3430
Sök

Misslyckade bilköp/byten

2 656 Inlägg
19 oktober 2011
#21
köpte en bmw 525a oseed visserligen inte för mycket pengar men de va de värsta jag gjort motorn va visserligen trimmad:p men resten totalt skrot låda+bakaxelrasade brand i bilen osv ångrar mig som fan än :p


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 oktober 2011
#22
Misslyckat köp vet jag inte, men misslyckad affär över lag.
Köpte min första bil några dagar innan jag skulle ta körkort 1993.
En Mustang HT från 1968, köptes för 27000.

Sjukpensionär som man var redan då hade jag ju givetvis inte råd att ha den kvar eller någonstans att ha bilen. Sen ville man ju inte köra den på vintern så den skulle bort. hmm

Sålde den året därpå för 23000... Den skulle man ha haft nu. I det skicket var den garanterat värd 100000 nu. Då kändes det skit att vara sjuk på livstid... :'(

Gör inte saken direkt bättre att den har varit avställd sen han köpte den...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Pim_Pim
23 oktober 2011
#23
Åkte och kollade på en 740 som Var tänkt som vinterbil, åkte 10mil enkel så det var ju inte så jätte farligt ändå. Men vi frågar om kopplingen var bra mm. Javisst, säger han och vi åker upp. Provkör ochkopplingen är totalt slut, svårt att undvika kärringstopp. Det var också avgassläckage, och däcken man skulle få med på fälg hade pyspunka. Han begärde 7tusen för en sunkig, oskattad och besiktad (4 månader till) Volvo 740 gl. Och pruta var det inte tal om, aja tänkte vi. Det går hitta en mycket bättre 740 för det priset så vi tackade för titten och åkte hem.

Annonsen finns till och med kvar.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_7 … 18&w=2

Vill bara varna er om ni tänkt kolla på den här Volvon så ni vet vad som väntar er.

Självlärd
3 083 Inlägg
23 oktober 2011
#24
Pim_Pim skrev:
Åkte och kollade på en 740 som Var tänkt som vinterbil, åkte 10mil enkel så det var ju inte så jätte farligt ändå. Men vi frågar om kopplingen var bra mm. Javisst, säger han och vi åker upp. Provkör ochkopplingen är totalt slut, svårt att undvika kärringstopp. Det var också avgassläckage, och däcken man skulle få med på fälg hade pyspunka. Han begärde 7tusen för en sunkig, oskattad och besiktad (4 månader till) Volvo 740 gl. Och pruta var det inte tal om, aja tänkte vi. Det går hitta en mycket bättre 740 för det priset så vi tackade för titten och åkte hem.

Annonsen finns till och med kvar.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_7 … 18&w=2

Vill bara varna er om ni tänkt kolla på den här Volvon så ni vet vad som väntar er.

Han ljuger ju dessutom i annonsen. Det är inga turbofälgar runtom yikes. Sitter ju en plåtfälg vänster fram yikes

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

6 632 Inlägg
23 oktober 2011
#25
Volvo142_73a skrev:
Pim_Pim skrev:
Åkte och kollade på en 740 som Var tänkt som vinterbil, åkte 10mil enkel så det var ju inte så jätte farligt ändå. Men vi frågar om kopplingen var bra mm. Javisst, säger han och vi åker upp. Provkör ochkopplingen är totalt slut, svårt att undvika kärringstopp. Det var också avgassläckage, och däcken man skulle få med på fälg hade pyspunka. Han begärde 7tusen för en sunkig, oskattad och besiktad (4 månader till) Volvo 740 gl. Och pruta var det inte tal om, aja tänkte vi. Det går hitta en mycket bättre 740 för det priset så vi tackade för titten och åkte hem.

Annonsen finns till och med kvar.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_7 … 18&w=2

Vill bara varna er om ni tänkt kolla på den här Volvon så ni vet vad som väntar er.

Han ljuger ju dessutom i annonsen. Det är inga turbofälgar runtom yikes. Sitter ju en plåtfälg vänster fram yikes

Plåtfälgar som hängde med till vinterhjulen till en 740 Turbo!

