2678
Sök

..med risk att se ut som en biltjuv!

208 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har en lite konstig fråga. Har en bil sen tidigare utan bilsterio. Köpte en ny nyligen för reservdelar osv. Denna bil har sterio men killen jag / koppla ur larmet till den. Vill snabbt bara sätta över den i min förra bil någon som kan ge tips? Vill varken få någon stöt eller dra igång ett larm mitt på parkeringen då jag bor i stan. Mvh

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

5 198 Inlägg
17 september 2011
#2
Koppla bort batteri och mecka loss den bara.

208 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#3
Ok det låter smart tack är det inte risk för stöt då också föresten?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

2 397 Inlägg
17 september 2011
#4
Bara att koppla ut batteriet så riskerar du inte att starta larmet eller få en stöt


1 353 Inlägg
17 september 2011
#5
han menar om han får en stöt av att plocka av kabeln från batteriet..
OM du nu är så ström rädd så ska du nog inte hålla på med att, du får inga stötar såvida du inte slickar på händerna och håller i 2st 10nycklar och sätter dom samtidigt på plus o minus


208 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#6
Är jäkla ström rädd ja men tack då vet jag skriver snart en ny tråd har lite fler frågor tack!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 september 2011
#7
Stereo .....

C H E V R O L E T <3

667 Inlägg
17 september 2011
#8
Att man åker på en stöt titt som tätt är väl ingen fara wink Så hög spänning är det inte i en bil wink Åkt på några stycken dessa år jag hållit på att skruva med lite billjud larm, mm


Avstängd
10 388 Inlägg
17 september 2011
#9
volvo_245_racing skrev:
Att man åker på en stöt titt som tätt är väl ingen fara wink Så hög spänning är det inte i en bil wink Åkt på några stycken dessa år jag hållit på att skruva med lite billjud larm, mm
Är ju inte spänningen du dör av

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 september 2011
#10
it_mutt skrev:
volvo_245_racing skrev:
Att man åker på en stöt titt som tätt är väl ingen fara wink Så hög spänning är det inte i en bil wink Åkt på några stycken dessa år jag hållit på att skruva med lite billjud larm, mm
Är ju inte spänningen du dör av
Helt riktigt, men är nog väldigt få som dött av 12 volts likströmsspänningar wink Växelström är ju däremot rättså farligt. Behövs inte så pass himla mycket för att hjärtat ska få sig en törn. Men är väl ganska få bilar som använder sig utav det! smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
18 september 2011
#11
Nitromast skrev:
it_mutt skrev:
volvo_245_racing skrev:
Att man åker på en stöt titt som tätt är väl ingen fara wink Så hög spänning är det inte i en bil wink Åkt på några stycken dessa år jag hållit på att skruva med lite billjud larm, mm
Är ju inte spänningen du dör av
Helt riktigt, men är nog väldigt få som dött av 12 volts likströmsspänningar wink Växelström är ju däremot rättså farligt. Behövs inte så pass himla mycket för att hjärtat ska få sig en törn. Men är väl ganska få bilar som använder sig utav det! smile
Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

#2573
1 489 Inlägg
18 september 2011
#12
Det är amperen som slår ut dig ;-)

Du vet ju hur det kändes när man var 15 och slet tändhatten på moppen ;-)

Menmen, ontopic? ;-)

• Även den starka måste ta i när han skiter

Xenoholic
2 559 Inlägg
18 september 2011
#13
Det heter STEREO o inget annat mad
Sen så om du bara börjar med att koppla loss jorden så är det ingen fara, (du kan även lägga en handske eller nåt över pluspolen med om det känns bättre)
Börjar du däremot med +en så finns ju möjligheten att du går emot något som är jordat runt omkring. O då kan det ju spraka lite tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 september 2011
#14
rickylicious skrev:
Nitromast skrev:
it_mutt skrev:

Är ju inte spänningen du dör av
Helt riktigt, men är nog väldigt få som dött av 12 volts likströmsspänningar wink Växelström är ju däremot rättså farligt. Behövs inte så pass himla mycket för att hjärtat ska få sig en törn. Men är väl ganska få bilar som använder sig utav det! smile
Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile
OT: Fast generatorn ger väl varken ut 12 volt eller likström? smile

