4835
Sök

Någon har hällt socker i min bensintank. Vad göra nu?

63 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
FAAN Jag har redan polisanmält och dem tog fingeravtryck.

Förra söndag var jag på jobbet och någon idiot som ville jävlas har hällt socker+vatten i min bensin tank.
Det visste inte jag tills nu. I söndags startades bilen utmärkt efter jobbet. körde kanske 2km och då börjar bilen låta konstig. den började kännas som om den inte hade någon bensin. hoppade lite för att hålla sig vid liv. men sedan dog den bara..

Trodde det kanske är något annat med batteriet. kollade alla kablar osv. men inget var fel. Provade starta och efter några försök så startades den men då ville den dö igen. efter en km dog den.

jag har full laddat batteri, nyligen bytt startmotor och nya tändstift och olja och oljafilter. alla bytta för inte länge sedan. När jag försöker starta nu så går motorn runt runt å runt utan att starta. Den startas helt enkelt inte.

Ringde en kompis som jobbar på mekonomen.
han sa töm tankluckan helt och byt bränsle filter.
imorgon ska jag göra det...

Hur mycket hopp har jag? sad

bilen är volvo v40 2,0 -98 24k mil. kanske värd 15 tusen.

snälla hjälp

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 september 2011
tankluckan ?
Töm tanken , spola Rent framför allt. soppapumpens filter lär ju va gött mkt socker runt.

C H E V R O L E T <3

564 Inlägg
30 september 2011
Om du inte hör några konstiga ljud när du kör den på startmotorn så är det nog inget större problem. Enl Bosse bildoktorn är det en myt att motorer skär av socker i bensinsen men jag har inte provat...

Låter som att någonting kläggat igen i bränslesystemet så börja som sagt med att göra rent det.

5 089 Inlägg
30 september 2011
Hur vet du att dom har hällt i socket OCH vatten i tanken??  Och det är väll så att socker bryts inte ner av bensinen, utan att det täpper igen allting bara. Så ta ner tanken och gör den ren. byt bränslefilter och pumpen(säkert inget krav), så funkar det nog fint sen.

\Lindgren

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 september 2011
Börja med tömma tanken samt renögrning av förfiltret vid pumpen.. Sen byt soppafilter.

Skulle kunna tro att det värsta som händer är att sockret sätter sig i spridarnas fina kanaler. Men borde stanna i soppafiltret.

Tror helt ärligt att vattnet skulle göra mera sakada än sockret.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

318 Inlägg
30 september 2011
har en släkting som testat med socker i tanken, den skar inte:smile  men det är ändå viktigt att göra rent ordentligt!

63 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
FLindgren skrev:
Hur vet du att dom har hällt i socket OCH vatten i tanken??  Och det är väll så att socker bryts inte ner av bensinen, utan att det täpper igen allting bara. Så ta ner tanken och gör den ren. byt bränslefilter och pumpen(säkert inget krav), så funkar det nog fint sen.

Ok men med vad ska jag göra den ren med? vatten å diskmedel? eller bensin?
då köper jag bränslefilter imorgon och en bensindunk med bensin.
några saker som man måsta ta hänsyn till när man byter bränslefilter och en tom tank?

Tack för alla svar
nu har jag lite hopp iaf roll

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 oktober 2011
alexandergre skrev:
FLindgren skrev:

Ok men med vad ska jag göra den ren med? vatten å diskmedel? eller bensin?
då köper jag bränslefilter imorgon och en bensindunk med bensin.
några saker som man måsta ta hänsyn till när man byter bränslefilter och en tom tank?

Tack för alla svar
nu har jag lite hopp iaf roll

Sätt filtret på rätt håll annars blir det inte bra tongue
Pilen mot motor.

C H E V R O L E T <3

1 062 Inlägg
1 oktober 2011
Vad jag vet så löser sig inte ens socker i bensin.
Jag hade tömt tanken via hävert  och sugit upp det mesta och inte brytt mig så mycket mer än att fylla med ny bensin.
Det var säkert vattnet som orsakade stoppet.

M.V.H.

63 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Jag hade tömt tanken via hävert  och sugit upp det mesta och inte brytt mig så mycket mer än att fylla med ny bensin.

M.V.H.

exakt, socker löser sig inte i bensin och därför kommer den att fastna på brönslefilter och bränslesprutningen.
imorgon blir det att meka ...

Jag misstänker vem som har gjort det! han ska få det ...värre än det här.
Senast redigerat av alexandergre (1 oktober 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 oktober 2011
alexandergre skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

exakt, socker löser sig inte i bensin och därför kommer den att fastna på brönslefilter och bränslesprutningen.
imorgon blir det att meka ...

Jag misstänker vem som har gjort det! han ska få det ...värre än det här.

