3074
Sök

Volvo 850 (854) S2,5 -95 tankar i olja men stickan är tom

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Som ovan. har nyss hällt i nästan 2 liter motor olja men stickan är snus torr.
även lite små rostig tycker jag fast det är inge olja i kylarbutten eller så.

Finns ett mindre läkage fast inget betydande för 2 liter.

Vad sjutton kan det bero på? är det stopp ut till stickan bara eller varför syns ingen olja?
Lampan lös när man svängde och därav oljepåfyllning.

Skriv gärna ner teorier eller om ni kanske vet.

Tack på förhand!

3 235 Inlägg
28 november 2011
Hur mycket olja ska det vara i motorn?
Om det ska vara runt 5 liter så synt inte två-tre liter på stickan.

A.Sörman
1 299 Inlägg
28 november 2011
va bilen avstängd när du kolla? det kan ju alltid hjälpa smile

396 Inlägg
28 november 2011
6L ska det vara ungefär.

lyser lampan (och det inte står just oil level) så har du fr dåligt oljetryck, och då har du säkerligen inte värst mkt olja i....kan ju ha koksat igen till oljestickan då, men det är nog troligare att du har typ 2,5 liter olja i just nu...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
okej, ja det lyser endast vid längre och kraftigare kurvor annars lysr lampan inte. och ja mellan 5 - 6 litr har jag för mig att det ska gå i.

kan det endast vara så enkelt? men stickan är helt super torr. ska inte ens det jag hällde i nyss synas det minsta lilla?

Och varför är den iprinsip rostig? typ som kondens varit i hålet och sedan lagt sig som ett fläckigt ytrostlager.

ska prova hälla i en 4 liter till i morgon & se. och ja. bilen var avstängd och jätte kall. stått ute ca 5 timmar sedan senaste körningen smile

98 Inlägg
28 november 2011
5.7L har jag för mig att man ska peta i, iallafall efter oljebyte när du tappat ur allt.

10 Inlägg
1 december 2011
5,4 l är det i dom, när lampan blinkar till i kurvorna är det ca 1,5 liter kvar troligtvis ventiltätningarna som är slut så den trycker ur sig olja i avgassystemet ett vanligt fel på 850!

Sök