lite med wink

Funkar hur bra som hellst på SAAB:ar, körde det på min förra kärra och det är en SAAB.
Det du tänker på är bilar med luftmassemätare att dom tar stryk av oljan, inte sant smile?
Så länge du inte oljar in dom FÖR MYCKET så är det alldeles lugnt att köra med öppet filter...
Däremot så ska man köra med avskärmning för att inte få in varmluft (hellst i innerskärm eller liknande).


Xenoholic
2 559 Inlägg
11 augusti 2011
#9
Confide skrev:
Aerocombi skrev:
Confide skrev:
GREEN, K&N, AEM är kända och pålitliga märken.
GREEN och K&N är inoljade filter, men det är lugnt.
Så länge (när du rengjort dom) inte oljar in dom för mycket så spelar det ingen roll om det är inoljade filter eller torra filter.

INTE bra på en SAAB i alla fall sad
Men skulle tro att det finns en hel del trådar om man bara sökte lite med wink

Funkar hur bra som hellst på SAAB:ar, körde det på min förra kärra och det är en SAAB.
Det du tänker på är bilar med luftmassemätare att dom tar stryk av oljan, inte sant smile?
Så länge du inte oljar in dom FÖR MYCKET så är det alldeles lugnt att köra med öppet filter...
Däremot så ska man köra med avskärmning för att inte få in varmluft (hellst i innerskärm eller liknande).

Ok, var väl bara en slump att min inte pallade mer än en vecka med ett JR-filter då wink
Men har ju faktiskt hört fler som haft samma problem, så varför inte satsa på ett sk dryflow filter i stället?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

347 Inlägg
11 augusti 2011
#10
Kör också med AEM dryflow filter och det fungerar kanon för mig. smile


grön aktivist
846 Inlägg
11 augusti 2011
#11
Aerocombi skrev:
Confide skrev:
Aerocombi skrev:

INTE bra på en SAAB i alla fall sad
Men skulle tro att det finns en hel del trådar om man bara sökte lite med wink

Funkar hur bra som hellst på SAAB:ar, körde det på min förra kärra och det är en SAAB.
Det du tänker på är bilar med luftmassemätare att dom tar stryk av oljan, inte sant smile?
Så länge du inte oljar in dom FÖR MYCKET så är det alldeles lugnt att köra med öppet filter...
Däremot så ska man köra med avskärmning för att inte få in varmluft (hellst i innerskärm eller liknande).

Ok, var väl bara en slump att min inte pallade mer än en vecka med ett JR-filter då wink
Men har ju faktiskt hört fler som haft samma problem, så varför inte satsa på ett sk dryflow filter i stället?

Konstigt att du då kör med K&N på en av dina bilar enligt dig själv om du nu inte gillar inoljade filter wink.
Jag räknade aldrig in J&R bland filtrena som jag rekommenderade då dom inte är att rekommendera.
Renande effekt är alldeles för låg på dom, släpper igenom för mycket skit genom porerna!

Anledningen till att jag kört med GREEN är för att dom vart ett par hundralappar billigare än AEM och uppfyllt samma funktion smile.
Varför köpa något dyrare än vad jag behövt?


31 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#12
Men känns med att cone är det bästa valet? att den får mer luft?


grön aktivist
846 Inlägg
11 augusti 2011
#13
Koniskt filter med avskärmning börjar bli aktuellt när du är runt 300+ hästar, så länge du har bra avskärmning.
Har du ingen bra avskärmning så suger motorn varmluft och det förlorar man många hästar på!
På VW-AG 2.0 TFSI så brukar man räkna att man förlorar 1 hk per grad ökning i varmluften...


31 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#14
Jo men det vet jag! värme plåten vet jag inte om den hjälper så jevla mycket. det är ju om man ska dra om hela skiten, dra du rakt upp över huven wink men den kan ju inte gå sämre med cone? är ju snart där vid 300.


grön aktivist
846 Inlägg
11 augusti 2011
#15
Som sagt, får du in värme så gär den sämre med koniskt än med insatsfilter.
Filter-boxen räcker för ganska många hästar, tror dom "som vet" räknar på ca 290-300 hästar med orginalfiltret.
Sedan så kan du ju köra med insatsfilter från K&N (som jag gör i min Skoda nu) så kan du pusha den gränsen en bra bit till smile.


31 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#16
Jo men jag har tyvär ingen burk kvar, den fick jag inte med :p sitter ett litet K&N filter där nu, men känns som ett byte behövs smile


grön aktivist
846 Inlägg
11 augusti 2011
#17
Hur stort är det? Längden på det om du kan måtta fram det vore bra, man kommer jävligt långt på ett "litet" filter.


31 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#18
Ja men jag mena att det kanske börjar bli med åldern smile 15cm långt, syns på bilderna på bilen,


388 Inlägg
11 augusti 2011
#19
Forskade en hel del på luftfilter nu när jag skulle beställa och lyckades hitta en del tester(främst från USA) med många kända märken dom som stack ut från mängden när det gällde rening och effektvinst var dryflowfiltrerna och framför allt AEM och Apexi av "olje"filtrerna var K&N i en klass för sig men kom ändå inte upp i samma klass som de oljefria dryflow filtren skum filtren var klart sämst.
Nästa vecka monterar jag ett AEM dryflow med avskärmning på min bil.
Senast redigerat av yoppe (11 augusti 2011)


grön aktivist
846 Inlägg
11 augusti 2011
#20
Det enda du behöver där är en rengöring, kostar väl typ 100-200 spänn typ för medlena.
Det är ett ganska stort filter, den storleken räckte gott och väl för min förra kärra.



Sök