Gör inte för mycket bara.. Kanske inte är han..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Evildan
1 oktober 2011
alexandergre skrev:
FAAN Jag har redan polisanmält och dem tog fingeravtryck.

Förra söndag var jag på jobbet och någon idiot som ville jävlas har hällt socker+vatten i min bensin tank.
Det visste inte jag tills nu. I söndags startades bilen utmärkt efter jobbet. körde kanske 2km och då börjar bilen låta konstig. den började kännas som om den inte hade någon bensin. hoppade lite för att hålla sig vid liv. men sedan dog den bara..

Trodde det kanske är något annat med batteriet. kollade alla kablar osv. men inget var fel. Provade starta och efter några försök så startades den men då ville den dö igen. efter en km dog den.

jag har full laddat batteri, nyligen bytt startmotor och nya tändstift och olja och oljafilter. alla bytta för inte länge sedan. När jag försöker starta nu så går motorn runt runt å runt utan att starta. Den startas helt enkelt inte.

Ringde en kompis som jobbar på mekonomen.
han sa töm tankluckan helt och byt bränsle filter.
imorgon ska jag göra det...

Hur mycket hopp har jag? sad

bilen är volvo v40 2,0 -98 24k mil. kanske värd 15 tusen.

snälla hjälp

hur vet du att det är socker och vatten i tanken? hur har du verifierat detta?
kan ju vara så att du helt enkelt fått stopp i bränslefiltret utav en naturlig anledning, skräp och långt mellan filterbyte?
byt bränslefilter och töm tanken.
motorer skär inte av socker, det kristalliseras och fastnar i bränslefiltret och på så vis förorsakar driftsproblemen.
gör för faen ingen hämnd tillbaka om du bara misstänker vem det är, trist om du drabbar fel person, ni kommer få en riktig vendetta på eran arbetsplats då den som du drabbar kanske i sin tur misstänker en 4e part.

2 014 Inlägg
1 oktober 2011
Tråd flyttad:

Motorteknik (Avancerad) -> Motorteknik (Grundläggande)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

104 Inlägg
2 oktober 2011
Hämnden är ljuv. Kom på något bra och just do it smile.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 oktober 2011
Som sagt, pumpen förfilter kan nog vara en god idé att rengöra. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 693 Inlägg
2 oktober 2011
sverkera skrev:
Om du inte hör några konstiga ljud när du kör den på startmotorn så är det nog inget större problem. Enl Bosse bildoktorn är det en myt att motorer skär av socker i bensinsen men jag har inte provat...

Låter som att någonting kläggat igen i bränslesystemet så börja som sagt med att göra rent det.

Jo, men han testade på en Amazon. Såg det avsnittet. Han testade till och med att hälla en hel påse socker rätt ner i förgasaren när den stod still och den tuffade som vanligt.
Men som sagt, skillnad på en Amazon och en S40T.

Till TS, spola tanken med varmt vatten (löser socker) sen spola med bensin. Sen borde tanken va klar iaf.
Eller alt, köp en begagnad tank på skroten

Booyakasha!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 oktober 2011
Alecci skrev:
Tråd flyttad:

Motorteknik (Avancerad) -> Motorteknik (Grundläggande)

lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 oktober 2011
A car engine will be destroyed when sugar is put into the fuel tank.
BUSTED
The engine ran even better than without the sugar. -http://mythbustersresults.com/episode15

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

63 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Hej alla, lite uppdatering.

Har tagit lös bränslefiltern, bränslepumpen och värme skölden runt tanken. tanken är tom nu,.
I hålet där pumpen var så såg jag sockret i tanken. Det handlar om kanske 0,5 - 1,0 KG socker.
bensin som rann från filtern var alldeles kladdig som feean.

Problemet är att jag inte kan ta lös skruvarna som sätter fast tankens bälte(2st)(den som håller tanken fäst vid bilens underdel) pga rost. Vad gör man i sådana sits då?

problem 2 är att det kommer två slangar en tjock(bensin slang) å en liten(kanske luft) från tankluckan till tanken. Och dem går ej lös heller. spännbandet och skurvarna har rostat för hårt och jag kommer nog att förstöra slangen.

Hur ska jag öppna dessa mutter å skruvar?
har försökt med svestverktyg å hylsor uran resultat. använde inte olja. har ingen för tillfället.

förresten någon i Skellefteå som är kunnig PM mig för att träffas. Vi kan ta snacket över tel. SNÄLLA
Senast redigerat av alexandergre (2 oktober 2011)

63 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
A car engine will be destroyed when sugar is put into the fuel tank.
BUSTED
The engine ran even better than without the sugar. -http://mythbustersresults.com/episode15

Det vet jag int. varför startas inte min då?
Det ger mig hopp ändå. Saknar bilen som feaaan sad sad sad

Sök