3333
Sök

V10 från bmw m5 e60 till bmw 330xi e46.

6 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#1
Hej. Jag undrar om det är möjligt att sätta v10 från m5 e60 till bmw 330xi e46, och hur blir det med besiktningen? Här är länken till motorn: http://www.ebay.de/itm/BMW-E60-E63-M5-M … 857wt_1156

276 Inlägg
2 november 2011
#2
JAJA fö faan, de är bara å slänga dit, passar rakt i!!!


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 november 2011
#3
Bes lär ju ta dig..
Han lär ju dö när han öppnar huven av hjärtattack tongue

sen om den passar kan jag inte svara på , Dock så går ju allt om man bara vill !

C H E V R O L E T <3

6 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#4
http://www.youtube.com/watch?v=bc2EHva69RA E30 med v10, så det kanske är möjligt att sätta den i e46. Jag är medveten om att det inte blir enkelt, det jag vill veta är bara om det går rent teoretiskt och hur det blir med besiktningen.
Senast redigerat av insomniac (2 november 2011)

2 014 Inlägg
2 november 2011
#5
SFRO skrev:
GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT

Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:

Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)

Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:

Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.

Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Eftersom samtliga modeller av E46 mig veterligen är helfordonsgodkända finns inte en tillstymmelsen av en chans att få bilen igenom besiktning med en V10, så ny registreringsbesiktning lär krävas. Vid en sådan gäller ovanstående.

Hur du än vrider och vänder på det kommer kombinationen E46 + V10 aldrig bli laglig i Sverige såvida du inte a) får intyg från tillverkare/generalagent eller b) med permanenta extravikter ökar bilens tjänstevikt till cirka 2 486 kg.

Det förstnämnda vore du troligtvis först i världen med om du lyckades då BMW av princip inte lämnar intyg för effektökning av sina modeller, och vad beträffar det andra alternativet så misstänker jag att bilen inte är byggd för sådana vikter och alltså inte kommer att godkännas konstruktionsmässigt.

Om du absolut vill ha en E46 med större motor eller fler cylindrar är nog ditt enda alternativ att använda dig av en M62B40/B44 och satsa på ombyggt fordon då du kan klara dig på regeln för 15 kW/100 kg.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

6 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#6
Tack för svaren! smile

42 Inlägg
2 november 2011
#7
Sen ska det mycket till innan du får ner något sånt i e46'ans trånga utrymme.

De folk gör i usa är antingen S54 eller turbo, xi har många försökt sig på men vet bara om 1 bil som går som Xi med S54;
http://www.youtube.com/watch?feature=pl … bjFPKRR-5Y

Visserligen såg jag en tråd förut om någon som stoppade i en S85 i en M3 kaross...
http://www.youtube.com/watch?v=T10cyk8tHUA
Tydligen fick dom den att gå iaf smile
http://www.youtube.com/watch?v=fZ8HxZB5Emo

Vet folk som kör uppemot 1000hp i sina M54'or...


6 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#8
Jag har fastnat på m5 pga v10, tycker att den motorn är så stark och charmig. Nackdelen med m5 är det är bakhjulsdrift och det blir svårt att köra den på vintern med sina 507 hk, så därför köpte jag 330xi. Men istället för att sätta s54 skulle jag nog sätta dit en kompressor, resultatet blir ungefär likadant, runt 350 hk. Aja, surt att det är så mycket problem med besiktningen bara smile

42 Inlägg
2 november 2011
#9
Besikta med kompressor går haha , åk genom en gånmg utan och få en 2a på något enkelt , åk in 2a gången med kompressorn och lagad 2a och du har bilen besiktad(Gjorde detta av misstag då jag först fått ombesiktning pga kompressor och broms , åkte in och visade att motorn var org men fick ombes på broms, 3e gången kollade dom broms och fick ett godkänt papper smile)

Nåja , kompressor tycker jag inte om lika mycket som turbo när bilen körs till vardags , körde runt med 1.5L/mil pga att jag fick ligga över 3000rpm för att bilen skulle kännas rolig.

Jag röstar på att du köper dig ett par lågkomps kolvar och raceware toppbultar och slänger på en cometic packning.(sen tillkommer lite mer tänkande men är ju roligt att bygga smile)

Med org insug kan du då ladda upp till 2bar(sålänge laddet inte spikar iväg o knäcker insuget).

Eller så kan du köra på ett färdigt turbokitt ; www.techniquetuning.com

BTW Turbokittet är svårare för bes att se(tar väl en dag att plocka av det om det skulle skita sig) smile
Senast redigerat av Pir4t (2 november 2011)


6 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#10
Jag är inte så kunnig när det gäller motorer, men hört talas att jag inte kan ladda mer än 0,5 bar på min motor. Men går det så är det ju bra alternativ att turbokonvertera ist för kompressor, dock är jag inte lika förtjust i turbomotorer som i sugmotorer. Såg nu turbokittet som du länka, behöver jag byta några delar eller kan sätta turbon i originalmotorn?

42 Inlägg
2 november 2011
#11
Stage 1 är bara att pilla dit och skicka motorstyrningen till Nick så slänger han in en mapp på den så bilen går rätt smile
Stage 2 så byter du kolvar+toppackning (rekommenderas att byta topplocksbultar också)

Om du gör det passa på att ändra varvstoppet till 7k smile

Org motorn laddar många 1bar på , det som skiter sig är när folk laddar 1bar på låga varv eller med en skadad motor.

Tycker du om NA så kan du ju alltid göra som en kille jag pratar lite med , kallar sig Pei330Ci och har byggt riktigt fina E46'or smile
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=649653 NA Bygge(visserligen med nitro)
Här är hans TT Steg 1 bygge :
http://forum.e46fanatics.com/showthread … amp;page=5

Oavsett hur du gör så tycker jag att du ska öppna oljetråget och antingen svetsa oljepumpsdrevet eller byta till en uppgraderad oljepump som jag själv gjort, i stort sett alla som öppnar oljetråget har märkt att muttern sitter löst(alltså på gränsen till motorhaveri) sad


6 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#12
mycket man ska tänka på, måste skaffa mig mer kunskap om motorer innan jag turbokonverterar bilen känns det som smile

42 Inlägg
3 november 2011
#13
Heh jo det underlättar en del , har du nån kompis som ska renovera en motor så kan du ju passa på att kika smile



Sök