Värsta jag gjort var att sålde min gamla Merca till ett par Letter..lyckades dock avregga bilen utan att skicka in skyltarna. Annars hade jag ägt den idag än

De/Dem

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 oktober 2011
#26
Jag har en misslyckad från när jag letade 9000 2,3T i somras. Söndagen i midsommarhelgen jobbade jag först från 06-16 och åkte sedan nästan 10 mil för att titta på en bil efter att jag stämt träff med säljaren. Det verkade lovande. Säljaren var mekaniker och hade haft bilen flera år. Det skulle finnas mycket kvitton och han k´lovade att den var i bra skick. Den såg verkligen fin ut på bilderna, men fin i lacken var också den enda fördelen den visade sig ha...

Kändes överlag riktigt jävla värdelöst att man lyckades bli iväglurad på en 9 mil enkel resa så billigt, men han hoppades väl att jag skulle ta den eftersom jag åkt hela vägen. Kan nämna att han ville rätt saftigt betalt också, typ 15k. Visst, hade den varit i bra funktionellt skick så...

Saxat mitt inlägg från ett annat forum

Andromeda aka slaktarn skrev:
Men det visade sig vara ett spektakulärt slöseri med tid :evil:

Den ser väldigt fin ut i karossen, men är mest skit i övrigt. Ett riktigt vrak helt enkelt.

Till att börja med var den lite diskret varmkörd när vi kom. När jag körde ned fingret i expansionskärlet blev det till min förvåning svart. Lyste ned, och det var olja överallt i kärlet. Oljan i motorn var fylld över stickan.
- Ojdå, sade säljaren.

Lyste runt lite runt toppen med ficklampa, och under bilen. Oljekladd ta mej fan överallt., lite haffsigt borttorkat med trasa på en del ställen.

Satte mig i förarstolen, och höll på att studsa ut genom passagerardörren när sätet sjönk ned en decimeter. Vred om nyckeln och lyssnade på mullret. Tittade under bilen och konstaterade ett hål i mittendämparen.

SRS-lampan lyser ilsket. Huvudkopplingscylindern tittar fram bakom pedalerna.
Laddtrycksmätaren är tvärdöd.

Bilen går jämnt, men inte så bra som den ska. Antagligen därför mätaren "inte fungerar". Så att man inte ska se att den bara laddar grundladdtryck.
Den är överhuvudtaget ostadig i landsvägsfart. Blir mest förvånad när den faktiskt bromsar helt OK och ABS'en fungerar.

Kollar runt motorn igen efter provkörningen, och den har tryckt ut mer olja runt toppen. Det luktar avgaser i expansionskärlet. Dessutom rasslar det ännu mer från toppen. Säljaren är förstås mäkta förvånad roll

Tackar för mig innan jag säger något jag ångrar och åker hem.


Rumpmas
3 860 Inlägg
23 oktober 2011
#27
Malheus skrev:
Volvo142_73a skrev:
Pim_Pim skrev:
Åkte och kollade på en 740 som Var tänkt som vinterbil, åkte 10mil enkel så det var ju inte så jätte farligt ändå. Men vi frågar om kopplingen var bra mm. Javisst, säger han och vi åker upp. Provkör ochkopplingen är totalt slut, svårt att undvika kärringstopp. Det var också avgassläckage, och däcken man skulle få med på fälg hade pyspunka. Han begärde 7tusen för en sunkig, oskattad och besiktad (4 månader till) Volvo 740 gl. Och pruta var det inte tal om, aja tänkte vi. Det går hitta en mycket bättre 740 för det priset så vi tackade för titten och åkte hem.

Annonsen finns till och med kvar.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_7 … 18&w=2

Vill bara varna er om ni tänkt kolla på den här Volvon så ni vet vad som väntar er.

Han ljuger ju dessutom i annonsen. Det är inga turbofälgar runtom yikes. Sitter ju en plåtfälg vänster fram yikes

Plåtfälgar som hängde med till vinterhjulen till en 740 Turbo!

Värsta jag gjort var att sålde min gamla Merca till ett par Letter..lyckades dock avregga bilen utan att skicka in skyltarna. Annars hade jag ägt den idag än

Apropå balter, jag har en misslyckad sälj-historia från ett annat forum också:

Jag hade väl liksom inte fattat hur jäkligt det är med bilaffärer än och trodde väl att alla ville göra en rättvis deal för alla parter liksom, och att det fanns någon slags heder bland folk. Vad fan tänkte jag egentligen? tongue

