2867
Sök

V70N automatlåda håller bra/dåligt???

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#1
Halloj!

Ska troligen köpa en V70N, blir då förmodligen 2,4T eller T5. Dock är 95% automater, så frågan är då om det är en låda att lita på?

Har ingen erfarenhet av dessa. Vet att 850 automaterna på T5 är lite sisådär...


785 Inlägg
30 oktober 2011
#2
Vad jag hört dåliga, och därav omöjliga att få tag på via skroten.
Ny som gäller vid ras = tokdyrt..!

Its not the fart that kills, its the smell...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#3
Aj fan, lät inge vidare... Tycker inte de verkar som de finns några dåliga automatare ute, alla verkar okej, menmen skenet kanske bedrar...


467 Inlägg
30 oktober 2011
#4
Alltså, kör man vettigt så e det klart att dom håller. Men ligger du och trycker fullt spett varje rödljus så brakar dom ju så småningom.

Min s60 har gått 19000 snart med automatlåda. Växlar hur mjukt som helst

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

2 638 Inlägg
30 oktober 2011
#5
Har en s60 2,5T -05 automat och sen jag köpte bilen har jag kört den 6000mil på 2,5 år utan krångel. Växlar mjukt och fint och tvekar aldrig osv. Är nöjd med min automat iallafall smile

Muttley
30 oktober 2011
#6
Hoffmeister2 skrev:
Alltså, kör man vettigt så e det klart att dom håller. Men ligger du och trycker fullt spett varje rödljus så brakar dom ju så småningom.

Min s60 har gått 19000 snart med automatlåda. Växlar hur mjukt som helst

De rasar runt 25-30 tusen mil. Och de kvittar så om du är världens bästa förare som kan köra bil. De rasar ändå. Man kan aldrig veta om man har fått sig ett bra exemplar.
Av de jag menar är då 06-07.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#7
Jag har siktat in mig på 00-01:or mest, just där mellan 25.000-30.000....


406 Inlägg
30 oktober 2011
#8
Att tänka på när du kollar automatare är ju att höra med ägaren när oljan varit bytt i den. Oljebyte på lådan ligger ej med i ordinarie serviceintervaller, utan Volvo själva anser att lådan skall säga till själv när den behöver service.

Detta är väl i min mening jäkla dumt, då ingen låda mår bra utav att rulla 10.000talsmil med samma olja.
På utryckningsbilar samt taxi brukar bytesintervallen på växellådsolja ligga på 6.000mil.

Så kolla gärna med tidigare ägare till bilarna så att oljan varit bytt MINST en gång om den rullat runt 10-12.000mil.

När en låda slutar att driva beror det i de flesta fall på att oljan dragit åt sig fukt och fått sämre smörjegenskaper. Med fräsch olja och vettig körning kan man få dem att hålla länge.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#9
Ja visst är det så, dock känner jag att suget avtagit dramatiskt eftersom de verkar vara en stor risk ^^

Visst, den kan hålla, men är det bra grejer så SKA det hålla wink


Handledare
1 481 Inlägg
30 oktober 2011
#10
Min 855 T5 hade gått 34000 när jag sålde den. Automaten funkade felfritt trots milen. Bytte olja i den. Det räddar nog många mil.


Muttley
30 oktober 2011
#11
De är ju inte samma lådor i 06-07 som de är i den gamla modellen. Och var den bättre? De är dyrt att bytta en låda. Kan man dessutom inte skruva själv så är de ju bara skrota bilen då en ny låda går för mer än vad de är värt.
man kan inte jämföra 855 med en v70n heller.

2fast4you
371 Inlägg
30 oktober 2011
#12
har haft 3 st långmilare automat har inte haft några större bekymmer me dom. men är väll som alla andra bilar inget håller för evigt. sen är det ju en volvo o delar finns o få tag på. oftast billigare än andra modeller.

haru kört fast eller

1 171 Inlägg
30 oktober 2011
#13
Men varför ingen service på automatlådorna? Vem är det som tjänar på det egentligen? Man ska alltså vänta tills den börjar krångla och den nästan är på väg att gå sönder pga sliten olja innan den byts. Verkar ju inte bra för någon. Kan man ju hoppa över att byta motorolja också då, bara fylla på tills motorn börjar gå dåligt innan man byter olja och filter...


8 252 Inlägg
30 oktober 2011
#14
Bensinskallen skrev:
Jag har siktat in mig på 00-01:or mest, just där mellan 25.000-30.000....

Jag antar att det är samma sak med lådorna i N som i dem äldre: nämligen en konstruktiv livslängd på 16.000 mil. Oljebyte är alltid bra, synd bara att det inte finns ett riktigt utbytbart filter i lådorna. Hade dem haft det hade dem hållt längre om man bytt filter och olja. Istället för filter så finns en sil(!) som man lär plocka isär lådan för att komma åt.


Muttley
30 oktober 2011
#15
zoopåse skrev:
Men varför ingen service på automatlådorna? Vem är det som tjänar på det egentligen? Man ska alltså vänta tills den börjar krångla och den nästan är på väg att gå sönder pga sliten olja innan den byts. Verkar ju inte bra för någon. Kan man ju hoppa över att byta motorolja också då, bara fylla på tills motorn börjar gå dåligt innan man byter olja och filter...

Volvo tjänar på det. De får ju sälja lådor och bytta. Men de kvittar om man byttar oljan, har gjort de på våra iallafall.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
31 oktober 2011
#16
Men varför köper du inte en manuell då? Finns ju hur mycket manuella som helst på blocket vad jag kan se! ca 130st 2.4t och 70st T5 smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

124 Inlägg
31 oktober 2011
#17
Min S60 2.4t -02 har gått 23000mil och inga fel på lådan vad jag kan märka av. Går mjukt och fint.

Trafikledare
563 Inlägg
31 oktober 2011
#18
Av vad jag har fått uppleva av egen erfarenhet så kan Volvos automatlådor sluta växla som dom ska efter ett oljebyte, detta enligt tekniker på Volvo och växellådsrenoverare pga att ventilerna i lådan "trillar" för långt ut när oljan töms ut att dom inte kan "hoppa" tillbaka så långt som dom ska. Detta pga beläggningar på ventilerna.. Har själv varit med och bytt en låda efter ett oljebyte pga att den hoppade över tredje växeln, bilen i detta fallet var en V70N 2002 med ca 22 000 mil på mätaren.

Har själv oxå sabbat en låda i första generationen V70R med för mycket pulver och intensiv körstil.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#19
F4S4N skrev:
Men varför köper du inte en manuell då? Finns ju hur mycket manuella som helst på blocket vad jag kan se! ca 130st 2.4t och 70st T5 smile

Jo de blev en manuell också wink Vågar absolut inte köpa automat nu efter allt ni skrivit ^^


Var dock så att de flesta jag kikade på, och som låg väldigt nära och bra, var just automat. Fick åka en bit för den rätta bilen men de var de värt wink


695 Inlägg
1 november 2011
#20
Min kusin hade en s60 T5 -06 eller nå sånt, hade gått 6700mil när den rasade, den nya höll till ca 15000mil. Då har han visserligen en rätt tung gasfot men inte den tyngsta, och bilen gick original hela tiden.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance


Sök