2297
Sök

Fälgar + Plastidipspray = Byt färg på fälgarna lätt!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
27 december 2012
BMF skrev:
Finns det något medel för att ta bort dippen med?
Anledningen till att jag frågar är för att jag testade på luftfilter boxen men nu får jag inte bort

Den på vissa områden för att jag inte kommer åt med mina fingrar.

Använd pincett eller liknande, plastidip löses dock upp igen av förtunning men det mår nog inte plasten så bra av i större mängd.

265 Inlägg
27 december 2012
Piratstikin skrev:
BMF skrev:
Anledningen till att jag frågar är för att jag testade på luftfilter boxen men nu får jag inte bort

Använd pincett eller liknande, plastidip löses dock upp igen av förtunning men det mår nog inte plasten så bra av i större mängd.

Fan det kommer att bli ett jävla pillande smile
Får ta tag i det senare
Det är roligt att doppa men fan så tråkigt att pilla bort

Tack för ditt svar

1 324 Inlägg
27 december 2012
Tycker det släpper bara man tittar på det hmm Eller gör jag något fel? Dippade Ett peugeot emblem (själva lejonet.. ) och det höll ungefär 3 månader.. Sen föll stora delar av..
Senast redigerat av VD-Design (27 december 2012)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 december 2012
VD-Design skrev:
Tycker det släpper bara man tittar på det hmm Eller gör jag något fel? Dippade Ett peugeot emblem (själva lejonet.. ) och det höll ungefär 3 månader.. Sen föll stora delar av..

Allt handlar om underarbetet som med iprincip allt, är det inte riktigt ordentligt rengjort så kommer det inte hålla lika länge, emblem är ju oftast i krom oxå vilket fäster aningen sämre, men får man ner färgen överallt i alla springor osv så ska det hålla lika bra. (beror oxå på hur man sköter/tvättar det såklart) smile

350 Inlägg
28 december 2012
VD-Design skrev:

Jag testade på några lyktlister till 240, en tvätta jag och var noga med och en torka jag knappt ren med en trasa bara för att se hur stora toleranser dippen har. Båda sitter som smäck än. Använde Plastidippen från conrad, någe tyskt tror jag, är tydligen precis samma sak om jag förstår rätt.

Kan det vara så att du tvättat innan med något starkt? Inte torkad av noga efter? Eller inte tvättat nog? Eller för lite färg?
Jag är novice, men vore ju bra att veta så man kan undvika sånt smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 december 2012
werd skrev:
VD-Design skrev:

Jag testade på några lyktlister till 240, en tvätta jag och var noga med och en torka jag knappt ren med en trasa bara för att se hur stora toleranser dippen har. Båda sitter som smäck än. Använde Plastidippen från conrad, någe tyskt tror jag, är tydligen precis samma sak om jag förstår rätt.

Kan det vara så att du tvättat innan med något starkt? Inte torkad av noga efter? Eller inte tvättat nog? Eller för lite färg?

och som ovan skrev här även om du tvättade noga så kan man inte tvätta med något medel som inehåller vax eller någon annan typ av fett/behandling osv smile YES diskmedel fungerar super bra wink

1 324 Inlägg
28 december 2012
Piratstikin skrev:
werd skrev:
VD-Design skrev:

och som ovan skrev här även om du tvättade noga så kan man inte tvätta med något medel som inehåller vax eller någon annan typ av fett/behandling osv smile YES diskmedel fungerar super bra wink

Jag tvättade självklart noggrant.. ( är billackerare ) Men det lossar lik förbannat.. hmm

350 Inlägg
28 december 2012
Försöker inte vara dryg alls nu men Plastidip är mer eller mindre "idiotsäkert". Det måste blivit någe fel på sprayflaskan din. Eller blanda själv?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 december 2012
skumt, isåfall som sagt, måste blitt nå knas med flaskan. bör inte bli fel även om du blandat själv heller igentligen

Men du... om du är bil lackerare är det väll bara att lacka med riktig färg? smile du lär ju kunna buta färg när & hur du vill isåfall smile

1 324 Inlägg
28 december 2012
Piratstikin skrev:
skumt, isåfall som sagt, måste blitt nå knas med flaskan. bör inte bli fel även om du blandat själv heller igentligen

Men du... om du är bil lackerare är det väll bara att lacka med riktig färg? smile du lär ju kunna buta färg när & hur du vill isåfall smile

Lackade 3 grillar med plastidip innan och dom har varit riktigt bra.. Och det var inte från samma burk..