Andromeda aka slaktarn (STCS) skrev:
När jag sålde en audi 100 Avant för några år sedan (finns bilder på Garaget om någon är intresserad) hade jag satt ut den för ett hyggligt snittpris på Blocket, tror det var 25k. Två litauiska killar hörde av sig och verkade mycket intresserade, de skulle åka från Norrköping och undrade om jag kunde möta upp i Katrineholm. Glad i hågen och mer än lovligt blåögd åkte jag de 10 milen från Västerås, och farsan åkte 3 mil dit med sommardäcken han hade i garaget på landet.
Upp dyker två grabbar i en oljerykande Sierra som hänger ihop i rosten. De vill inte provköra eller kolla vare sig motorrum eller lastutrymmet, däcken eller ens provsitta bilen. De går runt och synar karossen noga och pekar triumferande ut varenda stenskott på en typ 14 år gammal bil som i övrigt var rostfri men hade sina mil trots detta. Sedan säger killen att han måste fixa en hellackering på bilen om han köper den och bjuder 12k. Han hade nog säkert inte tänkt betala mer oavsett. När jag nästan skrattade och avböjde affären började de bli lite hotfulla och undrade vad jag lurade dom till Katrineholm för om jag ändå inte tänkte sälja bilen. Att jag hade 95 kg farsa med mig var nog det enda som hindrade mig från att bli rånad på bilen eller nedslagen.

Sedan dess gör jag endast affärer med svenskar och gör mig inte heller besvär med svenskar som börjar konstra och bli jobbiga eller ger mig en dålig föraning. Jag har även lärt mig att aldrig i helvete åka en meter för att möta upp någon spekulant igen.


2 Inlägg
8 december 2011
#28
För länge sedan i början av 2000-talet när jag var fattig student så kollade jag på en Ford Escort -92a som skulle vara välvårdad och fin. Efter att ha tittat på den i verkligheten så förstod jag varför han aldrig fotograferade bilen från vänster sida. Där fanns nämligen en kunglig buckla i bakflygeln.
Nåja, jag tänkte i alla fall provköra den. Tyvärr gick det inte för bilhelvetet startade inte.
Skrattande åkte jag därifrån utan bil med pengarna i behåll. Passade på att besöka en gammal gubbe utanför Malmö som har varit Fordmekaniker sedan 60-talet. När vi stod och snacka i hans trädgård så ringer telefonen. Gubben med Ford Escorten som jag tittade på hörde av sig och ville få den undersökt för att  han skulle sälja den för 14 000:- och att han hade en intresserad kund precis (dvs jag). Fordmekanikern sa till honom att han själv kunde köpa rishögen för 1500:- som reservdelsbil.
Fy fan vad jag flabbade. Inte blev det bättre av att säljaren ringde upp mig 3-dagar senare och sa att nu startar den och går bra. Han undrade hur fan jag kunde känna till klockslag och vaje ord som sades till Fordmekanikern. HAha... han fick något att tänka på smile


7 394 Inlägg
8 december 2011
#29
Powered_by_NOS skrev:
För länge sedan i början av 2000-talet när jag var fattig student så kollade jag på en Ford Escort -92a som skulle vara välvårdad och fin. Efter att ha tittat på den i verkligheten så förstod jag varför han aldrig fotograferade bilen från vänster sida. Där fanns nämligen en kunglig buckla i bakflygeln.
Nåja, jag tänkte i alla fall provköra den. Tyvärr gick det inte för bilhelvetet startade inte.
Skrattande åkte jag därifrån utan bil med pengarna i behåll. Passade på att besöka en gammal gubbe utanför Malmö som har varit Fordmekaniker sedan 60-talet. När vi stod och snacka i hans trädgård så ringer telefonen. Gubben med Ford Escorten som jag tittade på hörde av sig och ville få den undersökt för att  han skulle sälja den för 14 000:- och att han hade en intresserad kund precis (dvs jag). Fordmekanikern sa till honom att han själv kunde köpa rishögen för 1500:- som reservdelsbil.
Fy fan vad jag flabbade. Inte blev det bättre av att säljaren ringde upp mig 3-dagar senare och sa att nu startar den och går bra. Han undrade hur fan jag kunde känna till klockslag och vaje ord som sades till Fordmekanikern. HAha... han fick något att tänka på smile

haha den var kunglig wink


204 Inlägg
10 september 2012
#30
tkd_rille skrev:
Jag tänkte ni som åker över 40 mil för att kolla på en bil. Varför inte kolla upp om de finns fler tänkbara i närheten ?  Skulle jag bege mig långt för att skaffa bil skulle jag letat fram en 4-5 stycken innan jag börjat åka iväg och i samma område.

