4161
Sök

Bilbatterier. Testfakta.se

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Lite tester av olika batterier, skönt att se att man har valt rätt batteri till bilen i denna prisklassen.
Till saken hör att Exide och Tudor är samma batteri, klisterlappen är det som skiljer.

http://www.testfakta.se/motor/article57926.ece
http://www.testfakta.se/motor/article14259.ece

http://www.testfakta.se/motor/article14259.ece
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku … 393029.pdf

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
11 januari 2012
Dock gäller det att tänka på vad testerna och resultaten egentligen innebär. Tar man testet som var före Januari 2010 (det som hade olika kapaciteter och som folk protesterade emot) så fick Biltemas batteri dåligt betyg, men när testet gjordes om så att batterierna hade liknande kapacitet så fick Biltemas batteri relativt bra betyg. Då användes alltså exakt samma mätresultat som testet innan.

Inget negativt om Biltemas batteri, inte alls, utan bara ett konstaterande att man får kolla upp vad testerna egentligen visar. Jag är ändå rätt säker på att om man har en "normal" bil så klarar vilket som helst av dessa batterier att starta motorn i kalla vinterdagar, däremot om bilen är av typen "start-stopp" så ställs det betydligt större krav på rätt val av batteri. smile

Kul ändå med såna där tester när de görs med vettiga utgångspunkter, man kan få en liten fingervink om hur verkligheten ser ut.
Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2012)

Thedriftking
11 januari 2012
Hur är biltemas batterier ur "budgetljudbygge" synpunkt ?
Eller ska man köra banner osv även fast det kostar mycket mera?

Tänkte för biltema har ju några stora (95-180ah) för 1199 - 2099:-

45 Inlägg
18 januari 2012
Biltema batterier är inte att rek. Tål ej att dra så mkt amp. och urladdn.

Bättre med kvalitet gäller. Inga genvägar finns vad det gäller ström. Det är ju grunden till ljudet. Dvs om du inte gillar dist.

Jag hade i bubblan 2st EXIDE PROFESSIONAL POWER HDX för buss och 13st 0,5 farad kondingar, dessa gav regelt med stöd för den anläggning bubblan hade.

Men i ett budgetbygge se dig om efter testvinnarna och om ekonomin tillåter -många små kondingar 20-25v (ELFA)

Lycka till ::

3 187 Inlägg
18 januari 2012
bogart skrev:
Biltema batterier är inte att rek. Tål ej att dra så mkt amp. och urladdn.

Bättre med kvalitet gäller. Inga genvägar finns vad det gäller ström. Det är ju grunden till ljudet. Dvs om du inte gillar dist.

Jag hade i bubblan 2st EXIDE PROFESSIONAL POWER HDX för buss och 13st 0,5 farad kondingar, dessa gav regelt med stöd för den anläggning bubblan hade.

Men i ett budgetbygge se dig om efter testvinnarna och om ekonomin tillåter -många små kondingar 20-25v (ELFA)

Lycka till ::

vet många som kör med biltemas batterier och det funkar (ja självklart är det bättre med banner, optima mm)
kör även själv på 3 st extra batterier av budget variant och det är inga problem.

dock så klarar dom inte djupurladdningar jätte bra, men demar du inte med bilen avstängd samt underhålls laddar dom så är ju det inga problem.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Bara för att det står Banner på dem så innebär det inte att det är bra batterier, kolla testfaktas resultat.
Deras dyrare batterier är säkert bra, men de billiga verkar ju vara si så där.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

45 Inlägg
24 januari 2012
Frågan är ju den också (tycker jag)

-Ska bilstereon användas med motorn puttrandes på tomgång eller rent av avstängd?

-eller ska motorn rusa på 2000varv/minuten typ?

På fråga ett svarar jag alltid att Amptimmarna är viktigast samt återhämtn.

På fråga två blir svaret -Då kan man använda enklare batterier (beroende på utrustning förstås)

Som sagt -Ström är viktigt, annars börjar systemet med distortion, dvs ljudet tappas i form av att sinusvågerna skärs av på toppar och dalar, vilket kan generera i haveri, speciellt på diskanter.
Detta vet vi som tävlat i ämnet dB-Drag. Där strämmen tar slut spelar vi inte högre, eller så pajar grejerna pga av för mkt muskler -ja det händer också.

Så mitt tips är -snåla aldrig in på strömmen. Kolla hur mkt dina slutsteg samt anläggning tar maximalt i Amp och tänk även på att om du inte har batteriisolatorer så ska dessa batterier förhoppningsvis också kunna starta bilen, detta även om anläggningen spelar. Bärjar anläggningen missljuda så saknas förmodligen ström.

Tänk också på att ha en eller fler generatorer som klarar ladda de batterier som väljs, det är ju och en del i grunden, men jag antar att denna fråga redan är förstådd big_smile

Lycka till med batterival
Senast redigerat av bogart (24 januari 2012)

dB Jägare!
732 Inlägg
24 januari 2012
Även jag vet fler som använder sig av biltemas silverbatterier (även jag själv), vid vardagsbruk och även vid tävling. Dessa duger helt klart vid såkallade "budgetbyggen" Men skall man upp på riktigt seriösa byggen på rekomenderar jag inte dessa.

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
24 januari 2012
Riktigt nöjd med mitt Kenetik. Kenetik är ju något man verkligen kan rekomendera!

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Sök