... och så de rent praktiska aspekterna på det.
Bränslekostnad, effektivitet (körningar åt båda håll), ansvar (och då talar jag inte bara om försäkringar) att lasten verkligen kommer fram (vad gör du när transportbilen står okörbar längst med vägkanten på valfri väg, mitt mellan punkt A och B?).
Och på det vill du med all säkerhet ha betalt för den tid du lägger ned samt ha ekonomisk täckning för drift/slitage (skatt, försäkringar, material som däck, service av transportbil osv).
Lokala körningar tar några timmar. Längre körningar kan utan problem ta uppåt en arbetsdag eller mer. Det gör du inte för några enstaka hundralappar direkt (såvida du inte ägnar dig åt välgörenhet) ...
Och då talar jag enbart om pengar som ska gå ned i din ficka, inte det som ska täcka omkostnader etc.
Eller om du hyr ut ekipaget och hyrestagaren mer eller mindre dumpar den okörbar nere i Tyskland?
Håller kunden ansvarig? Javisst, men det blir likväl du som får lösa problemet med precis alla de bekymmer det innebär inledningsvis för att sedan hoppas på att få ersättning av kunden.
Det finns, kort och gott, en anledning till varför transportfirmor tar vad de tar för att transportera gods av alla de slag.
Been there, done that (förutom driftstopp, dumpningar av trasig transportbil eller skador av lastat gods som väl är).
Slutade med att jag kom fram till att det inte var värt det, om man bara har några enstaka transportbilar.
Garanterat inte om man bara funderar på en enda transportbil att driva runt på sin fritid.
Senast redigerat av 9Femma (18 december 2011)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!