Är det en udda bil så kanske det inte finns så många i närheten. Eller om det är ett bilbyte som gäller. Sambon fick åka med sin Cadillac på transportbil 103 mil enkel resa, för att få byta till sig sin nuvarande Impala med custombyggd front. Finns ju inte så många sådanna i närheten. Sen fick han ju köra Impalan 103 mil hem igen.
En Volvo 940 hade jag aldrig kört längre än kanske 5 mil för. Till exempel.


113 Inlägg
10 september 2012
#31
Va iväg i våras och kolla på bilar till sambon som ville ha kombi, ac, drag, rostfri (någotlunda iaf) och pigg bil, vi kolla runt lite för ca 25K och hitta en volvo 855 turbo som på bilden såg fin ut, den va nybes och skattad och sänkt en massa i pris "pga nybilsköp" prata med säljaren och visst hade den väl lite rost på skärmarna och lät LITE illa när man svängde höger samt "inte så bra däck" men fin bil med alla kriterier för 12K, jag sa de de låter för bra men vi åker och kollar.

Väl där börjar jag gå runt bilen, blanka däck runtom och TOK kantstötta fälgar, det fanns inte en panel utan rost, mycket rost som va ifylld i bilens färg så såklart såg den bra ut på kort men jaja provkör den iaf (redan då nästan helt hundra på att bara åka därifrån) men men, sätter mig i bilen startar och åker iväg bara det att jag knappt kan snurra ratten, den liksom låser sig vart om vartannat, tar i och får ut bilen från vändplan jag mött i säljarn och ut på en raka på en bakgata och det slår i hela bilen, jag frågar, "låter den så hela tiden?" -"ne bara när man svänger höger".....vi åker på en raka och han säger "bara när man svänger höger"... kommer till änden på 60m rakan "tack men nej tack!!!!" lyckas vända bilen åker tillbaka och sticker fort som.. visst billig bil med många plus men inte en chans att jag låter sambon köra den bilen!!! blev en BMW E36 320 Touring med alla kriterier veckan efter istället big_smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
#32
Jag åkte förra året för att titta på en gammal fenmersa med 300D under huven, att det inte var något utställningsobjekt förstod jag redan på telefonen men det var ju liiite mer problem än vad jag förstått. Motorn gick visserligen fint & det gjorde väl lådan också, men att den luktade som ett billigt horhus invändigt var ju lite jobbigt. Att grabbarna inte orkat fixa ett fungerande gasreglage irriterade också en aning då det bara blev halvgas när pedalen nådde botten.
Fler irriterande saker var ju att det från början var en rattväxlad bil, jag anser väl att man antingen tar bort orginalspaken eller ser till att den fungerar... Inte låter den hänga.
Ovanpå detta så var den så jävla låg bak att det var nära okörbart, däcken var sopor & det gick inte att pruta många kronor. Jag tänkte nästan köpa skiten ändå då prislappen var vettig & jag behövde en bil men då upptäckte jag att biljäveln saknade halva kardantunneln!?
Jag åkte hem utan MB.... Men säljaren var iaf trevlig, träffar på honom ibland.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

606 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#33
För några månader sen var jag och kollade på en mercedes c180 som hade 2 ägare och var enligt säljaren i "TOPSKICK" när jag väl kommer dit ser bilen hyfsad ut var lite rost som  han beskrivit dock lite mer startar fanskapet och den rasslar najävulst ur motorn lät som att kamkedjan och vattenpumpen höll på säcka ihop och jag frågar honom varför han inte nämnde det innan jag åkte ? hans svar på saken var "men se du på fan jag har itne hört det dära förut" då for jag på media markt och tröst köpte ett xbox med tillhörande Forza big_smile

Kan det lagas ska det lagas! :)

7 394 Inlägg
10 september 2012
#34
jottosson skrev:
För några månader sen var jag och kollade på en mercedes c180 som hade 2 ägare och var enligt säljaren i "TOPSKICK" när jag väl kommer dit ser bilen hyfsad ut var lite rost som  han beskrivit dock lite mer startar fanskapet och den rasslar najävulst ur motorn lät som att kamkedjan och vattenpumpen höll på säcka ihop och jag frågar honom varför han inte nämnde det innan jag åkte ? hans svar på saken var "men se du på fan jag har itne hört det dära förut" då for jag på media markt och tröst köpte ett xbox med tillhörande Forza big_smile

hahahaha wink


3 Inlägg
13 mars 2013
#35
Måste varna för tranemo bil, köpte min 328 där. Den levererades med utslitna spindelleder och länkarms lagringar,bussningarna till krängningshämmaren glappa,bromssköldarna fastsatta med bunt band,dom sa att bromsarna va renoverade broms beläggen helt slut,höger broms ok fram va gummi dammasken borta på det hade dom tätat med koppar pasta,efter några dagar märkte jag att växel stag och bussningar i växel lådan va utslitna,stötdämparna runt om dåliga,en bak axel bussning sönder bränd vid en rost lagning.

