Hej Jag bara undrar när växlar ni vid hur många 1000 varv. Jag tar körkort nu och då vill de att man ska växla vid 3000 då kår ju bilen slött som fan så när jag övningskör hemma växlar jag vid 4000-4500 det är inte skadligt va
hehe, beror väl på bil och vilket humör man är på. Känner man hornen i pannan så är det bara att varva ur på varje växel... kan ju bli lite piss, hinner bara upp i tvåan så är jag uppe i olagliga hastigheter *ler*
det är ju "eco driving" man kör på körskolan.. växla vid 3000, hoppa över växlar, bara motorbromsa.. det är klart att det säkert är jätte bensinsnålt men inte sjutton är det något roligt!
asså.. kör man normalt med en 2 litersnurra så växlar man ju mellan 2-3.. men visst kan man flytta upp 1000 varv men då accar man ju på ganska bra för vanlig körning. Men beror ju på motorn oxå..
Min 3 liters automat växlar under 2000 vid vanlig körning.. ligger jag på varvstoppet 6300 på 2an så har jag 125 knyck
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..
Beror ju som sagt på humör och tillfällen, sen kanske det spelar roll cad du har för bil också. Inte så stor idé att varva skiten ur en stackars diesel
"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..
Det är väl visserligen inte helt sant.. man ska växla så att man kör i det registret där det finns mest effekt. Och på de flästa bilar avtar effekten vid 5-6 tusen varv
3000-4500 varv ska du växla vid om du vill vara säker på att sota ur motorn. Saabar är väldigt känsliga för kärringkörning och även ford sierra vad jag vet (kan börja rycka och så om man aldrig gasar...) Likaså med bromsarna, smörj upp bromsoken genom att då och då bromsa hårt... Aktiv körstil leder till bra mycket mindre driftkostnader på bilen.
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..
Det är väl visserligen inte helt sant.. man ska växla så att man kör i det registret där det finns mest effekt. Och på de flästa bilar avtar effekten vid 5-6 tusen varv
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..
Det är väl visserligen inte helt sant.. man ska växla så att man kör i det registret där det finns mest effekt. Och på de flästa bilar avtar effekten vid 5-6 tusen varv
Förhoppningsvis är varvtal och utväxling avstämda så att man "landar" på bra varvtal för nästa spett, eller hur? För att jobba kring effektpuckeln (måste titta på motorns effektkurva) brukar det innebära växling kring varvstopp!
Om inte annat så låter det alltid trevligt, och mackägarna blir glada. Mer varv åt folket!
(jag förutsätter förstås varm olja etc för sånt här men det är väl självklart)