Jo men ville ju ha så det gick att dra av det smile Plus att krom inte är så roligt att lacka..

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 december 2012
VD-Design skrev:
Piratstikin skrev:

Lackade 3 grillar med plastidip innan och dom har varit riktigt bra.. Och det var inte från samma burk..

Jo men ville ju ha så det gick att dra av det smile Plus att krom inte är så roligt att lacka..

nä det kan jag hålla med om tongue går inte att lacka, släpper ju om det blåser lite för hårt ute. Men testa lägga på igen då? gör rent delen bör du ju som sagt kunna om du lackar, sen lägger du 4-6 lager så ska det hålla. visst tvättar man med vanlig gul svamp så kan jag förstå om det släpper (Använd microfiber trasa till plastidip) och även hela bilen för flugor & skit lossar direkt med microfiber. Sen helst undvika högtryck och automatiska borsttvättar smile

1 324 Inlägg
28 december 2012
Piratstikin skrev:
VD-Design skrev:
Piratstikin skrev:

nä det kan jag hålla med om tongue går inte att lacka, släpper ju om det blåser lite för hårt ute. Men testa lägga på igen då? gör rent delen bör du ju som sagt kunna om du lackar, sen lägger du 4-6 lager så ska det hålla. visst tvättar man med vanlig gul svamp så kan jag förstå om det släpper (Använd microfiber trasa till plastidip) och även hela bilen för flugor & skit lossar direkt med microfiber. Sen helst undvika högtryck och automatiska borsttvättar smile

Tvättar alltid bilen med högtryck.. Kanske är det som sliter då? tongue Undviker dock att blåsa på grillen..

Testar igen.. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 december 2012
Plus att det vi har på taket har vi både högtryckstvättat med kall & varmvatten, även hetwax behandlat & är ju rätt utsatt när det regnar osv. la på det i somras någon gång, sitter på än i dag med snö & is fast fruset på taket men inte minsta lilla tendens till att det ska släppa smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 december 2012
VD-Design skrev:
Piratstikin skrev:
VD-Design skrev:

Tvättar alltid bilen med högtryck.. Kanske är det som sliter då? tongue Undviker dock att blåsa på grillen..

Testar igen.. smile

Det ska ju hålla, men till slut så ger det med sig såklart & kör man högtryck så går den processen fortare. fast högtryck och på längre avstånd så det inte piskar "just där det är plastidip iallafall" kan man ju göra och sen spola som vanligt på normala lacken smile

1 324 Inlägg
28 december 2012
Piratstikin skrev:
VD-Design skrev:
Piratstikin skrev:

Testar igen.. smile

Det ska ju hålla, men till slut så ger det med sig såklart & kör man högtryck så går den processen fortare. fast högtryck och på längre avstånd så det inte piskar "just där det är plastidip iallafall" kan man ju göra och sen spola som vanligt på normala lacken smile

Okej smile Gör ett nytt test helt enkelt...

34 Inlägg
2 januari 2013
Piratstikin skrev:
BMF skrev:

En lösning är att lägga på mer så du får ett homogent skikt för då håller det ihop när du drar av det. Förutsatt att du tar det lungt när du lossar runt kanter och liknande.

265 Inlägg
3 januari 2013
jaycee165 skrev:
Piratstikin skrev:
BMF skrev:

En lösning är att lägga på mer så du får ett homogent skikt för då håller det ihop när du drar av det. Förutsatt att du tar det lungt när du lossar runt kanter och liknande.

jag har inte hunnit testa än
men tack för tipset.

3 173 Inlägg
5 januari 2013
Någon som vet var man hittar lite större burkar av "blazeblåa" färgen?

3 860 Inlägg
5 januari 2013
Dipit.se ??

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök