2908
Sök

Byta till DOHC i en Sierra.

12 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hej..

Tänkte kolla om det går att sätta i en sierra DOHC motor i en Sierra med SOHC utan att behöva ändra några motorfästen?? Och vad jag behöver göra i så fall... Bilen är en Ford Sierra -88 (tror jag) 2.0 Laser...

Tacksam för svar..

V8 is always the best engine.. :-p

12 086 Inlägg
30 augusti 2006
#2
Jag har lyft motorn på en Dohc.. aldrig mer säger jag, utan överdrift minst 12 miljoner kablar, och problem överallt =P Men går gör de säkert, du får ta med kuddarna och fästena från Dohc och smälla på karossen. Men jag skulle avrekomendera, köp en Dohc ist.

228 Inlägg
30 augusti 2006
#3
förstår inte i vilket syfte du ska slänga i en DOCH maskin...vill du busa eller vad är det frågan om...möjligtvis så passa motorfästena men resten får ud ta o byta elhärva m.m...det är en annan motor...riktigt tråkig dessutom om man ksa busa lite med dem..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

291 Inlägg
30 augusti 2006
#4
moffegrev skrev:
förstår inte i vilket syfte du ska slänga i en DOCH maskin...vill du busa eller vad är det frågan om...möjligtvis så passa motorfästena men resten får ud ta o byta elhärva m.m...det är en annan motor...riktigt tråkig dessutom om man ksa busa lite med dem..

tycker det är riktigt roligt att busa med DOHC jag, har inte haft några problem ännu...
Men jag förstår inte varför man vill byta ut en sohc mot en dohc motor...

228 Inlägg
31 augusti 2006
#5
precis det jag menar...klart att det går att busa med den med men det finns inte ens i närheten av grejer till Dochen som till Pinton...känsliga toppar m.m...intervaller på att byta toppackningar...då byter jag hellre ventiltätningar än toppackning..;(

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

12 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
#6
Hmm.. Längesen jag kikade nu.. Bytet till DOHC från SOHC:en har inte blivit av.. Hade ingen speciell anledning så.. Tänkte bara kika lite.. Problemet är att jag har det klassiska Ford "tickandet"..  och när jag kikat lite på annons sidor så har det varit lättare att få tag på en DOHC... Jag kanske har fel.. Det går ju att bara byta topp på SOHC:en som e i nu till en som är fräschare... Har inte riktigt förstått än vad det är som orsakar det klassiska "tickandet" men jag har hört att det är "oljeröret" ovanför kammen som klumpar igen.. Och när man kör en längre tid med det så slits kammen ner och "slår" på ventilerna... Finns det något annat sätt att fixa "tickandet" än å byta kam och ev. ventiler??

Tacksam för svar..

V8 is always the best engine.. :-p

12 086 Inlägg
2 november 2006
#7
RockaBillyRebel skrev:
Hmm.. Längesen jag kikade nu.. Bytet till DOHC från SOHC:en har inte blivit av.. Hade ingen speciell anledning så.. Tänkte bara kika lite.. Problemet är att jag har det klassiska Ford "tickandet"..  och när jag kikat lite på annons sidor så har det varit lättare att få tag på en DOHC... Jag kanske har fel.. Det går ju att bara byta topp på SOHC:en som e i nu till en som är fräschare... Har inte riktigt förstått än vad det är som orsakar det klassiska "tickandet" men jag har hört att det är "oljeröret" ovanför kammen som klumpar igen.. Och när man kör en längre tid med det så slits kammen ner och "slår" på ventilerna... Finns det något annat sätt att fixa "tickandet" än å byta kam och ev. ventiler??

Tacksam för svar..

Är kammen bara lite nersliten så kan du spänna vipparna och köra i en tjockare olja.
På SOHC sierran jag hade va kammen nersliten 0.7 mm, det va bara skit av den toppen.

470 Inlägg
2 november 2006
#8
orka byta till en DOHC
dom är ju ganska slöa.... också

jag vet!!!!

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

12 086 Inlägg
2 november 2006
#9
mjukismagnus skrev:
orka byta till en DOHC
dom är ju ganska slöa.... också

jag vet!!!!

Ja den är ju bra mkt kvickare än enkelkamsmotorn iaf

20 Inlägg
3 november 2006
#10
Den e ju dessutom 8 ventilers


12 086 Inlägg
3 november 2006
#11
Toppe skrev:
Den e ju dessutom 8 ventilers

Fortf kvickare än SOHC =P

Hamster
817 Inlägg
3 november 2006
#12
Ärligt talat är det enklare å billigare att köpa en DOHC sierra istället smile
Du måste ha med dig databoxen, byta kabelhärva. Stoppa i en turbo istället i SOHC'en.
Tickandet blir du alrig helt av med men du kan göra något åt det.


12 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
#13
Hej igen.

Nu har jag fått tag på en annan SOCH motor men det lutar åt att bara byta topp eller kam då motorn är i ganska dåligt skick i övrigt.

Vilket är lättast och tar minst tid, byta hela toppen eller bara kamaxeln?

V8 is always the best engine.. :-p

12 086 Inlägg
11 december 2006
#14
RockaBillyRebel skrev:
Hej igen.

Nu har jag fått tag på en annan SOCH motor men det lutar åt att bara byta topp eller kam då motorn är i ganska dåligt skick i övrigt.

Vilket är lättast och tar minst tid, byta hela toppen eller bara kamaxeln?

Byt hela toppen om den är fräsh.. Sotningssats köper du på biltema för 250kr.

39 Inlägg
13 december 2006
#15
Du får räkna med att ventilstyrningar och säten kan behöva bytas eller åtminstone fräschas upp om kammen är utsliten, så har du en fräschare topp är det enklare att byta rakt över. Bara att lossa kamremmen och topplocksbultarna vad jag minns (var en del år sedan jag gjorde det själv). Bottendelen brukar hålla bortåt 30.000 mil nästan oavsett misskötsel (bra smörjning) om inte någon möjligen konstant blåvarvat wink, nya kannringar (oljetätning) på kolvarna är iofs inte fel om den passerat 20.000 och drar mycket olja, men då är det ju lika bra att göra en ordentlig rivning&överhalning. En i grunden bra motorkonstruktion med vissa brister; stora oljekanaler i blocket gör att trycket till toppen inte blir optimalt och därför guckar oljeröret till kammen lätt igen med tiden. God idé att ta ur och lägga i blöt 1 dygn i lacknafta och blåsa ur - har hört rysare om att yttersta kamlagren annars kan skära när det sätter igen. Blårök brukar bero på brända ventiltätningar, gäller särskilt äldre SOHC. DOHC är i grunden samma motor men en bra portning och rätt kam på SOHC ger ungefär samma effekt och man slipper problemen aluminiumtoppen som regel tycks dras med. Sägs att SOHC gillar hårda kamprofiler/högt lyft men kammen går åt ganska fort istället då.


Sök