2932
Sök

Ang "drifting" på allmän väg, vittnen men ingen polis?

040 RedLine
182 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#1
Är lite fundersam,

om man kör en hel del brett på allmänna vägar, där det kan finnas vittnen. kan man bli fälld för något isåfall? fastän ingen polis har sett en köra?

svar uppskattas.


Bilmekaniker
805 Inlägg
17 augusti 2011
#2
nej..

Majestas
1 319 Inlägg
18 augusti 2011
#3
Absolut...inte wink
Är man riktigt dryg och inte skriver under på lappen, tror jag man t,om kan klara sig undan om Polisen tar en på bar gärning.

Då står ord mot ord i rätten, och en rättegång är dyrt att hålla i för en sån sak.

Någon som vet någon har blivit fälld för bus på allmän väg i rätten ?

Team VeboTrim

16 197 Inlägg
18 augusti 2011
#4
_MaCCe_ skrev:
Absolut...inte wink
Är man riktigt dryg och inte skriver under på lappen, tror jag man t,om kan klara sig undan om Polisen tar en på bar gärning.

Då står ord mot ord i rätten, och en rättegång är dyrt att hålla i för en sån sak.

Någon som vet någon har blivit fälld för bus på allmän väg i rätten ?
är de 2 snutar som tar dig på bargärning så e de rätt kört i en rättegång.. ofta så filmar dom ju oxå..  å förlorar man så får man ju betala även för rättegångskostnaden.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

53 Inlägg
18 augusti 2011
#5
En kompis blev stoppad för att han körde på bredden genom en rondell, men polisen tyckte att han hade saker och ting under kontroll och lät honom köra vidare efter nykterhetskontroll.
Har man tur så har man


150 Inlägg
18 augusti 2011
#6
_MaCCe_ skrev:
Absolut...inte wink
Är man riktigt dryg och inte skriver under på lappen, tror jag man t,om kan klara sig undan om Polisen tar en på bar gärning.

Då står ord mot ord i rätten, och en rättegång är dyrt att hålla i för en sån sak.

Någon som vet någon har blivit fälld för bus på allmän väg i rätten ?
en kompis blev av med körkortet i 2 månader pga en burn och dåliga däck

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

1 801 Inlägg
18 augusti 2011
#7
evilaudio skrev:
_MaCCe_ skrev:
Absolut...inte wink
Är man riktigt dryg och inte skriver under på lappen, tror jag man t,om kan klara sig undan om Polisen tar en på bar gärning.

Då står ord mot ord i rätten, och en rättegång är dyrt att hålla i för en sån sak.

Någon som vet någon har blivit fälld för bus på allmän väg i rätten ?
är de 2 snutar som tar dig på bargärning så e de rätt kört i en rättegång.. ofta så filmar dom ju oxå..  å förlorar man så får man ju betala även för rättegångskostnaden.
Nej det blir inga rättegångskostnader.
Som högst en ersättning.


SKANK Performence
272 Inlägg
18 augusti 2011
#8
Du kan inte åka dit på något det inte finns bevis... Plus att dom måste kunna bevisa vem det var som körde... Är du och en polare ute o kör som svin, polisen kommer upp bakom med blåljus o du stannar, har du tonade rutor och båda hoppar bak i baksätet kan dom inte göra något smile för dom vet inte vem som körde...

Själv har jag och en polare blivit stannade på ett litet industrii område strax utanför stan när vi vat ute och sladdade på vintern, polisen (som var en av den snälla sorten) sa att det var bra att vi höll oss där det inte var någon trafik, plus att det bara är possitivt attt lära sig kontrolera en sladd när man väl råkar få en på mycket olömpligt ställe.

Trotts att vi blir helt galna när första snön kommer och värkligen är ute och ger fullt!!! Så lär vi ju oss smile

Lycka till med vintersladdandet och hoppas du lär dig mycket smile

O använd gärna huvudet lite... Är jag ute och leker och ser ett par billycktor så är det bara häva sladden direkt... Man vet ju aldrig om det kan va en polis eller varför inte en person med 2 promille i blodet, eller kanske drågpåverkad... Ha kul men med vett smile

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

1 168 Inlägg
18 augusti 2011
#9
ramb0 skrev:
Du kan inte åka dit på något det inte finns bevis... Plus att dom måste kunna bevisa vem det var som körde... Är du och en polare ute o kör som svin, polisen kommer upp bakom med blåljus o du stannar, har du tonade rutor och båda hoppar bak i baksätet kan dom inte göra något smile för dom vet inte vem som körde...

