En vintermorgon begav sig undertecknad, min far och en kompis på billetarexpedition. Målet var Lappo, en ort cirka 75 kilometer inåt landet, till en man som hade en hel drös med gammalt amerikanskt järn.
På en åker med ett halvmeter tjockt snölager stod säkert 30 gamla bilar i varierande skick. Inga körbara, men mer eller mindre kompletta. Chrysler New Port -62, Valiantar, Dartar, Chevelle -64 mm.mm. Bara 4-dörras bilar.
Målet för kompisen var en 361 cui Plymouth åtta som han köpt och farsan och jag skulle kolla in (enligt mig) världens snyggaste jänkare, Plymouth Sport Fury 1961.
Kolla taklinjen och den sportiga panoramavindrutan. Kromet under sidorutorna och midjepressningen. De utanpåliggande baklyktorna i krom är inte heller fy skam.
Den sista slipningen före lack kör jag med 500 papper och utan kloss. Förut när jag lackade brukade jag slipa med 400:ans papper men efter ett tag när färgen satt sig så började man se sliprepor genom lacken
OBS: Använder inte kloss och vattenslipar inte. Att få vatten på slipfärgen är inte någon höjdare, kan ställa till problem senare Varför jag inte använder kloss nu beror på att det kan fastan små klimpar av slipfärgen i slippappret vilket resulterar i grova repor i ytan.
Eftersom dörren blir tvåfärgad börjar jag med att täcka in nedre halvan.
slipade med 1200 innan lack när jag lackade en front och sidoskärm till en subaru. behöver man bara till 500 innan lack :p iförsig så lackade jag silvermetallic :p
500 torde räcka jåå, ett tillräckligt tjock färglager sätter igen reporna.
Men när du klarlackat en gång och vill mellanslipa kan du bra använda 1500 och sedan dra på ett klarlacklager till.