2325
Sök

Skoda octavia RS -07 AC funkar ej!

117 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Tjena!

Min AC slutade fungera (fläkten bara snurrar ingen varm eller kallluft kommer.) när jag hade bytt fjädrar på bilen. Har gjort en fel sökning och den visar inga felkoder. Jag lämnade in bilen på VAG verkstad idag för test före försäjlning och de visade sig att AC inte har någon läcka och freonen finns kvar. Men de visste inte vad det var för fel på bilen och därav ville dra av en ganska stor summa för detta på bilen. Har nu fått ett par veckor på mig innan jag måste lämna in bilen.

Vet någon vad det eventullt kan va på VAG sa de att de kunde handla om någon kabel. Men då undrar jag om de kan finnas någon kabel som går vid fjädrarna till AC.en eller vid vindrutetorkarna.

Hör gärna av er alla tips som finns är av intresse. Hur och vart tycker ni jag ska börja felsöka.

Tack på förhand för alla svar
Senast redigerat av Dabanek (31 augusti 2011)

24 Inlägg
31 augusti 2011
kolla så den magnitiserar samt kolla jordkablar samt kontaktstycken och med med multimeter så du får fram ström smile

117 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
oskar_eriksson skrev:
kolla så den magnitiserar samt kolla jordkablar samt kontaktstycken och med med multimeter så du får fram ström smile

Tjena

Tack för tipset men jag är ur usel på grejer ligger på bilen. Om det går bra vore det ur snällt om du kunde förklara vart jag hittar de olika komponenterna.

Tack på förhand

24 Inlägg
31 augusti 2011
vid generator remmen finns själva kompressorn till ac, om du ber någon sätta sig i bilen och sätta på och av acn så ska du höra ett svagt ljud som kommer därifrån samt att plattan som sitter på den ska snurra med, om den inte gör det så kollar du jord kabeln följ den till chassit och putsa/rengör och sätt tillbaka den och testa igen.

117 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
oskar_eriksson skrev:
vid generator remmen finns själva kompressorn till ac, om du ber någon sätta sig i bilen och sätta på och av acn så ska du höra ett svagt ljud som kommer därifrån samt att plattan som sitter på den ska snurra med, om den inte gör det så kollar du jord kabeln följ den till chassit och putsa/rengör och sätt tillbaka den och testa igen.

Tack Oskar ska pröva det imorgon"

Får återkomma med resultatet.

24 Inlägg
31 augusti 2011
lycka till smile vet att min mamma hade samma fel och att kompressorn gick o då var de bara jorden som inte hade full kontakt smile

117 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
oskar_eriksson skrev:
lycka till smile vet att min mamma hade samma fel och att kompressorn gick o då var de bara jorden som inte hade full kontakt smile

tjena oskar var inne hos en polare på en verkstad vi kollade av alla felkoder igen (Inga fanns). Dessutom data över kompressorn.

Det vi kom fram till att.

-Kompressorn får ström.
-Trycket ligger på 2Nm om jag minns rätt.
-Kompressorn låg på runt 1000 RPM men då var den inte på fulltryck.
-6.8 bar låg något annat på vet ej om de var hur fylld ACn var.
-Vet ej vad ampervärdet var men den fick kontakt.

dessutom började värmen på bilen att börja fungera och vid ett tillfälle påväg till verkstaden så funkade även kallluften. Skumt...

Kan någon komma fram till något med hjälp av denna information. Hör då gärna av er.
Senast redigerat av Dabanek (1 september 2011)

Administratör
2 978 Inlägg
1 september 2011
"Min AC slutade fungera (fläkten bara snurrar ingen varm eller kallluft kommer." Varför tror du det är själva ac när du inte får nån varmluft heller? Låter ju mer som tempspjället inne i bilen gett upp eller behöver en grundinställning.

En kopp av den svarta såsen...

117 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
"Min AC slutade fungera (fläkten bara snurrar ingen varm eller kallluft kommer." Varför tror du det är själva ac när du inte får nån varmluft heller? Låter ju mer som tempspjället inne i bilen gett upp eller behöver en grundinställning.

Tjena!

Ursäkta... kan inte de där det är därför jag hade skrivit så men då ska jag åka in på verkstaden imorgon och låta vännen kolla på tempspjället med.

Tack för tipset!
Senast redigerat av Dabanek (1 september 2011)

Sök