274 Inlägg
13 mars 2013
#36
Chryslern jag köpte på bilia i Köping.

Såg Skit fin ut, hade tillomed ett fint S märke på bagageluckan.
2 veckor hade jag haft bilen och skulle då pilla bort detta märke för det såg fult ut, och bakom så gömde det sig en fint ROSTHÅL..

Sista gången jag köpte bil därifrån iaf big_smilebig_smile

430 Inlägg
13 mars 2013
#37
jag drog iväg till arvika en gång för å titta på en passat tdi-96 var nybes ua och enl säljaren bara ytrost på framskärmar...står å väntar nån min innan jag ser rök som om det kom ett ånglok farande! de va passaten! dessutom med knytnävs stora hål i skärmar/dörrar och skuff!!!
tack å hej sa ja, men ska du inte prova tyckte han bara pumpen som är kass...hehehe jä..a folk de finns där ute...

Mopar or no car!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
13 mars 2013
#38
Var och kikade på en Golf 2 för några år sen som såg fin ut på bilden och var näst intill rostfri enligt ägaren. Åkte nästan 11 mil enkel resa. När jag kommer fram så ser jag att bilen är rostfri. Men det ägaren glömde nämna var att båda dörrarna, framskärmen på ena sidan och bakluckan var utbytt till alla möjliga färger så det såg ju förjävligt ut...

Jag kan ju tycka att det är en sån liten detalj man nämner i en annons eller i alla fall när man pratar på telefon tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Forummoderator
18 008 Inlägg
13 mars 2013
#39
Var förra året och tittade på en MB E420 W210. Enligt säljaren fanns det rost runt låset på bagageluckan. Annars fin och felfri. De behövde inte bilen för de hade köpt en BMW istället. Lät ju bra? Fick en klar uppfattning om de köpt en ny BMW... Trevlig gubbe. Den skulle vi ha som lånebil på jobbet så det är väl bara att lacka om bakluckan då? Kan ju inte ha en rostig bil till kunderna.

Åkte ca 10 mil och vi blev hämtade på landvetter flygplats. De kom i en gammal och Mycket trasig E34...Både jag och farsan sa att "Är det den "nya" BMW:n så hur ser Mersan ut?" Mycket riktigt. När vi fick se den var det gravrost runt alla skärmar och säljaren hann säga "Det är bara att pensla över" Efter 10-15 sekunder utanför bilen var vi på väg hem igen.

OT:
Fast: När jag köpte den sista bilen. Även det en MB W210 (Se mina bilar) så sa säljaren att det var rost i vänster framdörr. Annars ok. Kanske växlar lite hårt också. Flera hade varit och tittat tydligen. Lite skeptisk men Säljaren var ärlig kändes det som. Köpte bilen av ett dödsbo. Visst hade den rost i framdörren. Fast man bör ha mikroskop för att se det klart & tydligt... Lite hårda växlingar innan den blev varm. Än sen? Den är inte ny. Han nämnde dock inte på telefon att de som varit och tittat på bilen inte fått köpa den för det var "fel köpare"... :-)

Han nämnde inte heller att det satt nya Hakkapeliitta 2 på den. Han nämnde inte att boken var fullstämplad. Han nämnde inte att olja var bytt var 1000:e mil och att motorn var renoverad i toppen 2010. Eller att Bilen ser ut som ny både ute och inne... Osv... Vi pratade en bra stund och jag visade massor på bilen som han inte kände till tror jag? Att jag sedan har en rekondfirma kändes lugnt för honom. Dessutom haft mängder med Mersor och vet hur man sköter dessa. Han förstod. Jag fick köpa bilen mycket billigt för jag var rätt köpare. Fick smörja upp takluckan. Fast nu är den bra. Mycket märklig affär fast åt rätt håll. Behöver inte glöda ens i minusgrader :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök