3868
Sök

[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta,... Visa mer

Saab - Move Your Mind
213 882 Visningar
Uppdaterades senast 31 augusti 2016
5 710 Inlägg
15 december 2011
#101
Driftkungen skrev:
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:

Har idag varit hemma hos farsan och kollat över toppen relativt grundligt och jag måste säga att jag är mycket nöjd med köpet, då den är i mycket gott skick.

Fin i kamgångarna? (där kammarna ligger)
Där är de rätt känsliga, framförallt det sista kamlagret mot kamdrevet.

Lyfte faktiskt inte på kamaxlarna, kanske får göra det i helgen smile.

Vet inte om du vet det redan men för säkerhets skull...
• Skruvarna som håller överfallen är speciella på ena sidan (med en oljekanal i skruven), håll ordning på att de hamnar rätt när du sätter tillbaka de.
• Kamlageröverfallen är unika på varje plats, håll ordning på vart de satt och vilket håll de satt. De är märkta men ofta väldigt dåligt.

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#102
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:
jonTe skrev:
Fin i kamgångarna? (där kammarna ligger)
Där är de rätt känsliga, framförallt det sista kamlagret mot kamdrevet.

Lyfte faktiskt inte på kamaxlarna, kanske får göra det i helgen smile.

Vet inte om du vet det redan men för säkerhets skull...
• Skruvarna som håller överfallen är speciella på ena sidan (med en oljekanal i skruven), håll ordning på att de hamnar rätt när du sätter tillbaka de.
• Kamlageröverfallen är unika på varje plats, håll ordning på vart de satt och vilket håll de satt. De är märkta men ofta väldigt dåligt.

Stort tack, nej det hade jag ingen aning om! Men tur du sa det. Hur som, ska de sättas med moment när de ska tillbaka?

Mvh
Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

4 299 Inlägg
15 december 2011
#103
Driftkungen skrev:
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:

Lyfte faktiskt inte på kamaxlarna, kanske får göra det i helgen smile.

Vet inte om du vet det redan men för säkerhets skull...
• Skruvarna som håller överfallen är speciella på ena sidan (med en oljekanal i skruven), håll ordning på att de hamnar rätt när du sätter tillbaka de.
• Kamlageröverfallen är unika på varje plats, håll ordning på vart de satt och vilket håll de satt. De är märkta men ofta väldigt dåligt.

Stort tack, nej det hade jag ingen aning om! Men tur du sa det. Hur som, ska de sättas med moment när de ska tillbaka?

Mvh Mike

Ja dom ska dras med moment. Alla rörliga delar, delar med packningar etc ska dras med moment.
Egentligen ska varenda skruv dras med moment om man ska vara petnoga.

Var noga med att det är rent på lagerytor och att du smörjer inte lätt med ren olja smile


5 710 Inlägg
15 december 2011
#104
Kamlagerskruven skall dras med 15nm...viktigt viktigt!

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#105
Okej tack till er båda smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#106
Liten update idag med!


Arbetat i princip hela dagen, lite tid gick dock till Vectorn.

Men toppen är nu i stort sett klar för att åka på, har rengjort ytor där gamla packningar suttit m.m.
Har även bytt lite slangar som var bättre på min gamla topp.

Sedan hann jag även skrapa lite asfaltsmatta. Tog bort de två där baksätet engång har suttit.

Nu kommer det nog inte hända något mer innan jul dock, men håll ut!

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#107
Halloj! Då var det update big_smile

Förberedde de sista för att få på toppen, både på blocket och på toppen.
http://i44.tinypic.com/504ew3.jpg

Ja och här var den på plats. Fast spänd med moment. Hann som synes inte få dit allt, men ska försöka bli helt klar på torsdag.
http://i43.tinypic.com/24dfzsw.jpg

Och till sist en bild på asfaltsmattan som jag tog bort sist, den högra satt ju rätt milt så var skapligt enkel att banka bort med mejsel.
Men den vänstra satt riktigt förj*vligt så tog värmepistolen, värmde och skrapade med stämmjärn. Gick fin fint, men att ventilera bilen samt garaget mer känns som en bra idé till nästa gång. lol
http://i42.tinypic.com/b6og2q.jpg

Detta var allt för denna gång smile
Senast redigerat av Driftkungen (27 december 2011)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#108
M_Broberg skrev:
kul att det händer nått!

du har ju fram till den 15 april innan det e dags för STCS knutan wink

Precis smile.

Det hinner jag!!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
30 december 2011
#109
Angående de där med att ta bort asfaltsmattor, jag brukar använda en lagomt bred spackelspade och värmepistol. värmer både mattan och spaden, är som att skära i smör å funkar finfint smile sen för att få bort äcklet som blir kvar så spraya på Bräkleen å torka med trasa så blir de såhär fint smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-e96a41c09bf0298b1c26404a275c715e.jpg


5 710 Inlägg
30 december 2011
#110
Jag körde oxo stämjärn, tyckte det funkade bra. Tagit allt? Vägt det du skrapat bort?

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#111
Tjenare gott folk!

Hade ju lovat en liten update igår (Torsdag), men det får vi beskylla Tele2 för då mitt Internet låg nere.

Hur som så gjorde jag inte speciellt mycket, men lite blev gjort.

Gjorde som alla andra och polerade upp tryckröret samt ett rör till IC:n, bild på det:
http://i40.tinypic.com/2rxxhqw.jpg

Bilden är inte direkt rättvis då den är tagen med en mobilkamera..