smile
Men inte för vara sån, men där går väl ändå gränsen? ni irriterar ju bara poliserna med sånt fjant. lite ansvar får man faktist ta, seriöst.
Senast redigerat av jimmzzan (18 augusti 2011)


SKANK Performence
272 Inlägg
18 augusti 2011
#10
jimmzzan skrev:
ramb0 skrev:
Du kan inte åka dit på något det inte finns bevis... Plus att dom måste kunna bevisa vem det var som körde... Är du och en polare ute o kör som svin, polisen kommer upp bakom med blåljus o du stannar, har du tonade rutor och båda hoppar bak i baksätet kan dom inte göra något smile för dom vet inte vem som körde...

smile
Men inte för vara sån, men där går väl ändå gränsen? ni irriterar ju bara poliserna med sånt fjant. lite ansvar får man faktist ta, seriöst.
Haha! Helt rätt wink men mena absolut inte att man ska göra det... Ville bara påpeka att "man kan göra det"

Skulle dock gärna vilja testa det själv bara för att se reaktionen:D

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

1 168 Inlägg
18 augusti 2011
#11
ramb0 skrev:
jimmzzan skrev:
ramb0 skrev:
Du kan inte åka dit på något det inte finns bevis... Plus att dom måste kunna bevisa vem det var som körde... Är du och en polare ute o kör som svin, polisen kommer upp bakom med blåljus o du stannar, har du tonade rutor och båda hoppar bak i baksätet kan dom inte göra något smile för dom vet inte vem som körde...

smile
Men inte för vara sån, men där går väl ändå gränsen? ni irriterar ju bara poliserna med sånt fjant. lite ansvar får man faktist ta, seriöst.
Haha! Helt rätt wink men mena absolut inte att man ska göra det... Ville bara påpeka att "man kan göra det"

Skulle dock gärna vilja testa det själv bara för att se reaktionen:D
Haha, finns en sån scen på "kustbevakarna när 2fyllon kör båt och bägge sätter sej i baksätet när dom blir stannade, dock såg dom vem som körde från början men hade väl kunnat funka om dom hade kapellet uppe! wink


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 augusti 2011
#12
evilaudio skrev:
_MaCCe_ skrev:
Absolut...inte wink
Är man riktigt dryg och inte skriver under på lappen, tror jag man t,om kan klara sig undan om Polisen tar en på bar gärning.

Då står ord mot ord i rätten, och en rättegång är dyrt att hålla i för en sån sak.

Någon som vet någon har blivit fälld för bus på allmän väg i rätten ?
är de 2 snutar som tar dig på bargärning så e de rätt kört i en rättegång.. ofta så filmar dom ju oxå.. å förlorar man så får man ju betala även för rättegångskostnaden.
Risker ALDRIG att betala rättegångskostnader i brottmålsfall, det du tänker på är civilrättsliga (Stämningar, vårdnadstvist, osv.)
Att ta ett trafikbrott till tinget förlorar du inget på (ev. de timmar du skulle ha jobbat, om du inte vinner för då får du ersättning för dessa.)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

040 RedLine
182 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#13
Om det finns filmer på nätet och andra "bevis" t.ex många som anmällt det.. ?


Forummoderator
26 299 Inlägg
18 augusti 2011
#14
CruzarN skrev:
Om det finns filmer på nätet och andra "bevis" t.ex många som anmällt det.. ?
Risken att alla parametrar som registreringsnummer, bilmodell och ditt ansikte, alla dessa samtidigt har kommit med i samma bild - torde vara ganska svår att uppnå.
Så. Förmodligen, nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

886 Inlägg
18 augusti 2011
#15
Risken finns väl dock att om du är på samma ställe ofta och irriterar folk så ringer dem polisen som kommer dit nån gång och plockar dig.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Majestas
1 319 Inlägg
18 augusti 2011
#16
evilaudio skrev:
_MaCCe_ skrev:
Absolut...inte wink
Är man riktigt dryg och inte skriver under på lappen, tror jag man t,om kan klara sig undan om Polisen tar en på bar gärning.

Då står ord mot ord i rätten, och en rättegång är dyrt att hålla i för en sån sak.