Men som tidigare nämnt så är det iaf absolut ingen fara med att ta bort en batteripol

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
18 september 2011
#15
Nitromast skrev:
rickylicious skrev:
Nitromast skrev:

Helt riktigt, men är nog väldigt få som dött av 12 volts likströmsspänningar wink Växelström är ju däremot rättså farligt. Behövs inte så pass himla mycket för att hjärtat ska få sig en törn. Men är väl ganska få bilar som använder sig utav det! smile
Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile
OT: Fast generatorn ger väl varken ut 12 volt eller likström? smile

Men som tidigare nämnt så är det iaf absolut ingen fara med att ta bort en batteripol
Se där ja, mitt fel då jag trodde att generatorn laddade batteriet och då krämade på bra smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 september 2011
#16
rickylicious skrev:
Nitromast skrev:
rickylicious skrev:

Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile
OT: Fast generatorn ger väl varken ut 12 volt eller likström? smile

Men som tidigare nämnt så är det iaf absolut ingen fara med att ta bort en batteripol
Se där ja, mitt fel då jag trodde att generatorn laddade batteriet och då krämade på bra smile
Självfallet laddar det batteriet. Men det sitter väl en regulator som likriktar spänningen som generatorn ger ut? smile och den släpper väl ifrån dryga 14,4V?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
18 september 2011
#17
Nitromast skrev:
rickylicious skrev:
Nitromast skrev:

OT: Fast generatorn ger väl varken ut 12 volt eller likström? smile

Men som tidigare nämnt så är det iaf absolut ingen fara med att ta bort en batteripol
Se där ja, mitt fel då jag trodde att generatorn laddade batteriet och då krämade på bra smile
Självfallet laddar det batteriet. Men det sitter väl en regulator som likriktar spänningen som generatorn ger ut? smile och den släpper väl ifrån dryga 14,4V?
14,4V är ju inga problem att dö av eftersom strömmen är rätt hög smile Men det är ju ganska mycket större chans att man "bara" bränner sig av likspänning än att man dör, farligare med växelspänning smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 september 2011
#18
Mycket råd från folk som inte har koll.

Du kan utan risk hålla med händerna både på plus och minus på batteriet utan att du känner något, det som är farligt är om du kortsluter med ett verktyg eller något annat som leder ström bra.

Plockar du bort jorden på batteriet så är hela bilen strömlös och risken för kortslutningar är begränsad till om du kortsluter plus och minus direkt på batteriet (vilket är en väldigt liten risk att man gör).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 september 2011
#19
rickylicious skrev:
Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile
Det är samma spänning på generatorns plus som det är på pluspolen på batteriet = Du kan mycket väl hålla på den och jord samtidigt utan risk för hälsan.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
18 september 2011
#20
rickylicious skrev:
Nitromast skrev:
it_mutt skrev:

Är ju inte spänningen du dör av
Helt riktigt, men är nog väldigt få som dött av 12 volts likströmsspänningar wink Växelström är ju däremot rättså farligt. Behövs inte så pass himla mycket för att hjärtat ska få sig en törn. Men är väl ganska få bilar som använder sig utav det! smile
Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile
Det är mycket rätt strömmen du dör av och inte spänningen
MEN vi kan kolla hur mycket ström som passerar din kropp om du tar på polerna i ett 12V batteri genom en av de mest grundläggande elektriska lagarna, nämligen Ohms lag.

Strömmen(I) = Spänningen(U)/Motståndet(R)

Med andra ord om du stoppar in 12V och delar det med kroppens inre motstånd, vilket handlar om (enligt en mätning med mulimeter som jag gjorde från hand till hand) ganska stabilt 1 200 000 ohm.

Med andra ord får vi 12V/1200000Ohm=0,00001A
Hur troligt är det att du dör av 0,00001A?

När man säger att det inte är spänningen du dör av utan strömmen så pratar man högspänning. Har du 10000V men bara 0,00001A så känner du en rejäl stöt men du dör knappast. Har du däremot 10000V och 100A så e dock risken stor att du inte klarar dig.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök