3650
Sök

Generator Felsökning Varningslampa lyser konstant. Volvo S70

***CamBone***
50 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#1
hej hej på er


Bilen Volvo S70 2,4 -00 Ca 27 tmil
Jag vill ha råd från er gott folk..

Det är så att lampan börja lysa för några dagar sedan och bilen slockna på vägen och det var ingen problem att starta den igen och köra vidare men efter att man växla ner tex från 3an t 2an så går varvtalet ner o bilen dog igen och detta upp repade sig tills man tog sig hem.


Sedan har jag kolla lite runt hur jag kunde felsöka felet och gjorde lite tester så hoppas ni för vettig info.

Bilen avslagen batteri ca 12,11V

Bilen påslagen batteri ca 13,75V

Bilen med halvljus,varning,dimljus och full fläkt på  ca 12,8V 

Av med allt o mäta igen med bara bilen påslagen ca 13,10V

Sedan testa jag varva lite o efter ca 3000 rpm så dog motorn gick ut o mäte o det låg på 12,40V och gick neråt.

Vänta en stund  mätte igen ca 13,10V  varva till ca 2000 och det höll vid ca 13,10V   
sedan varva till ca 3000 och det var vid ca 13,10V igen ..?

så om ni får ut någon vettig info ur detta vore jag super tacksam.

Vill även säga att detta hände direkt efter att jag hade rengjort luftfiltert har en green cotten om det hade någon på verkan...


hälsningar
Cool_g

Såg att d hamna på fel rubrik ledsen,, någon mod kan bara flytta tråden.
Senast redigerat av cool_g (19 november 2011)

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!

18 Inlägg
19 november 2011
#2
vad för typ av sportfilter har du, öppet eller insats?.

***CamBone***
50 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#3
bilkungen skrev:
vad för typ av sportfilter har du, öppet eller insats?.

jag har insats filter, tror du att det har någon inverkan?

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 november 2011
#4
Byt generator (eller börja med laddningsregulatorn!).Du skall ha ca 14V Volt batterispänning med bilen igång o tända ljus mm.... 13.75V är för lite!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 november 2011
#5
Jag håller med dawwe, regulator känns högst troligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

***CamBone***
50 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#6
Ska då inköpa laddningsregulatorn och får hoppas att det är den som spökar.

Och en lite fundering tror ni det kan också vara så att drivremen slirar, jag har dragit i den och den går inte runt men den har lite spel, men det kanske den ska ha??

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 november 2011
#7
cool_g skrev:
Ska då inköpa laddningsregulatorn och får hoppas att det är den som spökar.

Och en lite fundering tror ni det kan också vara så att drivremen slirar, jag har dragit i den och den går inte runt men den har lite spel, men det kanske den ska ha??

Lite spel ska den ha, multiremmar slirar mycket sällan. Koppla ett spärrskaft på generatorn och känn efter, kan du dra runt motorn på remskivan så är det lungt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 november 2011
#8
Generellt skall drivremmarna spännas "lagom". Lagom är när man kan man trycka ner remmen ca 10-13 mm med "tummen om man tar i". För hårt spänd rem kan i värsta fall förstöra lagren i tex generatorn, för lös rem slirar/tjuter så det hör man tydligt i regel.
Senast redigerat av dawwe (20 november 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 november 2011
#9
dawwe skrev:
Generellt skall drivremmarna spännas "lagom". Lagom är när man kan man trycka ner remmen ca 10-13 mm med "tummen om man tar i". För hårt spänd rem kan i värsta fall förstöra lagren i tex generatorn, för löst rem slirar/tjuter så det hör man tydligt i regel.

Måsta bara lägga mig i. wink 10-13mm brukar det så i boken på gamla volvo med v-rem. Men jag har aldrig lyckats få det att funka med så slak rem.
I en s70 är det multirem och den ska egentligen kollas med specialverktyg som ingen har...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 november 2011
#10
Haha...10-13 mm verkar då vara ett "standardvärde" för det har jag läst i flera repmanualer, o då gäller det andra märken än Voflo:). Jag vette katten hur hårt jag brukar spänna, men jag spänner bara precis så hårt att det inte slirar, inget kul om det viner om remmen eller ännu roligare att man råkar ut för nåt "lager-ras".
Är det multiribb så är det bara att kränga på remmen sen sköter väl sträckaren resten? Eller har Voflo multiribb med manuell sträckning?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 november 2011
#11
dawwe skrev:
Haha...10-13 mm verkar då vara ett "standardvärde" för det har jag läst i flera repmanualer, o då gäller det andra märken än Voflo:). Jag vette katten hur hårt jag brukar spänna, men jag spänner bara precis så hårt att det inte slirar, inget kul om det viner om remmen eller ännu roligare att man råkar ut för nåt "lager-ras".
Är det multiribb så är det bara att kränga på remmen sen sköter väl sträckaren resten? Eller har Voflo multiribb med manuell sträckning?

Jag törs inte säga om Volvo har manuell, jag hade det på min Jeep och den skulle man ha en sträckningsmätare till. Men som sagt lagom är bäst, speciellt på en ny generator/vattenpump, när alla lager är inslitna så är risken betydligt mindre för ras.
Men när man kör 100A generator med gammal kilrem får man inte vara blyg, 10mm spel så står den still när stereon går på wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

***CamBone***
50 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#12
Ville bara säga tack grabbar problemet är löst det var kolen som var lite slut smile

Thanks

*** Roses are red ***
** Violets are blue **
*Sugar is eeeehhhhh
--->Fuck It Lets Race!


Sök