Någon som vet någon har blivit fälld för bus på allmän väg i rätten ?
är de 2 snutar som tar dig på bargärning så e de rätt kört i en rättegång.. ofta så filmar dom ju oxå..  å förlorar man så får man ju betala även för rättegångskostnaden.
Bra och veta, Polisen har väl på plats skyldighet att framföra klart och tydligt att dom har filmat "brottet"

Undra om dom har fällt några utan att polisen har filmat, endast för att slippa rättegångskostnaden...
Det skulle inte förvåna mig...även om personen ofta är skyldig i detta sammanhang cool

Team VeboTrim

442 Inlägg
18 augusti 2011
#17
ronkinpeace skrev:
en kompis blev av med körkortet i 2 månader pga en burn och dåliga däck
Intressant, eftersom dåligt mönsterdjup i regel ger ombesiktning (samt om man har otur ett bötesbelopp, 1200 kr *källa Trafikjuristen*). Sist jag fick böter för det noterades det endast i protokollet vid flygande besiktning och jag fick visa upp bilen på ombesiktning.

Burnout faller komiskt nog under bullerlagen (nu hittar jag inte exakt paragraf, men det är någonting i stil med "Önödigt buller". Drifting i sin tur faller under vårdslöshet.

De sakerna du nämnde ska teoretiskt inte ge indraget körkort (om nu det inte föll under vårdslöshet i trafik).

SKANK Performence
272 Inlägg
18 augusti 2011
#18
MiWi skrev:
ronkinpeace skrev:
en kompis blev av med körkortet i 2 månader pga en burn och dåliga däck
Intressant, eftersom dåligt mönsterdjup i regel ger ombesiktning (samt om man har otur ett bötesbelopp, 1200 kr *källa Trafikjuristen*). Sist jag fick böter för det noterades det endast i protokollet vid flygande besiktning och jag fick visa upp bilen på ombesiktning.

Burnout faller komiskt nog under bullerlagen (nu hittar jag inte exakt paragraf, men det är någonting i stil med "Önödigt buller". Drifting i sin tur faller under vårdslöshet.

De sakerna du nämnde ska teoretiskt inte ge indraget körkort (om nu det inte föll under vårdslöshet i trafik).
Om man gör spår efter sig så är det runt 1700 kr per påbörjad meter som går att mäta man får böter för
Men den killen måste ju gjort det bland trafik och en jävla massa människor...
Vårdslöshet i trafix som sagt...
Senast redigerat av ramb0 (18 augusti 2011)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

1 801 Inlägg
18 augusti 2011
#19
ramb0 skrev:
MiWi skrev:
ronkinpeace skrev:
en kompis blev av med körkortet i 2 månader pga en burn och dåliga däck
Intressant, eftersom dåligt mönsterdjup i regel ger ombesiktning (samt om man har otur ett bötesbelopp, 1200 kr *källa Trafikjuristen*). Sist jag fick böter för det noterades det endast i protokollet vid flygande besiktning och jag fick visa upp bilen på ombesiktning.

Burnout faller komiskt nog under bullerlagen (nu hittar jag inte exakt paragraf, men det är någonting i stil med "Önödigt buller". Drifting i sin tur faller under vårdslöshet.

De sakerna du nämnde ska teoretiskt inte ge indraget körkort (om nu det inte föll under vårdslöshet i trafik).
Om man gör spår efter sig så är det runt 1700 kr per påbörjad meter som går att mäta man får böter för
Har för mig att det avslagits flera gånger som en myt.


KHRacing
18 augusti 2011
#20
ramb0 skrev:
Om man gör spår efter sig så är det runt 1700 kr per påbörjad meter som går att mäta man får böter för
Men den killen måste ju gjort det bland trafik och en jävla massa människor...
Vårdslöshet i trafix som sagt...
ASGARVAR RAKT UT lol lol lol

det har aldrig funnit & kommer aldrig införas - Det har under alla åren det snackats om böter
per meter, endast varit en skrämseltaktik från Polisens sida,.

Det finns många som säger att de fått böta per meter - men inte en enda jäkel av dem kan
uppvisa böteslappen med texten/klasulen för böter per meter.

Stillastående burnis = störande av den allmänna ordningen = böter

Rullande burnis = vårdslöshet i trafik - beroende på omständigheterna kan ge indraget KK.


Sök