Sedan fortsatte jag även lite på toppen, ni kanske tycker jag arbetar sakta. Men då det är första gången jag monterar dit en topp så vill jag vara väldigt noga.
Så nu sitter kablaget under insuget på plats och är inkopplat till sina respektive samt spridarna, generatorn, "fuelrailen" och lite annat.


_aero: Okej ser ju riktigt snyggt ut, tack för tipset om att använda bräkleen ska pröva det. En fråga bara, vad väger din bil? Är den helt lättad?

jonTe: Ja det var riktigt smidigt, ska dock vädra lite bättre nästa gång hehe wink. Nej inte hunnit det ännu, var bara de stället jag hann med när jag fick lite tid över en mek-kväll. Men tänkte ta bort allt när toppen sitter hundra på.


Ska försöka göra så mycket som möjligt på Söndag, hmm ja det man orkar! wink. Stay Tuned!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#112
Blir en dubbelpost i form av Update.


Jobbade någon timme även ikväll och nu sitter ännu lite mer prylar på plats bl.a. kedjan:
http://i39.tinypic.com/2du9zxi.jpg
Insugsammen:
http://i44.tinypic.com/15s2a8p.jpg
Avgaskammen:
http://i40.tinypic.com/j64qp2.jpg
Och de båda:
http://i41.tinypic.com/ame5ht.jpg

Tycker det ser rätt bra ut, eller vad säger ni? Jag var lite skeptisk först, men efter lite googlande så verkar det inte kunna bli mycket bättre än såhär. Citat från någon random på stcs forumet: "Det är ju inte BMW precision direkt". wink

Även multiremmen, gasspjället och lite andra slangar till vattenpumpen sitter nu med på plats.

Men har en (ett) kontakt/stift som jag inte redigt vet var det ska sitta? Det kommer ut ifrån den "stora" kabelhärvan som sitter under insuget, dvs att den inte är eftermonterad. Glömde givetvis ta bild på den men förstorade upp första bilden av detta inlägget där det går att skymta den:
http://i41.tinypic.com/2gtuusx.jpg

Är kanske lite svårt att se men kontakten är en hona för ett stift.

Det var allt för denna gång, nu är det bara grenrör + snurra och småplock som ska på.
Återkommer med update när allt är klart!

Mvh
Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 497 Inlägg
3 januari 2012
#113
Svårt att se på bilden. Men det är inget för farthållaren?
Dragit runt motorn för hand?

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
3 januari 2012
#114
är det en svart kabel? kan kanske vara till tempgivaren


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#115
AxlSam: Jo.. Hmm, ja kanske det! Vart sitter motsvarande hane i så fall? smile Och ja jag drog runt motorn, gick smärtfritt! smile

Nn1ck3: Nej tror inte det, till vattentemperaturgivaren sitter det en stor kontakt och tror inte det sitter någon sådan kontakt i sin tu där. Har dock hela kontakten in-tejpad så vet faktiskt inte med säkerhet. Får ta en titt nästa gång jag är hos pappa helt enkelt smile.

Kan dessutom tillägga att jag lade en liten mini beställning på Speedparts idag, blev följande:
1 st           10.5687     Vattentemperaturgivare
3 meter     55.104     4mm Blå Vakuum slang

Mvh
Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 497 Inlägg
4 januari 2012
#116
Den sitter på farthållarenheten.
Har du farthållare i bilen?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#117
AxlSam skrev:
Den sitter på farthållarenheten.
Har du farthållare i bilen?

Okej, nej det sitter nog ingen förresten.. Hmm ingen som har lust och kika vart ifrån kabelhärvan den går?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 497 Inlägg
4 januari 2012
#118
Driftkungen skrev:
AxlSam skrev:
Den sitter på farthållarenheten.
Har du farthållare i bilen?

Okej, nej det sitter nog ingen förresten.. Hmm ingen som har lust och kika vart ifrån kabelhärvan den går?

Har du ingen farthållare så skall kabeln hänga löst.
Finns förberett för det i härvan

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 januari 2012
#119
Axlsam, nej inte på -94 dom har den gamla med vacumpump! Men vad det ser ut som så är det där kabeln till tempgivaren på insugsröret då du har DI-kasettens kontakt nära den andra kabeln på bilden.

Är det inte den så kan det vara om den är 3 polig, spjäll lägesgivaren. om den är 2 så är det nån givare i toppen wink


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#120
Var och hämtade paketet idag från Speedparts, vart inte riktigt nöjd med mina vakuumslangar.. Tyckte de var alldeles för lila. Men använder en bit till den som går från mapsensorn till insuget samt från insuget till bränsletrycksregulatorn, då de är delade. Resten sätter jag i min Vector.

Får bli en beställning på do88 lite senare.

AxlSam: Jaha okej nej det kan nog stämma, har kört bilen 2gg sedan jag köpte den så därav jag knappt har koll på om det sitter farthållare original och bilen står dessutom hos pappa.

Funkiee: Bilden är väldigt otydlig, men det är ingen sådan kontakt du tänker på. Den kontakten som sitter på tempgivaren i insuget är redan monterad likaså den på spjäll-huset.
Kontakten är av denna typ (alltså en sådan blå kontakt): http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ … 8019;image


(Kunde ju googlat upp en liknande bild innan...)

Mvh
Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök