Efter att ha punktat plåten som jag beskrivit tidigare så slutar jag när det är ungefär en halv centimeters luftspalt mellan alla svetspunkter. För DÅ slipar jag punkterna. Kyler med tryckluft efter varje punkt som jag slipar.
Detta för att inte få en svets ovanpå svetsen, vilket leder till porer och hål, dels för att det är lättare att kyla.
Slipar undantagslöst alla svetsar som kommer att synas med kapskiva. Vänder kapen nästan 90 grader mot svetsen och kör försiktigt ned den tills den är jämnt med plåten. OCH glömmer inte bort att kyla förståss
När jag såg första bilden blev jag rätt fundersam faktiskt, men eftersom du gör allt i flera steg så är det väl slutresultatet som räknas - och det är ju helt OK
När jag såg första bilden blev jag rätt fundersam faktiskt, men eftersom du gör allt i flera steg så är det väl slutresultatet som räknas - och det är ju helt OK
Slipar undantagslöst alla svetsar som kommer att synas med kapskiva. Vänder kapen nästan 90 grader mot svetsen och kör försiktigt ned den tills den är jämnt med plåten. OCH glömmer inte bort att kyla förståss
riktigt snyggt å bra! kul att se hur andra gör:) det roligaste med plåt är att se den markanta skillnaden mot innan vilket man verkligen gör här, keep it up:cool:
Helvete vad snyggt det blev, överträffade verkligen min förväntan! Upp med mer bilder
Ska du igång och börja tennspackla osv?
Jag tennspacklar inte pga att plåtarna nu är jämt med varandra. Skulle jag lägga på tennspackel så blev det att slipa bort det för att få det jämt igen. Istället drar jag på en epoxygrund som förhoppningsvis skall leta sig ner i alla eventuella svetsporer. Denna epoxy är mycket rostbeständig och går att spackla på.
Gjorde likadant när jag bytte tröskel på Barracudan för 11 år sedan, och ingen rost syns där än. Vilket jag räknar som ett gott resultat
riktigt snyggt å bra! kul att se hur andra gör:) det roligaste med plåt är att se den markanta skillnaden mot innan vilket man verkligen gör här, keep it up:cool: